TÜV Report 2015: Spoľahlivosť áut s vekom 4 až 5 rokov. Najlepšia je Mazda, najhorší Fiat

V druhej časti štatistík spoľahlivosti TÜV Reportu sa venujeme autám s vekom 4 až 5 rokov. V porovnaní s mladšími vozidlami sa na čelo okrem nemeckých značiek dostávajú aj tie japonské. Najlepšia je Mazda 3, najhorší Fiat Dobló.

20.11.2014 16:00
debata (6)
Mazda 3 je lídrom spoľahlivosti vozidiel s... Foto: Mazda
Mazda 3 - TUV Report Mazda 3 je lídrom spoľahlivosti vozidiel s vekom od štyroch do piatich rokov. Cez STK neprejde len 5,4 percenta týchto áut.

Veľkú časť vozidiel, ktoré sa v období od júla 2013 do júna 2014 dostavili na kontrolu nemeckých staníc STK, tvorili autá s vekom od štyroch do piatich rokov. Táto kategória je po triede najmladších vozidiel s vekom do troch rokov druhou najsledovanejšou. Jednoducho preto, že na trhu ojazdených áut patrí k veľmi atraktívnym. Troj- až štvorročné autá sú zväčša vozidlá, ktoré ich majitelia často predávajú hneď po tom, čo splatia lízing a vymenia ich za nové.

V bazároch tak majú imidž voľby s najnižším možným rizikom, pričom umožnia ich druhým majiteľom ušetriť v porovnaní s novým vozidlom často aj päťdesiat percent z pôvodnej ceny. Priemerne majú najazdených necelých 80 000 kilometrov, čo znamená, že ich čaká ešte dlhý vek prevádzky. Samozrejme, nie všetky modely sú zárukou bezproblémového užívania. Práve preto sú štatistiky TÜV Reportu dobrým vodidlom pri výbere značky a modelu niektorého z ojazdených áut.

Kvóta porúch vozidiel s vekom od štyroch do piatich rokov
Počet najazdených kilometrov 74 000
Závažné poruchy 13,9 %
Ľahšie poruchy 8,8 %
Nebezpečné poruchy 0 %
Bez porúch 77,3 %

Ako ukazujú najnovšie výsledky, aj v tejto triede došlo k zlepšeniu. Vlani predstavovala kvóta závažných porúch 14,8 percenta. Tento rok klesla na 13,9. Kým však triede najmladších vozidiel dominovali v rebríčku 2015 jednoznačne nemecké automobilky, najmä Mercedes-Benz a Audi, zdá sa, že s pribúdajúcim vekom sa ručička spoľahlivosti začína otáča smerom k Japoncom. V prvej desiatke nájdeme síce „len“ tri japonské autá, no zato hneď v úvode.

Víťazom je Mazda 3 s kvótou porúch 5,4 % a za ňou na tretej priečke Toyota iQ spolu s Toyotou Avensis. Medzi ne sa na druhé miesto vklinilo Porsche 911 – dlhoročný predátor spoľahlivosti. S Toyotami sa delí o tretiu priečku VW Polo, čo opäť dokazuje, že aj mainstremové autá sa môžu pýšiť špičkovou spoľahlivosťou. A k Polu pridal Volkswagen Golf Plus na siedmom mieste. Ostatné pozície v prvej desiatke si rozobrali značky Audi a Mercedes-Benz. Nájdete tu modely Audi Q5, Mercedes E a Mercedes GLK.

Na opačnom konci tabuľky nájdeme Fiat Dobló.... Foto: Fiat
Fiat Dobló - TUV Report Na opačnom konci tabuľky nájdeme Fiat Dobló. Kvóta porúch 25,8 % znamená, že viac ako každé štvrté Dobló musí ísť po kontrole na STK do servisu.

Dominancia Japoncov a Nemcov pokračuje prakticky v celej prvej polovici tabuľky. Samozrejme, aj tu nájdeme „prepadáky“. Ako príklad uveďme VW Passat na 94., Mazdu 5 na 97. a BMW X3 na 108. mieste. U nás najrozšírenejšia značka Škoda sa pohybuje tesne nad priemerom. Výnimkou je Superb na 54. priečke s kvótou závažných porúch 12,8 %, čo je lepší výsledok, ako dosiahli Roomster, Octavia a Fabia. Vo všeobecnosti však záver tabuľky patrí kórejským, francúzskym a talianskym výrobcom.

Najhoršie so spoľahlivosťou je na tom Fiat Dobló s kvótou porúch 25,8 %, čo znamená, že viac ako každé štvrté vozidlo absolvuje STK s negatívnym výsledkom. Podobne je to s rumunskou Daciou Logan, Renaultom Kangoo, Chevroletom Matiz, Fiatom Panda či Citroenom C4. Ak nechcete mať problémy, v bazári sa im radšej vyhnite. To čo ušetríte na ich nízkej cene, zaplatíte totiž nakoniec v servise.

Spoľahlivosť vozidiel s vekom od štyroch do piatich rokov

TUV Report 2015 Foto: RW TUV
TUV Report 2015 - 4 - 5 rokov TUV Report 2015

Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte

1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.

2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.

3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2013 do júna 2014. Celkom bolo skontrolovaných 8,5 milióna automobilov so zastúpením vyše 200 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.

5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.

6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.

8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne troma rokmi obohatil údaj o priemernom počte najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Vlani sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV Report 2015 #Mzada 3 #Fiat Dobló
Články podľa značiek