Protikolízne systémy nefungujú správne. Až na jednu výnimku

Nemecký Auto, Motor und Sport preveroval účinnosť systémov na zabránenie kolízií s chodcami. Výsledky sú viac ako rozpačité. Zo šiestich testovaných modelov vyviazol bez straty bodu iba jediný. Je ním Subaru Outback.

Jediným modelom zo šiestich testovaných áut, ktorý
dokázal zastaviť pred chodcom bez akéhokoľvek kontaktu, bolo Subaru Outback.
Jeho systém EyeSight je bezchybný.
Jediným modelom zo šiestich testovaných áut, ktorý dokázal zastaviť pred chodcom bez akéhokoľvek kontaktu, bolo Subaru Outback. Jeho systém EyeSight je bezchybný.
Autor: AMS

Moderné autá nám čoraz viac vstupujú do riadenia. Dôvodom je najmä bezpečnosť. Starajú sa o odstup od vpredu idúcich vozidiel, udržiavajú nás v jazdnom pruhu, varujú nás pred vozidlami, ktoré nevidíme v slepom uhle zrkadiel a dokážu vyvolať autonómne brzdenie, ktoré má predísť zrážke s inými autami či dokonca chodcami. Väčšinou sú však títo elektronickí pomocníci aj napriek tlaku konzorcia Euro NCAP stále len na zoznamoch príplatkového vybavenia. Otázne však je, či to, za čo platíme, aj naozaj funguje.

Nemecký motoristický magazín Auto, Motor und Sport si preto vzal na mušku systémy automatického brzdenia, ktoré majú zabrániť zrážke s chodcom. Vybral päť modelov áut a nasimuloval situáciu, keď vozidlu skríži cestu chodec. Aby bola simulácia dôveryhodná, figurína sa pohybovala v drážke rýchlosťou chôdze. Magazín tiež rešpektoval údaje výrobcu, ktorý presne definuje, do akej rýchlosti je systém schopný zrážke úplne predísť. Autá teda nemali rovnakú východiskovú rýchlosť. A výsledok? Ten nemožno označiť inak ako za katastrofu.

Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve veľkú radosť
nemajú. Ani ono nedokázalo pred chodcom zastaviť.
Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve veľkú radosť nemajú. Ani ono nedokázalo pred chodcom zastaviť.
Autor: AMS

Ani v jednom príde sa síce nestalo, že by vozidlá na chodca nezareagovali, no zo šiestich áut rôznych značiek až päť chodca napriek brzdeniu zrazilo, a to pri pomerne vysokej rýchlosti. Bez straty bodu vyviazol len jeden jediný model. Bolo ním japonské Subaru Outback, ktoré zastavilo od pohybujúcej sa figuríny v bezpečnom odstupe. To však nie je prípad Volva V60, Mercedesu-Benz triedy C, Mini Cooperu, Volkswagenu up! ani Nissanu Qashqai.

Zvlášť prekvapujúci je fakt, že testom neprešli ani modely, ktoré mali relatívne nízku východiskovú rýchlosť. Napríklad VW Up! a Nissan Qashqai. Elektronika jednoducho zareagovala neskoro a zrážke s figurínou predísť nedokázala. VW up! „prešvihol“ dráhu chodca takmer o polovicu dĺžky vozidla. Qashqai na tom bol o čosi lepšie, keďže jeho predné kolesá sa po zastavení nachádzali len pár centimetrov za kritickou čiarou. No k zrážke jednoznačne došlo. Ak si však myslíte, že logá Mercedesu či Volva, ktoré so systémom proti zrážkam s chodcami prišli ako prvé, sú zárukou funkčnosti, tak sa mýlite.

Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 -  Mercedes-Benz
triedy C. Chodca veru nešetrilo.
Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 - Mercedes-Benz triedy C. Chodca veru nešetrilo.
Autor: AMS

Volvo V60 aj Mercedes-Benz triedy C zlyhali na celej čiare. Mali síce nevýhodu vyššej východiskovej rýchlosti, ale výrobca tvrdí, že pred chodcom bezpečne zastavia. Nestalo sa. Obe sa dostali za líniu chodca oboma nápravami. Zvlášť Mercedes-Benz reagoval veľmi neskoro, no to nie je ospravedlnenie ani optické zlepšenie výsledku Volva. V lepšom svetle sa predviedlo iba Mini Cooper, tiež s vyššou rýchlosťou. Pred líniou chodca ostala aspoň jeho zadná náprava. No figurína i tak letela pár metrov vpred. Ostáva nám tak už len jediný adept. Ako sa však hovorí, najlepšie nakoniec.

Jednoznačným víťazom testu je nové Subaru Outback. Pred figurínou zastavilo s rezervou bez akéhokoľvek kontaktu, takže „chodec“ mohol bezpečne pokračovať v prechádzaní cez cestu. Jeho systém EyeSight, ktorý používa farebné stereokamery a dovidí do väčšej vzdialenosti než konkurenti, sa teda ukázal v tom najlepšom svetle a porazil aj také ikony ako Volvo či Mercedes-Benz, ktoré sú celosvetovo považované za lídrov v bezpečnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Mercedes-Benz E All-Terrain - 2016

Mercedes E All-Terrain: Éčko sa hrá na SUV. S GLE si neprekáža

23.09.2016 06:00

Po prvýkrát v histórii triedy E predstavuje Stuttgart jej off-roadovo ladenú verziu All-Terrain. Robí to však tak, aby si nový terény „kombík“ „neliezol do kapusty“ s SUV GLE. Maximálna svetlá výška je preto len 156 mm.

VW - koncept elektromobilu pre Paríž 2016

VW avizuje revolučný elektromobil. Bude to Chrobák budúcnosti

21.09.2016 16:00

Už na autosalóne v Paríži ukáže Volkswagen koncept elektromobilu blízkej budúcnosti. Má mať dojazd až 400 km. A nejde len o výstrel do tmy. Toto auto sa má začať vyrábať.

James Robert Liang - VW Dieslgate

VW: V USA už súdia technika za podvodný softvér. Vinu doznal

13.09.2016 18:00

Na povrch vyplávali mená ľudí, ktorí priamo pracovali na klamnom emisnom softvéri. V USA už napríklad súdia zamestnanca Volkswagenu Jamesa Roberta Lianga, ktorý stál pri zrode „odpojovacieho zariadenia“.

Cyprus, voľby

Azerbajdžánci podľa odhadov schválili zmeny v ústave

26.09.2016 20:30

Občania Azerbajdžanu rozhodli v referende aj o rozšírení právomocí prezidenta Ilhama Alijeva, ktorý bude môcť rozpustiť parlament i o predĺžení jeho funkčného obdobia.

Boris Zala

Zvláštny rozvod Zalu so Smerom

26.09.2016 20:00

Boris Zala ešte je v Smere, ale už aj nie je. Vraj je to nezrozumiteľné? Áno, ale takto nejako to Zala vymyslel. Po tvrdej niekoľkomesačnej kritike strany oznámil, že požiadal o prerušenie členstva.

Miroslav Lajčák

Lajčák skončil v piatom hlasovaní v OSN tretí

26.09.2016 18:40

Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslav Lajčák skončil v piatom indikatívnom hlasovaní BR OSN na post generálneho tajomníka OSN na treťom mieste.

migranti

Grécko vrátilo do Turecka cez 70 migrantov z ostrova Lesbos

26.09.2016 18:36

Loď európskej pohraničnej agentúry Frontex v pondelok previezla cez 70 imigrantov z gréckeho ostrova Lesbos do tureckého prímorského mestečka Dikili.