Protikolízne systémy nefungujú správne. Až na jednu výnimku

Nemecký Auto, Motor und Sport preveroval účinnosť systémov na zabránenie kolízií s chodcami. Výsledky sú viac ako rozpačité. Zo šiestich testovaných modelov vyviazol bez straty bodu iba jediný. Je ním Subaru Outback.

Jediným modelom zo šiestich testovaných áut, ktorý
dokázal zastaviť pred chodcom bez akéhokoľvek kontaktu, bolo Subaru Outback.
Jeho systém EyeSight je bezchybný.
Jediným modelom zo šiestich testovaných áut, ktorý dokázal zastaviť pred chodcom bez akéhokoľvek kontaktu, bolo Subaru Outback. Jeho systém EyeSight je bezchybný.
Autor: AMS

Moderné autá nám čoraz viac vstupujú do riadenia. Dôvodom je najmä bezpečnosť. Starajú sa o odstup od vpredu idúcich vozidiel, udržiavajú nás v jazdnom pruhu, varujú nás pred vozidlami, ktoré nevidíme v slepom uhle zrkadiel a dokážu vyvolať autonómne brzdenie, ktoré má predísť zrážke s inými autami či dokonca chodcami. Väčšinou sú však títo elektronickí pomocníci aj napriek tlaku konzorcia Euro NCAP stále len na zoznamoch príplatkového vybavenia. Otázne však je, či to, za čo platíme, aj naozaj funguje.

Nemecký motoristický magazín Auto, Motor und Sport si preto vzal na mušku systémy automatického brzdenia, ktoré majú zabrániť zrážke s chodcom. Vybral päť modelov áut a nasimuloval situáciu, keď vozidlu skríži cestu chodec. Aby bola simulácia dôveryhodná, figurína sa pohybovala v drážke rýchlosťou chôdze. Magazín tiež rešpektoval údaje výrobcu, ktorý presne definuje, do akej rýchlosti je systém schopný zrážke úplne predísť. Autá teda nemali rovnakú východiskovú rýchlosť. A výsledok? Ten nemožno označiť inak ako za katastrofu.

Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve veľkú radosť
nemajú. Ani ono nedokázalo pred chodcom zastaviť.
Z týchto fotografií kombi V60 asi vo Volve veľkú radosť nemajú. Ani ono nedokázalo pred chodcom zastaviť.
Autor: AMS

Ani v jednom príde sa síce nestalo, že by vozidlá na chodca nezareagovali, no zo šiestich áut rôznych značiek až päť chodca napriek brzdeniu zrazilo, a to pri pomerne vysokej rýchlosti. Bez straty bodu vyviazol len jeden jediný model. Bolo ním japonské Subaru Outback, ktoré zastavilo od pohybujúcej sa figuríny v bezpečnom odstupe. To však nie je prípad Volva V60, Mercedesu-Benz triedy C, Mini Cooperu, Volkswagenu up! ani Nissanu Qashqai.

Zvlášť prekvapujúci je fakt, že testom neprešli ani modely, ktoré mali relatívne nízku východiskovú rýchlosť. Napríklad VW Up! a Nissan Qashqai. Elektronika jednoducho zareagovala neskoro a zrážke s figurínou predísť nedokázala. VW up! „prešvihol“ dráhu chodca takmer o polovicu dĺžky vozidla. Qashqai na tom bol o čosi lepšie, keďže jeho predné kolesá sa po zastavení nachádzali len pár centimetrov za kritickou čiarou. No k zrážke jednoznačne došlo. Ak si však myslíte, že logá Mercedesu či Volva, ktoré so systémom proti zrážkam s chodcami prišli ako prvé, sú zárukou funkčnosti, tak sa mýlite.

Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 -  Mercedes-Benz
triedy C. Chodca veru nešetrilo.
Podobne sklamalo aj svetové auto roka 2015 - Mercedes-Benz triedy C. Chodca veru nešetrilo.
Autor: AMS

Volvo V60 aj Mercedes-Benz triedy C zlyhali na celej čiare. Mali síce nevýhodu vyššej východiskovej rýchlosti, ale výrobca tvrdí, že pred chodcom bezpečne zastavia. Nestalo sa. Obe sa dostali za líniu chodca oboma nápravami. Zvlášť Mercedes-Benz reagoval veľmi neskoro, no to nie je ospravedlnenie ani optické zlepšenie výsledku Volva. V lepšom svetle sa predviedlo iba Mini Cooper, tiež s vyššou rýchlosťou. Pred líniou chodca ostala aspoň jeho zadná náprava. No figurína i tak letela pár metrov vpred. Ostáva nám tak už len jediný adept. Ako sa však hovorí, najlepšie nakoniec.

Jednoznačným víťazom testu je nové Subaru Outback. Pred figurínou zastavilo s rezervou bez akéhokoľvek kontaktu, takže „chodec“ mohol bezpečne pokračovať v prechádzaní cez cestu. Jeho systém EyeSight, ktorý používa farebné stereokamery a dovidí do väčšej vzdialenosti než konkurenti, sa teda ukázal v tom najlepšom svetle a porazil aj také ikony ako Volvo či Mercedes-Benz, ktoré sú celosvetovo považované za lídrov v bezpečnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

ACEA - predaj áut

CAR: Aký zisk majú automobilky z jedného predaného auta?

25.08.2016 06:00

Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene zverejnilo štatistiku priemerných ziskov jednotlivých značiek a koncernov z jedného predaného vozidla.

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Subaru XV tS Hybrid - 2016

Subaru XV tS: Hybridný crossover dostal paket STi. Ale len doma

18.08.2016 06:00

Súčasná generácia Subaru XV už pomaly končí. Japonci však ešte v závere jeho kariéry vyrukovali s hybridnou verziou zušľachtenou doplnkami divízie STi. Dostupná však bude len v Japonsku. Napokon, v Európe nekúpite ani hybrid.

Anders Behring Breivik

Breivikov advokát nemá čas, odvolací proces bude neskôr

26.08.2016 20:50

Odvolací proces, v ktorom sa nórsky štát mieni brániť voči rozhodnutiu justície v súvislosti s väzenskými podmienkami vraha Andersa Breivika, sa neuskutoční v plánovanom termíne.

protest, bonaparte, demonštrácia, opozícia

Nazval Matovič protestujúcich trotlami?

26.08.2016 19:00

Celé leto chodia ľudia na opozičné protesty za odvolanie ministra vnútra Roberta Kaliňáka, aby sa nakoniec dozvedeli, že ich opozičný politik považuje za "trotlov"? Takáto dehonestujúca charakteristika mala vzísť od šéfa OĽaNO-Nova Igora Matoviča.

Steve Bannon

Ďalší šéf Trumpovej kampane má problém, tentoraz domáce násilie

26.08.2016 18:42

Sotva sa Steve Bannon stal novým šéfom volebného tímu Donalda Trumpa, objavil sa u neho rovnako ako u jeho predchodcu nepríjemný problém z minulosti.

Frank-Walter Steinmeier

Steinmeier žiada nové pravidlá pre kontrolu zbrojenia

26.08.2016 18:01

Za nové pravidlá pre umiestňovanie konvenčných zbraní vrátane rakiet, tankov alebo bezpilotných lietadiel sa vyslovil šéf nemeckej diplomacie Frank-Walter Steinmeier.