Euro NCAP: Volvo XC90 excelovalo. Dve autá zaváhali

Najnovšia séria crash testov Euro NCAP priniesla výsledky až deviatich testovaných modelov. Sedem z nich si odnieslo plný počet hviezdičiek. Výnimkou je crossover Mazda CX-3 a pikap Mitsubishi L200. Jedna hviezdička im chýba.

09.09.2015 12:00
Euro NCAP - Volvo XC90 Foto:
Najlepšími výsledkami v novej sérii sa môže pochváliť Volvo XC90. Nielen excelentnou ochranou dospelých na úrovni 97 %, ale aj historicky najvyšším hodnotením asistenčných systémov, pri ktorých nestratilo ani jedno percento.
debata (1)

V lete sa Euro NCAP naozaj činilo. Kým posledná séria testov z júna obsahovala len tri autá, tá najnovšia si vzala na paškál až deväť nových modelov. A medzi nimi aj také esá ako Audi Q7 či Volvo XC90. V skutočnosti však prebehlo len osem nárazových skúšok, keďže výsledky nového Fordu Galaxy boli priznané aj jeho športovejšie ladenej verzii S-Max. Najnovšia séria sa pritom obišla bez „trapasov“. Sedem vozidiel získalo plný počet hviezdičiek a dve o jednu menej, čo však nie je nič dramatické. Nový kompaktný crossover Mazda CX-3 a pikap Mitsubishi L200 doplatili najmä na neuralgický bod súčasnej metodiky – asistenčné systémy. Získali za ne len 64 %.

Mitsubishi L200 získalo štyri hviezdičky, čo... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Mitsubishi L200 Mitsubishi L200 získalo štyri hviezdičky, čo nie je na pikap zlé. Problémom bola však prasknutá podlaha pod sedadlom vodiča.

S Mitsubishi to však bolo predsa len o čosi zložitejšie. Tradičný japonský pikap ukázal slabiny aj v ochrane dospelej posádky. Pri čelnom náraze tak celou plochou, ako aj s čiastočným prekrytím, boli ohrozené nohy cestujúcich vpredu a tiež hrudník cestujúcich vzadu. Slabinou sa stalo nedostatočné nafúknutie airbagu a tiež prasklina v podlahe pod sedadlom vodiča. To v Euro NCAP veru radi nevidia. Takže získaných 81 % za ochranu dospelých je v podstate prekvapením. V iných prípadoch poškodenia štruktúry skeletu a karosérie v oblasti priestoru pre cestujúcich postupuje totiž organizácia pomerne striktne.

Mazda CX-3 by si iste priala plný počet hviezd.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Mazda CX-3 Mazda CX-3 by si iste priala plný počet hviezd. Bohužiaľ, slabé hodnotenie asistenčných systémov ju o jednu ukrátilo.

Nový crossover Mazdy bol na tom predsa len o čosi lepšie. Za ochranu dospelých dostal 85 %. Bez chýb to však nebolo. CX-3 ukázalo ohrozenie hrudníka cestujúcich vzadu pri čelnom náraze celou plochou. Nepomohli ani predpínače bezpečnostných pásov. A potom tu bol spomínaný problém s asistenčnými systémami. Keďže autonómne brzdy sú za príplatok, neboli komisármi Euro NCAP priznané. Zato Mazda CX-3 zahviezdila v ochrane chodcov. Získaných 84 % bolo najlepším výsledkom celej série. Ostatných sedem áut prešlo bez problémov. Hlavnou hviezdou série sa ale stalo švédske SUV Volvo XC90.

Toyota Avensis naozaj prekvapila. Model, ktorý... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Toyota Avensis Toyota Avensis naozaj prekvapila. Model, ktorý je na trhu od roku 2011, si po inovácii a aj vďaka novým bezpečnostným systémom Safety Sense dokázal udržať plné skóre.

Za ochranu dospelých získalo vynikajúcich 97 %, a to aj preto, že tesne pred testom uskutočnilo Volvo úpravy airbagov v treťom rade sedadiel. Slabšie hodnotenie má XC90 len za ochranu chodcov. Do histórie Euro NCAP sa však zapíše najmä ako prvý model, ktorý zaknihoval 100 % skóre za elektronické asistenčné systémy. V sérii je totiž vybavené autonómnymi brzdami či monitoringom jazdných pruhov. V tomto smere naň nestačilo ani konkurenčné Audi Q7. Za elektronických pomocníkov získalo 76 %. Mierne slabšia bola aj ochrana dospelých (94 %). Na päť hviezd to ale stačilo s veľkou rezervou.

Euro NCAP - september 2015 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - september 2015 Euro NCAP - september 2015

Podobne ako v prípade ďalšieho SUV z novej série. Francúzsky Renault Kadjar mal len mierne problémy s vyšším zaťažením hrudníka cestujúcich vzadu. Z piatich hviezdičiek sa môže tešiť aj Ford S-Max a jeho blízky príbuzný Ford Galaxy. Výčitky smerovali pri týchto vanoch opäť k ochrane cestujúcich vzadu. A ostali nám len dve päťhviezdičkové autá. Zaujímavosťou je, že medzi ne patrí aj Toyota Avensis, teda model, ktorý má najlepšie roky kariéry za sebou, no predsa sa mu podarilo udržať na špičke. Posledná modernizácia priniesla totiž Avensisu práve novú bezpečnostnú výzbroj v podobe paketu Toyota Safety Sense.

Avensis tak mohol naplno využiť body za monitoring jazdných pruhov a autonómne brzdy. Za asistenčné systémy dostal 81 %, čo je druhý najlepší výsledok v tomto kole po Volve XC90. No plné skóre mu patrí aj vďaka ochrane dospelých, kde má na konte 93 percent, čo je zas tretí najlepší výsledok po Volve a Audi. Nemecké MPV Volkswagen Touran sa síce takým vysokým bodovým ziskom za ochranu dospelých pochváliť nemôže (88 %), zato exceloval v ochrane detí, kde získal 89 %, najviac zo všetkých deviatich testovaných áut. A slušné bolo aj hodnotenie asistenčných systémov (76 %).

Výsledky Eur NCAP (9/2015)

Model Hviezdy Dospelí Deti Chodci Asistenty
Audi Q7 5 94 % 88 % 70 % 76 %
Ford Galaxy 5 87 % 87 % 79 % 71 %
Ford S-Max 5 87 % 87 % 79 % 71 %
Mazda CX-3 4 85 % 79 % 84 % 64 %
Mitsubishi L200 4 81 % 84 % 76 % 64 %
Renault Kadjar 5 89 % 81 % 74 % 71 %
Toyota Avensis 5 93 % 85 % 78 % 81 %
Volvo XC90 5 97 % 87 % 72 % 100 %
VW Touran 5 88 % 89 % 71 % 76 %

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Volvo XC60 #Ford S-Max #Audi Q7 #Mazda CX-3 #Renault Kadjar #VW Touran #Toyota Avensis #Ford Galaxy #Mitsubishi L200
Články podľa značiek