ADAC: Test zimných pneumatík 165/70 R14 – Matador na chvoste

Ani tento rok neminuli výrobcov pneumatík testy nemeckého autoklubu ADAC. Ten si vzal na mušku dva veľmi rozšírené rozmery. Venovať sa budeme najprv prvému z nich – plášťom s profilom 165/70 R14. Obúvajú ich najmä malé autá. Na skúškach sa zúčastnilo 16 výrobcov. Traja z nich pohoreli.

28.09.2015 04:00
ADAC - test zimných pneumatík 2015 Foto:
Zimné pneumatiky podstupujú náročné testy. Hodnotí sa ich správanie na mokrej vozovke, na snehu aj na ľade. Menej dôležitým faktorom je valivý odpor, opotrebenie či hlučnosť.
debata (3)

Pneumatiky s profilom 165/70 R14 sú typickým rozmerom pre vozidlá mini a nižšej triedy. Používajú ich však aj niektoré základné verzie modelov nižšej strednej triedy alebo staršie vozidlá tejto kategórie. Nájdete ich na Citroëne C3, Fiate Panda, Škode Citigo a Škode Fabia, ale aj na Suzuki Swift, Volkswagene Polo alebo Toyote Corolla a Toyote Yaris. Na teste sa zúčastnilo 16 plášťov. Z toho len tri získali hodnotenie chvályhodné. Ďalších deväť dostalo známku dobré. Záver tabuľky patrí jednému plášťu, ktorý prešiel testom s odretými ušami, teda so známkou dostatočný, a tri úplne prepadli.

Na čele nie je tentoraz Continental. Hviezdou testov sa stal Goodyear UltraGrip 9 za ním Michelin Alpin A4 s Dunlopom Winter Response 2. ADAC ocenil ich vyrovnané výkony, ktoré boli takmer bez slabín. Rozdiely spočívali v detailoch. Každý z plášťov vynikal v odlišnom kritériu. Tak napríklad Goodyear UltraGrip 9 exceloval na mokrej vozovke, kým Michelin Alpin A4 ukázal najnižšie opotrebenie a Dunlop Winter Response 2 zas vynikajúce výsledky na snehu. A k tomu pridal aj nízky valivý odpor, ktorý má výrazný vplyv na spotrebu paliva. Jednoducho, tieto plášte nemali žiadne zásadné slabiny. Dunlop však preukázal o čosi horšie hodnotenia na mokrom povrchu a vyššie opotrebenie.

Víťazom testu je Goodyear UltraGrip 9, ktorý... Foto: Goodyear
Goodyear Ultragrip 9 Víťazom testu je Goodyear UltraGrip 9, ktorý exceluje najmä na mokrej vozovke.

Široká skupina deviatich pneumatík s hodnotením dobré už vykazovala nejaký z nedostatkov. Šesť z nich malo napríklad problém so správaním za mokra. Práve na to doplatila aj štvrtá Fulda Kristall Montero 3. Continental ContiWinterContact TS850 zas prekvapil dlhou brzdnou dráhou na ľade. Zvyšných sedem plášťov vykazujú až dva nedostatky. Pre modely Bridgestone Blizzak LM001, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3 a FireStones Winterhawk 3 ide o horšie výkony na vode a na ľade. Falkenu Euro Winter HS449 sa zas príliš nedarí okrem vody ani na snehu. Uniroyola MS plus zas kombinuje slabšie výkony na suchu a na ľade. A Pirelli Winter Scnowcontrol S3 robí problém suchá vozovka a sneh. Kým pri hodnotení dobré ide stále o plášte so slušnými výkonmi, známka dostatočné patrí už pneumatikám, ktoré vykazujú aspoň jeden zásadný nedostatok.

Mal ho aj slovenský plášť Matador MP54 Sibir, ktorý zlyhával na mokrej vozovke. No sú tu aj horší. Na chvoste tabuľky nájdeme lacné pneumatiky Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200 od „anonymných“ výrobcov, ktoré pohoreli prakticky vo všetkých kritériách. Napriek tomu, že nesú označenie zimných plášťov M+S, dosahujú podpriemerné hodnotenia na mokrej vozovke, na snehu aj na ľade. Typické pre ne však je, že sa snažia zaujať cenou, nízkym valivým odporom a dlhou životnosťou. Mieria teda na zákazníkov, pre ktorých je ekonomika prevádzky nad bezpečnosťou. ADAC ich však kupovať rozhodne neodporúča.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #test zimných pneumatík #test zimných pneumatík 2015
Články podľa značiek