TÜV Report 2016: Veľký rebríček spoľahlivosti áut. Kráľom je Mercedes, Octavia sklamala

Tohtoročnému rebríčku spoľahlivosti nemeckej spoločnosti TÜV kraľujú nemecké prémiové značky. Prvú desiatku doslova okupuje Mercedes-Benz. Na ten nemajú dokonca ani Japonci. Na druhej strane, u nás rozšírené modely Škoda Octavia, Hyundai i30 či Kia Sportage sa veru nemajú čím chváliť. V školskej stupnici im patrí známka 5!

23.11.2015 05:00
debata (23)
Absolútnym víťazom tohto ročníka TÜV Reportu je... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B -2015 Absolútnym víťazom tohto ročníka TÜV Reportu je Mercedes-Benz triedy B. S poruchovosťou len 2,8 % porazil aj Porsche 911 či všetkých Japoncov.

Inšpekčná spoločnosť TÜV, ktorá prevádzkuje v Nemecku stovky staníc technickej kontroly, zverejnila aj tento rok štatistiky spoľahlivosti vozidiel. A hoci má rebríček TÜV Report aj svojich odporcov, ktorí ho považujú za skreslený, výsledky nenechávajú ľahostajnými ani samotné automobilky. Napokon, poradie je výsledkom kontrol takmer deväť miliónov vozidiel, zastúpených 233 modelmi, ktoré sa dostavili na nemecké „estékáčky“ od júla 2014 až do júna 2015. Máme tu teda reálne čísla, ktoré nemožno brať na ľahkú váhu.

Poruchovosť sa opäť znížila

Aj tento rok má nemecký TÜV relatívne dobré správy. V porovnaní s vlaňajším reportom sa totiž znížil podiel vozidiel s vážnymi poruchami, teda áut, ktoré nemohli prejsť technickou kontrolou úspešne, z pôvodných 23,5 % na 22,6 %. Len pre úplnosť dodajme, že ešte v roku 2014 to bolo 24,9 percenta. Naopak, mierne vzrástol podiel ľahkých porúch, a to z 10,74 na 13,6 %. Tieto však neznamenajú žiadne väčšie riziko. No i tak sa tým mierne znížil podiel áut, ktoré prešli kontrolou úplne bez porúch. Kým vlani ich bolo 63,9 %, najnovšia štatistika uvádza 63,7 percenta.

V priebehu sledovaného obdobia jedného roka... Foto: TÜV
TÜV Report 2016 V priebehu sledovaného obdobia jedného roka podstúpilo kontrolu v nemeckých staniciach STK takmer deväť miliónov áut. Zastupovali až 233 modelov.

„Kvalita áut sa v posledných rokoch zvýšila,“ tvrdí Klaus Brüggemann z TÜV. Ako dôvod uvádza napríklad skutočnosť, že korózia áut už nie je takým problémom ako v minulosti. Výrobcovia si dávajú viac záležať na ochrane karosérie. Podobne je to s osvetlením, ktoré bolo vždy Achillovou pätou technických kontrol a jednotkou na zozname najčastejších porúch. Ich podiel klesol tento rok z 31,8 na 30,8 %. Dôvodom progresu je rozšírenie moderných svetiel, ktoré sú menej citlivé na kolísavé napätie a majú vyššiu životnosť. Príkladom sú xenónové reflektory. Týka sa to ale len novších áut.

Priemerný podiel porúch podľa veku vozidiel

Vek auta Žiadne poruchy (%) Ľahké poruchy (%) Vážne poruchy (%) Priemerné kilometre (1.000 km)
2–3 roky 86,5 5,7 7,8 50
4–5 rokov 76,5 10,3 13,2 69
6–7 rokov 67,8 13,1 19,1 97
8–9 rokov 60,2 14,9 24,9 113
10–11 rokov 52,4 16,1 31,4 128

Nové funkcie palubnej diagnostiky navyše priniesli skoršie rozpoznanie nefunkčných svetiel, čo vedie k rýchlejšej oprave. Porucha tak „nevyskočí“ až pri kontrole STK. Paradoxne, nová LED technológia spôsobuje problémy. Konkrétne sa to týka dodatočnej montáže diód pre denné svietenie. Diódy zvádzajú, aby boli použité aj vo svetlách miesto žiaroviek, čím sa stáva nelegálny celý reflektor. Okrem svetiel sa však zlepšili aj iné citlivé oblasti. Napríklad kvalita kĺbov riadenia. Tie vydržia dlhšie ako v minulosti. Ich poruchovosť klesla pri 7-ročných autách na jedno percento a pri 9-ročných na dve.

LED-ky robia problémy

K ďalším typickým problémom patria netesnosť motora či výfukového potrubia a nesprávna činnosť brzdového systému. Zníženie poruchovosti je o to pozitívnejšie, že podľa štatistík došlo k nárastu veku vozidiel. Tento rok malo priemerné auto deväť rokov, kým vlani len 8,7 roka. Zároveň správa uvádza, že Nemci jazdia menej. Priemerný počet najazdených kilometrov klesol z vlaňajších 107 000 na 102 000 kilometrov. Ako sa ale ukáže ďalej, vysoký počet najazdených kilometrov niektorého z modelov rozhodne nemusí znamenať nižšiu pozíciu v rebríčku. Mimochodom, rekordérom je v tejto disciplíne VW Passat s 83 000 kilo­metrami za dva až tri roky prevádzky.

Najmenej poruchové autá podľa tried (2 – 3 roky)

Trieda Model Podiel porúch
Malé autá Audi A1 4,4 %
Kompakty Audi A3 5,0 %
Stredná trieda Mercedes-Benz C 3,7 %
MPV Mercedes-Benz B 2,8 %
SUV Mercedes-Benz GLK 2,9 %
Športové autá Mercedes-Benz SLK 3,1 %

TÜV Report nerozdeľuje vozidlá podľa tried ani podľa počtu najazdených kilometrov, ani podľa toho, či ide o súkromné alebo firemné vozidlá. Základným parametrom je vek. Štatistiky tak obsahujú rebríčky v piatich vekových kategóriách od najmladšej s vekom od troch do štyroch rokov až po najstaršie autá, ktoré boli vyrobené pred jedenástimi rokmi. Najzaujímavejšou je, samozrejme, trieda najmladších áut, obsahujúca množstvo aktuálnych modelov, teda áut, ktoré sa stále vyrábajú. Má tak často priamy vplyv aj na rozhodovanie o kúpe nového vozidla.

Mercedes-Benz nastavuje novú latku

Ako to teda v kategórii najmladšej skupiny áut s vekom od dvoch do troch rokov dopadlo? Opakuje sa vlaňajší scenár, keď prevzali žezlo spoľahlivosti nemecké prémiové značky a z prvej desiatky vytlačili Japoncov. Najmä Mercedes-Benz. Ten ukázal svoju silu roadsterom SLK, ktorý podielom porúch len 2,4 % prepísal vlani históriu štatistík TÜV Reportu s vôbec najvyššou spoľahlivosťou. To sa mu teraz síce nepodarilo, keďže poruchovosť SLK vzrástl“ na 3,1 %, čím „padol“ z prvého na tretie miesto, ale čelo tabuľky je opäť pevne v rukách Stuttgartu. Absolútnym víťazom sa stal totiž Mercedes-Benz triedy B kvótou porúch 2,8 %.

Najlepším japonským autom v rebríčku... Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Najlepším japonským autom v rebríčku spoľahlivosti jen Toyota Yaris s poruchovosťou 4,4 %. V triede malých áut ju však predbehlo Audi A1.

Ale to nie je všetko. Mercedes si prvú desiatku doslova sprivatizoval. Má tu až šesť modelov vrátane druhého GLK, štvrtého SUV ML a tiež triedu C (6.) a E Coupé (8.). Za zmienku stojí zvlášť pokrok Mercedesu ML, ktorý robil v štatistikách TÜV Reportu Stuttgartu vždy hanbu. Zdá sa, že nová generácia to definitívne vyriešila. Do prvej desiatky sa ešte dostal tradičný predátor Porsche 911 (4.), ale aj trojica Audi – Q5, A1 a A6. Stuttgart a Mníchov sú tak najsilnejšie značky tohtoročných štatistík ajasne vedú aj nad BMW. Jediným Japoncom, ktorý na ne má, je Toyota so svojím Yarisom, ktorý zdieľa deviatu priečku s Audi. Sympatické však je, že na rozdiel od nemeckých modelov ide o cenovo dostupné masové auto.

Kvóta porúch vozidiel s vekom od dvoch do troch rokov

Počet najazdených kilometrov 50 000
Závažné poruchy 7,8 %
Ľahšie poruchy 5,7 %
Bez porúch 86,5 %

TÜV zdôrazňuje, že kvalitu nemeckých prémiových áut zvyšuje fakt, že sa na čele sa umiestnili aj napriek vysokému počtu najazdených kilometrov. Tak napríklad Audi A6 má pri prvej návšteve STK na tachometri 80 000 kilometrov, Mercedesy-Benz ML a GL 61 000 a Audi A1 len o tisíc menej. „Že sa na prvých priečkach umiestňujú autá s vysokým kilometrovým nájazdom, je ďalším dôkazom zlepšujúcej sa kvality nových áut,“ tvrdí Patrick Fruth, šéf divízie TÜV SUD. Už druhý rok po sebe vyhlásila spoločnosť aj víťazov v jednotlivých kategóriách. A opäť tu nájdete len Mercedesy a Audi. Malým autám kraľuje Audi A1, kompaktom Audi A3, strednej triede Mercedes-Benz C a triede MPV Mercedes-Benz B. Triedu SUV ovládol Mercedes-Benz GLK.

Japonci už nešéfujú

S neprémiovými nemeckými značkami to ale až také rúžové zďaleka nie je. To by sme potom nemohli nájsť VW Passat na 96. priečke so známkou 4, drahý Touareg so známkou 3 na 67. mieste alebo Sharan so známkou 5 na 120. mieste. Chváliť čím sa nemá ani koncernová Škoda. Najlepší je Roomster a Yeti na 45. mieste so známkou 2., podobne ako Fabia, ale taká Octavia, teda najpredávanejší model Škody, je až na zahanbujúcom 113. mieste so známkou 5. Podobne ako Ford s Mondeom na 124. mieste. Priemerné výsledky má aj Opel, ktorému sa tiež nedarí držať modelovú produkciu na rovnakej kvalitatívnej úrovni. Agila a Corsa majú dvojku, ale Astra známku 3 a Insignia dokonca až 5.

Umiestnenie Škody Octavia na 113. priečke so... Foto: Škoda
Škoda Octavia Umiestnenie Škody Octavia na 113. priečke so známkou 5 je nemilým prekvapením. Fabia, Yeti či Roomster sú na tom podstatne lepšie.

Rozbité sú aj výsledky Japoncov. Známku 1 má len Toyota Yaris, Toyota Verso, Toyota Avensis, Mitsubishi ASX a Colt, a tiež Mazda 2. Ostatné modely sú v priemere alebo na chvoste, ako Mitsubishi Outlander, Mazda 6 a Honda CR-V so štvorkou. Nedarí sa ani Francúzom. Najlepší je Peugeot 208 s dvojkou, ostatné francúzske modely nájdete až pri známkach 4 a 5. A Kórejci na tom veru nie sú lepšie. U nás masovo predávané modely Kia Ceed, Hyundai i30, Kia Sportage nájdete so známkami 4. alebo dokonca 5., len Kia Rio sa vyšvihlo na dvojku.

Spomeňme ešte úplne najhorších. Záver tabuliek patrí okrem spomínanej Octavie, Sportage či Mondeu aj Dacii Duster, Dacii Logan, Chevroletu Captiva, Citroënu C5, ale najmä Fiatu 500, Fiatu Punto a Chevroletu Spark, ktorý rebríček uzatvára na katastrofálnej 132. priečke s poruchovosťou 14,6 %.

Rebríček modelov podľa podielu porúch ( 2 – 3 roky)

Poradie Model Podiel porúch Najazdené km Známka
1. Mercedes-Benz B 2,8 % 41 000 1
2. Mercedes-Benz GLK 2,9 % 52 000 1
3. Mercedes-Benz SLK 3,1 % 29 000 1
4. Mercedes-Benz ML 3,6 % 61 000 1
4. Porsche 911 3,6 % 31 000 1
6. Audi Q5 3,7 % 60 000 1
6. Mercedes-Benz C 3,7 % 58 000 1
8. Mercedes-Benz E Coupé 4,2 % 42 000 1
9. Audi A1 4,4 % 36 000 1
9. Audi A6 4,4 % 80 000 1
9. Toyota Yaris 4,4 % 31 000 1
12. Volvo XC60 4,5 % 65 000 1
13. Audi TT 4,6 % 36 000 1
14. Mitsubishi ASX 4,8 % 46 000 1
14. Toyota Verso 4,8 % 43 000 1
16. Audi A4 4,9 % 76 000 1
16. Audi Q3 4,9 % 47 000 1
16. BMW Z4 4,9 % 31 000 1
19. Audi A3 5,0 % 48 000 1
20. BMW X1 5,1 % 45 000 1
21. Audi A5 5,2 % 58 000 1
21. Opel Meriva B 5,2 % 34 000 1
21. Volkswagen Up! 5,2 % 31 000 1
24. Mitsubishi Colt 5,3 % 32 000 1
25. Mercedes-Benz E 5,5 % 82 000 1
26. Toyota Avensis 5,6 % 50 000 1
27. Mazda 2 5,7 % 29 000 1
28. Mazda 3 5,8 % 37 000 2
28. Opel Astra 5,8 % 49 000 2
28. Volkswagen Eos 5,8 % 36 000 2
31. BMW 3 5,9 % 49 000 2
31. Volkswagen Golf Plus 5,9 % 34 000 2
33. BMW X3 6,0 % 53 000 2
33. Volkswagen Polo 6,0 % 37 000 2
35. Mini 6,1 % 33 000 2
35. Nissan Note 6,1 % 36 000 2
37. Fiat Panda 6,2 % 27 000 2
38. Kia Picanto 6,3 % 29 000 2
38. Opel Zafira 6,3 % 50 000 2
40. Honda Jazz 6,4 % 31 000 2
40. Mercedes-Benz A 6,4 % 32 000 2
40. Opel Agila 6,4 % 22 000 2
40. Peugeot 208 6,4 % 31 000 2
40. Volvo S40/V50 6,4 % 58 000 2
45. Hyundai ix20 6,5 % 31 000 2
45. Kia Venga 6,5 % 32 000 2
45. Škoda Roomster 6,5 % 42 000 2
45. Škoda Yeti 6,5 % 43 000 2
49. Volkswagen Golf 6,6 % 50 000 2
50. BMW 1 6,7 % 43 000 2
51. Ford Focus 6,9 % 50 000 2
51. Škoda Fabia 6,9 % 39 000 2
53. Renault Modus 7,0 % 28 000 2
54. Kia Rio 7,1 % 35 000 2
54. Seat Altea 7,1 % 47 000 2
54. Volvo S60/V60 7,1 % 60 000 2
57. Opel Corsa 7,2 % 33 000 3
57. Suzuki SX4 7,2 % 35 000 3
57. Volkswagen Beetle 7,2 % 33 000 3
60. Nissan Qashqai 7,3 % 44 000 3
60. Smart ForTwo 7,3 % 28 000 3
60. Volkswagen Tiguan 7,3 % 48 000 3
63. Chevrolet Aveo 7,4 % 32 000 3
63. Ford Fiesta 7,4 % 34 000 3
63. Ford Kuga 7,4 % 49 000 3
63. Suzuki Swift 7,4 % 34 000 3
67. BMW 5 7,5 % 71 000 3
67. BMW X5 7,5 % 65 000 3
67. Ford C-Max 7,5 % 47 000 3
67. Honda Civic 7,5 % 36 000 3
67. Mazda 5 7,5 % 41 000 3
67. Nissan Juke 7,5 % 36 000 3
67. Toyota Auris 7,5 % 37 000 3
67. Volkswagen Touareg 7,5 % 66 000 3
75. Škoda Superb 7,6 % 75 000 3
76. Seat Ibiza 7,7 % 39 000 3
77. Suzuki Grand Vitara 7,8 % 41 000 3
77. Toyota Aygo 7,8 % 33 000 3
Priemer 7,8 % 50 000  
79. Hyundai ix35 7,9 % 42 000 3
79. Seat Exeo 7,9 % 63 000 3
79. Toyota RAV4 7,9 % 42 000 3
82. Hynudai i10 8,0 % 28 000 4
83. Hyundai i20 8,1 % 32 000 4
83. Renault Scénic 8,1 % 43 000 4
85. Volkswagen Scirocco 8,2 % 42 000 4
86. Mitsubishi Outlander 8,5 % 50 000 4
87. Opel Insignia 8,6 % 65 000 4
87. Peugeot 107 8,6 % 32 000 4
87. Renault Laguna 8,6 % 63 000 4
87. Suzuki Jimny 8,6 % 29 000 4
91. Honda CR-V 8,7 % 42 000 4
92. Ford Fusion 8,8 % 29 000 4
92. Nissan Micra 8,8 % 30 000 4
94. Seat Leon 9,0 % 46 000 4
94. Volkswagen Touran 9,0 % 65 000 4
96. Dacia Sandero 9,1 % 35 000 4
96. Renault Twingo 9,1 % 31 000 4
96. Renault Mégane 9,1 % 49 000 4
96. Volkswagen Passat 9,1 % 83 000 4
100. Mazda 6 9,4 % 46 000 4
100. Renault Clio 9,4 % 32 000 4
100. Volkswagen Passat CC 9,4 % 64 000 4
103. Volkswagen Caddy 9,6 % 56 000 4
104. Kia Cee'd 9,7 % 40 000 4
105. Citroën C4 9,8 % 43 000 4
105. Kia Sorento 9,8 % 54 000 4
107. Alfa Romeo Giulietta 9,9 % 40 000 5
107. Citroën C1 9,9 % 32 000 5
109. Peugeot 5008 10,0 % 53 000 5
109. Volvo V70 10,0 % 69 000 5
111. Citroën C3 10,1 % 37 000 5
111. Hyundai i30 10,1 % 44 000 5
113. Škoda Octavia 10,2 % 67 000 5
114. Renault Kangoo 10,3 % 45 000 5
115. Citroën C4 Picasso 10,4 % 50 000 5
116. Citroën C3 Picasso 10,7 % 38 000 5
117. Ford Galaxy 10,8 % 56 000 5
118. Peugeot 308 10,9 % 46 000 5
119. Citroën Berlingo 12,0 % 49 000 5
120. Volkswagen Sharan 12,1 % 68 000 5
121. Dacia Duster 12,2 % 46 000 5
121. Ford S-Max 12,2 % 68 000 5
121. Volkswagen Fox 12,2 % 37 000 5
124. Ford Mondeo 12,3 % 73 000 5
125. Chevrolet Captiva 12,4 % 47 000 5
125. Kia Sportage 12,4 % 44 000 5
127. Dacia Logan 12,8 % 44 000 5
128. Citroën C5 13,0 % 64 000 5
129. Ford Ka 13,2 % 31 000 5
130. Fiat Punto 13,3 % 36 000 5
131. Fiat 500 14,1 % 28 000 5
132. Chevrolet Spark 14,6 % 31 000 5

Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte

1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.

2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.

3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2014 do júna 2015. Celkom bolo skontrolovaných takmer deväť miliónov automobilov so zastúpením 233 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.

5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.

6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.

8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne troma rokmi obohatil údaj o priemernom počte najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Vlani sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV #TÜV Report #TÜV Report 2016
Články podľa značiek