Euro NCAP: Astra a Mégane potešili. Clubman a BMW Z4 nie

Na začiatok decembra nám Euro NCAP pripravilo veľkú sériu crashtestov. Komisári hodnotili až 15 áut. Takže sa nemožno čudovať, že sú medzi nimi aj prepadáky. Tým najväčším je Lancia Ypsilon s dvoma hviezdičkami. No sklamaním je iste aj štvorhviezdičkové hodnotenie Mini Clubman. BMW Z4 má dokonca len tri.

07.12.2015 12:00
debata
Očakávaný Opel Astra a Renault Mégane prešli... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 Očakávaný Opel Astra a Renault Mégane prešli testami bez ujmy. Majú po päť hviezdičiek. Len Astra dostala penále za otvorenie zadných dverí.

Euro NCAP je dosť nekonzistentné v tom, ako prezentuje svoje výsledky. Občas nám ponúkne len dva-tri modely a potom príde nečakane s obrovskou sériou. To je aj prípad tej poslednej, ktorá obsahuje až 15 nových modelov áut. V takom veľkom počte sa, samozrejme, našli aj tir, ktoré sklamali. Na päťhviezdičkové skóre nedosiahli štyri – konkrétne roadster BMW Z4, Mini Clubman, pikap Nissan Navara a malá mestská Lancia Ypsilon. Karty miešajú v poslednom čase asistenčné systémy, najmä autonómne brzdy a monitorovanie jazdných prúdov, bez ktorých nemajú autá šancu dosiahnuť maximálny počet hviezd.

Jedenásť áut bez ujmy

Jedenástim autám sa to však podarilo. Nás môže tešiť, že sú medzi nimi aj modely, ktoré budú dôležité pre náš trh. Päť hviezdičiek si odniesli napríklad nový Opel Astra a nový Renault Mégane, teda najočakávanejšie modely nižšej strednej triedy. Pri Astre sa však musíme zastaviť. Nie všetko bolo totiž v poriadku. Pri bočnom náraze došlo k otvoreniu zadných ľavých dverí, za čo si Astra vyslúžila penále. Opel však prisľúbil, že celú vec prešetrí a urobí nápravu. Na päť hviezd to však stačilo. Podobne ako pri ďalšom modeli tejto triedy, novom Infiniti Q30, odvodenom z Mercedesu-Benz triedy A.

S maximálnym počtom hviezdičiek odišla aj na... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 S maximálnym počtom hviezdičiek odišla aj na Slovensku vyrábaná Kia Sportage.

Rovnako dobre sa darilo aj očakávanej Kie Sportage a ďalším SUV zo série, ktorými sú Mercedes-Benz GLC, BMW X1 a Lexus RX. Ak sa pozrieme o čosi vyššie, na päť hviezdičiek dosiahli aj sedany strednej triedy – Kia Optima, Jaguar XE a Renault Talisman. Zaujímavé ale je, že Talisman bol vo všetkých hodnotených kritériách, s výnimkou asistenčných systémov, mierne horší ako menší Mégane. Reprezentantom 5-hviezdičkovej elity vyššej strednej triedy sa zas stal Jaguar XF. Na kráse výsledkov mu ale ubralo uvoľnenie pántov dverí pri bočnom náraze, za čo mu komisári udelili penalizáciu.

Mercedes-Benz GLC bol hviezdou tejto série.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 Mercedes-Benz GLC bol hviezdou tejto série. Exceloval v ochrane dospelých aj detí.

Pozrime sa ešte na najlepších podľa jednotlivých kritérií. V kľúčovej ochrane dospelej posádky, ktorá má na celkovej známke až 40 % podiel, si najlepšie viedol Mercedes-Benz GLC so ziskom 95 %. Len o tri percentá menej získali dva Jaguary. Hviezdou v ochrane detí je opäť Mercedes-Benz GLC s 89 percentami. Na krk mu však dýcha aj BMW X1 a Renault Mégane s 87-percentným hodnotením a tiež Infiniti Q30, ktoré získalo 86 %. Chodcov najlepšie chráni roadster BMW Z4 a Infiniti Q30. V asistenčných systémoch si zas najlepšie viedli Jaguar XF (83 %), Jaguar XE (82 %) a Infiniti Q30 (81 %).

Lancia horela, Clubman za štyri

A teraz si preberme tých horších. Najväčším „trapasom“ je už spomínaná dvojhviezdičková Lancia Ypsilon, ktorú sme si rozobrali v samostatnom článku. Doplatila nielen na neexistujúce autonómne systémy, ale aj na veľmi slabú ochranu dospelej posádky, najmä pri čelnom náraze celou plochou, za ktorú dostala len zahanbujúcich 44 %! Navyše došlo ku skratu batérie a následnému zapáleniu brzdovej kvapaliny. Lancia prisľúbila nápravu. A bez povšimnutia nenecháme ani BMW Z4 s troma hviezdičkami. Prečo ho BMW postavilo proti stene, ťažko povedať. Ide totiž o model, ktorý sa vyrába bez faceliftu už dlhší čas, takže veľké ambície mať ani nemohol.

Najväčší trapas si vyslúžila Lancia Ypsilon.... Foto: Lancia
Euro NCAP - Lancia Ypsilon Najväčší trapas si vyslúžila Lancia Ypsilon. Dvojhviezdičkový výsledok sme tu naozaj už dávno nemali. Z pod kapoty sa po náraze dokonca vyvalil dym.

V každom prípade si ním teraz automobilka spravila zbytočnú hanbu. S výnimkou 91-percentnej ochrany chodcov sú jeho výsledky naozaj slabé. Štyri hviezdičky by sa ešte dali pochopiť vzhľadom na absenciu autonómnych bŕzd či monitorovania jazdných prúdov, ale tri asi nie. Športový roadster dostal za ochranu dospelých len 69 %. Problémom je napríklad nižšia ochrana nôh vodiča. To ešte aj taký pikap Nissan Navara bol na tom lepšie, hoci sa tiež nemohol spoliehať na elektronické asistenčné systémy. Navara však sklamala v ochrane dospelých, najmä vo vysokom ohrození hrudníka posádky, zvlášť zadných cestujúcich.

BMW Z4 má len tri hviezdičky. Doplatilo na... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 BMW Z4 má len tri hviezdičky. Doplatilo na absenciu asystenčných systémov ale aj slabú ochranu nôh vodiča.

Na pikap alenie sú štyri hviezdičky zlý výsledok. Na nové prémiové a drahé kombi Mini Clubman však určite áno. Rozmermi sa totiž dotiahlo na bežné modely nižšej triedy, takže nie je dôvod ho šetriť. A ak môže mať päť hviezd Škoda Fabia, prečo nie Mini Clubman? Na jeho obranu však treba povedať, že v najdôležitejšej disciplíne ochrany dospelých získal veľmi slušných 90 %. Nohy mu však podlomila ochrana detí, len 68 %, kde ponúka deaktiváciu airbagu spolujazdca len za príplatok a pomerne nízku ochranu trojročných ratolestí. Za vychýlenie hlavy zo sedačky dostalo Mini dokonca penalizáciu.

Mini Clubman so štyrmi hviezdičkami podlomila... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 Mini Clubman so štyrmi hviezdičkami podlomila nohy slabá ochrana detí.

Chváliť sa nemôže ani ochranou chodcov (68 %) a dokonca ani 67 percentami za asistenčné systémy, ktoré by mali byť v tomto prípade úplnou samozrejmosťou. Na záver dodajme, že od budúceho roka to budú mať testované modely opäť o čosi ťažšie. Do metodiky sa totiž dostane aj detekcia chodcov, ktorá môže zlepšiť, ale aj znížiť celkovú známku.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (december 2015)

Euro NCAP - 1215 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 2015 Euro NCAP - 1215
Euro NCAP - 1215 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - 1215 Euro NCAP - 1215

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP
Články podľa značiek