Dieselgate: Hacker odhalil princíp činnosti klamúceho softvéru VW

Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR).

Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46
dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46 dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Autor: Volkswagen

O kauze Dieselgate sa toho popísalo mnoho, sám koncern Volkswagen, ktorého bude stáť falšovanie emisií desiatky miliárd eur, však doteraz presne neopísal princíp činnosti klamlivého softvéru v motoroch TDI EA 189. Postaral sa o to až počítačový expert Félix Domke, ktorý sa „nabúral“ do riadiacej jednotky Bosch EDC17C46, ktorú používa motor 2,0 TDI v jeho vlastnom Volkswagene Sharan. Použil na to čip Infineon TriCore Ecu, z ktorého vytiahol dva megabajty binárneho kódu. A so svojimi výsledkami sa nezabudol pochváliť na hackerskej konferencii 32C3 (32. Chaos Communication Congress) v Hamburgu.

Dôležité však je, že výsledky sa týkajú len jedného z motorov, zasiahnutého kauzou, a to verzie vybavenej systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR). Ten za pomoci vstrekovania prísady AdBlue do výfukového potrubia, obsahujúcej močovinu, rozkladá nebezpečné oxidy dusíka NOx na neškodný dusík a vodu. Domkemu bola hneď od začiatku podozrivá malá spotreba AdBlue. Aby bola redukcia účinná, muselo by z nádrže zmiznúť približne 2,5 litra močoviny na 1 000 km. V skutočnosti však motor spotrebovával len 0,6 litra, čo je o 1,9 litra prísady menej.

Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR
klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný
dusík a vodu.
Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný dusík a vodu.
Autor: Volkswagen

A skutočne, po preskúmaní algoritmu zistil, že riadiaci čip obsahuje množstvo rôznych riadiacich máp, ktoré obmedzujú činnosť systému SCR. Na druhej strane ocenil komplexnosť riešenia. „Je až neuveriteľné, čo dokáže táto jednotka spočítať.“ Aktivácia jednotlivých máp je závislá od počtu najazdených kilometrov, časových intervalov, ale aj ďalších indícií, vďaka čomu vie softvér spoľahlivo rozoznať, kedy je v režime testovania. Až celá šestina softvéru je pritom venovaná práve riadeniu katalytickej redukcie.

Čítajte viac

Domke konštatuje, že motor pracuje bez úplného vstrekovania AdBlue približne 22 % jazdy. Ďalšie dve-tri percentá pripadajú na správny režim vstrekovania, ktorý zahŕňa aj prípadné emisné testy a zvyšok, teda 75 % pripadá na riadiace mapy, ktoré vstrekovanie AdBlue obmedzujú. Nie je to teda tak, že by systém SCR fungoval výlučne pri testoch. Podľa Domkeho tým mohla automobilka sledovať dva ciele. Jednak šetriť peňaženku majiteľov týchto vozidiel, ktorí na 1 000 km ušetrili 1,9 litra AdBlue, a na druhej, zabrániť nadbytočnému použitiu močoviny, ktoré by mohlo nebezpečné, keďže ide o amoniak.

Jednoducho, Volkswagen dal prednosť väčším emisiám NOx pred nadmernou spotrebou čpavku. Tak či tak ide o podvod. Domke si myslí, že pri tomto type motora bude stačiť náprava softvéru, čo napokon dokazujú aj vyhlásenia samotnej automobilky. Ak to ale ide tak ľahko, potom sa dá len ťažko vysvetľovať, prečo Volkswagen tak veľmi riskoval, a to najmä v USA, ktoré majú jednu z najvyšších foriem ochrany spotrebiteľov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

ACEA - predaj áut

CAR: Aký zisk majú automobilky z jedného predaného auta?

25.08.2016 06:00

Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene zverejnilo štatistiku priemerných ziskov jednotlivých značiek a koncernov z jedného predaného vozidla.

VW - motor 1,5 TSI

VW 1,5 TSI Evo: Nový 4-valec nahradí tri motory. Ušetrí 10 %

19.08.2016 12:00

Volkswagen chystá veľkú revíziu benzínových motorov. Prvou lastovičkou bol 3-valec 1,0 TSI, známy už aj z Octavie. Teraz prichádza na rad väčší 4-valec 1,5 TSI Evo. Skoncuje s motormi 1,4 TSI aj 1,8 TSI.

Audi - motor V6 3,0 TDI

Nové škandalózne informácie o motoroch 3,0 V6 TDI. VW to môže stáť ďalšie miliardy

09.08.2016 20:00

Kauza Dieselgate bude stáť VW za Atlantikom asi viac než 15 miliárd dolárov. Koncernu v USA totiž hrozí, že bude musieť vykúpiť aj všetky naftové Audi Q7, Porsche Cayenne a Volkswageny Touareg.

László Solymos

Minister Sólymos otvoril novú jaskyňu pod Roháčmi

31.08.2016 17:34

Turisti na Slovensku môžu od septembra navštíviť ďalšiu unikátnu jaskyňu.

mh17, kokpit, vrak,

Príbuzní obetí zostreleného lietadla MH17 žiadajú EÚ o pomoc

31.08.2016 17:28

Príbuzní obetí pádu lietadla vyzvali EÚ, aby vyvinula nátlak na Ukrajinu, Rusko a USA a donútila ich odovzdať vyšetrovateľom informácie a údaje z radarov.

Islamský štát

K likvidácii hovorcu IS sa prihlásilo Rusko

31.08.2016 17:09

Hlavný hovorca IS abú Muhammad Adnání zahynul v utorok v severosýrskom meste Aleppo pri útoku ruského stíhacieho bombardéra Su-34.

daniel lipšic

Opozícia podá trestné oznámenie na policajta, ktorý obvinil Špirka

31.08.2016 16:34

Predstavitelia Opozičnej rady chcú podať trestné oznámenie na vyšetrovateľa, ktorý vzniesol obvinenie voči prokurátorovi Úradu špeciálnej prokuratúry Špirkovi.