Dieselgate: Hacker odhalil princíp činnosti klamúceho softvéru VW

Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR).

Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46
dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46 dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Autor: Volkswagen

O kauze Dieselgate sa toho popísalo mnoho, sám koncern Volkswagen, ktorého bude stáť falšovanie emisií desiatky miliárd eur, však doteraz presne neopísal princíp činnosti klamlivého softvéru v motoroch TDI EA 189. Postaral sa o to až počítačový expert Félix Domke, ktorý sa „nabúral“ do riadiacej jednotky Bosch EDC17C46, ktorú používa motor 2,0 TDI v jeho vlastnom Volkswagene Sharan. Použil na to čip Infineon TriCore Ecu, z ktorého vytiahol dva megabajty binárneho kódu. A so svojimi výsledkami sa nezabudol pochváliť na hackerskej konferencii 32C3 (32. Chaos Communication Congress) v Hamburgu.

Dôležité však je, že výsledky sa týkajú len jedného z motorov, zasiahnutého kauzou, a to verzie vybavenej systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR). Ten za pomoci vstrekovania prísady AdBlue do výfukového potrubia, obsahujúcej močovinu, rozkladá nebezpečné oxidy dusíka NOx na neškodný dusík a vodu. Domkemu bola hneď od začiatku podozrivá malá spotreba AdBlue. Aby bola redukcia účinná, muselo by z nádrže zmiznúť približne 2,5 litra močoviny na 1 000 km. V skutočnosti však motor spotrebovával len 0,6 litra, čo je o 1,9 litra prísady menej.

Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR
klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný
dusík a vodu.
Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný dusík a vodu.
Autor: Volkswagen

A skutočne, po preskúmaní algoritmu zistil, že riadiaci čip obsahuje množstvo rôznych riadiacich máp, ktoré obmedzujú činnosť systému SCR. Na druhej strane ocenil komplexnosť riešenia. „Je až neuveriteľné, čo dokáže táto jednotka spočítať.“ Aktivácia jednotlivých máp je závislá od počtu najazdených kilometrov, časových intervalov, ale aj ďalších indícií, vďaka čomu vie softvér spoľahlivo rozoznať, kedy je v režime testovania. Až celá šestina softvéru je pritom venovaná práve riadeniu katalytickej redukcie.

Čítajte viac

Domke konštatuje, že motor pracuje bez úplného vstrekovania AdBlue približne 22 % jazdy. Ďalšie dve-tri percentá pripadajú na správny režim vstrekovania, ktorý zahŕňa aj prípadné emisné testy a zvyšok, teda 75 % pripadá na riadiace mapy, ktoré vstrekovanie AdBlue obmedzujú. Nie je to teda tak, že by systém SCR fungoval výlučne pri testoch. Podľa Domkeho tým mohla automobilka sledovať dva ciele. Jednak šetriť peňaženku majiteľov týchto vozidiel, ktorí na 1 000 km ušetrili 1,9 litra AdBlue, a na druhej, zabrániť nadbytočnému použitiu močoviny, ktoré by mohlo nebezpečné, keďže ide o amoniak.

Jednoducho, Volkswagen dal prednosť väčším emisiám NOx pred nadmernou spotrebou čpavku. Tak či tak ide o podvod. Domke si myslí, že pri tomto type motora bude stačiť náprava softvéru, čo napokon dokazujú aj vyhlásenia samotnej automobilky. Ak to ale ide tak ľahko, potom sa dá len ťažko vysvetľovať, prečo Volkswagen tak veľmi riskoval, a to najmä v USA, ktoré majú jednu z najvyšších foriem ochrany spotrebiteľov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Volkswagen Amarok - 2016

VW Amarok: Po facelifte krajší ako Touareg. A so 6-valcom

29.07.2016 06:00

Pikap Volkswagenu má za sebou veľkú modernizáciu. Prekvapí úplne novým interiérom a nahradením 4-valca trojlitrovým 6-valcom 3,0 TDI. V niektorých aspektoch strčí do vrecka aj Touareg.

VW - motor 3,0 TDI

VW má problém. USA odmietajú plán opravy motorov 3,0 TDI

14.07.2016 17:30

Volkswagen bude musieť naďalej pracovať na vyriešení emisného škandálu v USA. Kalifornské úrady totiž odmietli jeho plán na úpravu dieselových 6-valcov 3,0 TDI s podvodným softvérom.

Najpredávanejšie autá - 2015

Toto je 50 najpredávanejších áut sveta. Kraľuje im Corolla

08.07.2016 06:00

Trvalo pol roka, kým vznikla kompletná štatistika registrácií nových automobilov na celom svete za rok 2015. A je naozaj zaujímavá. Rebríček sa totiž zásadne líši od toho, na ktorý sme zvyknutí v Európe.

Orlando, Florida, streľba

V texaskom Austine sa ozýva streľba, médiá hovoria o jednej obeti

31.07.2016 11:13

V centre texaskej metropoly Austin sa ozýva streľba. Televízia NBC s odvolaním sa na záchranárov uviedla, že na mieste je jeden mŕtvy a niekoľko zranených.

Pápež František

Vytvorte spravodlivejší svet, nebuďte peciválmi, odkázal pápež mladým

31.07.2016 10:19

Pápež František vyzval mladých ľudí, ktorí sa zhromaždili na vigílii v poľskej obci Brzegi, aby neboli "peciválmi", ktorí vysedávajú na gauči pri videohrách.

Donald Trump

Požiarnici zachraňovali zaseknutého Trumpa z výťahu

31.07.2016 09:42

Požiarnici museli v piatok v Colorado Springs zachraňovať kandidáta Republikánskej strany na post prezidenta USA Trumpa zo zaseknutého výťahu.

Recep Tayyip Erdogan

Erdogan chce, aby armádne velenie a tajná služba patrili pod jeho úrad

31.07.2016 09:16

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v sobotu navrhol, aby sa generálny štáb tureckej armády a turecká tajná služba presunuli pod kontrolu jeho úradu.