Dieselgate: Hacker odhalil princíp činnosti klamúceho softvéru VW

Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR).

Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46
dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46 dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Autor: Volkswagen

O kauze Dieselgate sa toho popísalo mnoho, sám koncern Volkswagen, ktorého bude stáť falšovanie emisií desiatky miliárd eur, však doteraz presne neopísal princíp činnosti klamlivého softvéru v motoroch TDI EA 189. Postaral sa o to až počítačový expert Félix Domke, ktorý sa „nabúral“ do riadiacej jednotky Bosch EDC17C46, ktorú používa motor 2,0 TDI v jeho vlastnom Volkswagene Sharan. Použil na to čip Infineon TriCore Ecu, z ktorého vytiahol dva megabajty binárneho kódu. A so svojimi výsledkami sa nezabudol pochváliť na hackerskej konferencii 32C3 (32. Chaos Communication Congress) v Hamburgu.

Dôležité však je, že výsledky sa týkajú len jedného z motorov, zasiahnutého kauzou, a to verzie vybavenej systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR). Ten za pomoci vstrekovania prísady AdBlue do výfukového potrubia, obsahujúcej močovinu, rozkladá nebezpečné oxidy dusíka NOx na neškodný dusík a vodu. Domkemu bola hneď od začiatku podozrivá malá spotreba AdBlue. Aby bola redukcia účinná, muselo by z nádrže zmiznúť približne 2,5 litra močoviny na 1 000 km. V skutočnosti však motor spotrebovával len 0,6 litra, čo je o 1,9 litra prísady menej.

Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR
klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný
dusík a vodu.
Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný dusík a vodu.
Autor: Volkswagen

A skutočne, po preskúmaní algoritmu zistil, že riadiaci čip obsahuje množstvo rôznych riadiacich máp, ktoré obmedzujú činnosť systému SCR. Na druhej strane ocenil komplexnosť riešenia. „Je až neuveriteľné, čo dokáže táto jednotka spočítať.“ Aktivácia jednotlivých máp je závislá od počtu najazdených kilometrov, časových intervalov, ale aj ďalších indícií, vďaka čomu vie softvér spoľahlivo rozoznať, kedy je v režime testovania. Až celá šestina softvéru je pritom venovaná práve riadeniu katalytickej redukcie.

Čítajte viac

Domke konštatuje, že motor pracuje bez úplného vstrekovania AdBlue približne 22 % jazdy. Ďalšie dve-tri percentá pripadajú na správny režim vstrekovania, ktorý zahŕňa aj prípadné emisné testy a zvyšok, teda 75 % pripadá na riadiace mapy, ktoré vstrekovanie AdBlue obmedzujú. Nie je to teda tak, že by systém SCR fungoval výlučne pri testoch. Podľa Domkeho tým mohla automobilka sledovať dva ciele. Jednak šetriť peňaženku majiteľov týchto vozidiel, ktorí na 1 000 km ušetrili 1,9 litra AdBlue, a na druhej, zabrániť nadbytočnému použitiu močoviny, ktoré by mohlo nebezpečné, keďže ide o amoniak.

Jednoducho, Volkswagen dal prednosť väčším emisiám NOx pred nadmernou spotrebou čpavku. Tak či tak ide o podvod. Domke si myslí, že pri tomto type motora bude stačiť náprava softvéru, čo napokon dokazujú aj vyhlásenia samotnej automobilky. Ak to ale ide tak ľahko, potom sa dá len ťažko vysvetľovať, prečo Volkswagen tak veľmi riskoval, a to najmä v USA, ktoré majú jednu z najvyšších foriem ochrany spotrebiteľov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

VW Golf VIII - ilustrácia

VW Golf: Nová generácia až o dva roky. Facelift už na jeseň

27.05.2016 19:00

Okolo príchodu Golfu ôsmej generácie vládlo množstvo nejasností. Pravdepodobne aj preto, že v súvislosti s kauzou Dieselgate menil pôvodné plány samotný koncern Volkswagen. Viac svetla do blízkej budúcnosti európskeho bestselleru teraz prináša britský Auto Express.

VW Tiguan - 2016

VW Tiguan: Nemecký brat Kodiaqu odhalil údaje. Ponúkne 6 motorov

19.05.2016 06:00

Druhá generácia Tiguanu mala premiéru už vlani na jeseň vo Frankfurte, no s príchodom na trh sa nemecká automobilka neponáhľala. Stalo sa tak až tento mesiac. Doteraz preto chýbali aj oficiálne technické údaje. Dnes však vieme, že Tiguan štartuje so šiestimi motormi. Za základ dáte 22 140 eur.

VW - SUV na báze CrossBlue

VW chystá ďalšie SUV. Postaví sa medzi Tiguan a Touareg

12.05.2016 16:00

Volkswagen chystá veľkú terénnu ofenzívu. Ani dva roky starý americký koncept CrossBlue preto nezapadol prachom. Sériový model je za rohom. Svoje miesto nájde medzi Tiguanom a Touaregom. Zatiaľ však len v USA.

Sara Netanjahu

Izraelské úrady chcú obviniť manželku Netanjahua zo sprenevery

29.05.2016 22:03

Izraelská polícia odporučila obviniť manželku premiéra Benjamina Netanjahua zo sprenevery štátnych peňazí.

Gibraltár

Po Brexite by mohol byť Gibraltár opäť španielsky

29.05.2016 21:55

Predseda vlády Gibraltáru Fabian Picardo vzbudil rozruch svojím vyhlásením, že v prípade vystúpenia Británie z EÚ bude Gibraltár zvažovať pripojenie k Španielsku.

Lubos Lorenz

Aktivista chcel poliať pamätnú tabuľu, mali ho napadnúť

29.05.2016 20:00

Aktivistu Ľuboša Lorenza, ktorý sa zviditeľnil tým, že minulý rok polial farbou bustu Vasila Biľaka, údajne napadli. Urobiť tak mal starosta Veľkého Lipníka.

Burkina Faso, hotel, útok

V Mali zomrelo pri útoku na konvoj misie OSN päť jej členov

29.05.2016 18:23

Pri bombovom útoku na konvoj misie OSN v Mali zomrelo päť jej príslušníkov a ďalší bol vážne zranený.