Dieselgate: Hacker odhalil princíp činnosti klamúceho softvéru VW

Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR).

Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46
dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46 dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.
Autor: Volkswagen

O kauze Dieselgate sa toho popísalo mnoho, sám koncern Volkswagen, ktorého bude stáť falšovanie emisií desiatky miliárd eur, však doteraz presne neopísal princíp činnosti klamlivého softvéru v motoroch TDI EA 189. Postaral sa o to až počítačový expert Félix Domke, ktorý sa „nabúral“ do riadiacej jednotky Bosch EDC17C46, ktorú používa motor 2,0 TDI v jeho vlastnom Volkswagene Sharan. Použil na to čip Infineon TriCore Ecu, z ktorého vytiahol dva megabajty binárneho kódu. A so svojimi výsledkami sa nezabudol pochváliť na hackerskej konferencii 32C3 (32. Chaos Communication Congress) v Hamburgu.

Dôležité však je, že výsledky sa týkajú len jedného z motorov, zasiahnutého kauzou, a to verzie vybavenej systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR). Ten za pomoci vstrekovania prísady AdBlue do výfukového potrubia, obsahujúcej močovinu, rozkladá nebezpečné oxidy dusíka NOx na neškodný dusík a vodu. Domkemu bola hneď od začiatku podozrivá malá spotreba AdBlue. Aby bola redukcia účinná, muselo by z nádrže zmiznúť približne 2,5 litra močoviny na 1 000 km. V skutočnosti však motor spotrebovával len 0,6 litra, čo je o 1,9 litra prísady menej.

Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR
klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný
dusík a vodu.
Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný dusík a vodu.
Autor: Volkswagen

A skutočne, po preskúmaní algoritmu zistil, že riadiaci čip obsahuje množstvo rôznych riadiacich máp, ktoré obmedzujú činnosť systému SCR. Na druhej strane ocenil komplexnosť riešenia. „Je až neuveriteľné, čo dokáže táto jednotka spočítať.“ Aktivácia jednotlivých máp je závislá od počtu najazdených kilometrov, časových intervalov, ale aj ďalších indícií, vďaka čomu vie softvér spoľahlivo rozoznať, kedy je v režime testovania. Až celá šestina softvéru je pritom venovaná práve riadeniu katalytickej redukcie.

Čítajte viac

Domke konštatuje, že motor pracuje bez úplného vstrekovania AdBlue približne 22 % jazdy. Ďalšie dve-tri percentá pripadajú na správny režim vstrekovania, ktorý zahŕňa aj prípadné emisné testy a zvyšok, teda 75 % pripadá na riadiace mapy, ktoré vstrekovanie AdBlue obmedzujú. Nie je to teda tak, že by systém SCR fungoval výlučne pri testoch. Podľa Domkeho tým mohla automobilka sledovať dva ciele. Jednak šetriť peňaženku majiteľov týchto vozidiel, ktorí na 1 000 km ušetrili 1,9 litra AdBlue, a na druhej, zabrániť nadbytočnému použitiu močoviny, ktoré by mohlo nebezpečné, keďže ide o amoniak.

Jednoducho, Volkswagen dal prednosť väčším emisiám NOx pred nadmernou spotrebou čpavku. Tak či tak ide o podvod. Domke si myslí, že pri tomto type motora bude stačiť náprava softvéru, čo napokon dokazujú aj vyhlásenia samotnej automobilky. Ak to ale ide tak ľahko, potom sa dá len ťažko vysvetľovať, prečo Volkswagen tak veľmi riskoval, a to najmä v USA, ktoré majú jednu z najvyšších foriem ochrany spotrebiteľov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

VW - koncept elektromobilu pre Paríž 2016

VW avizuje revolučný elektromobil. Bude to Chrobák budúcnosti

21.09.2016 16:00

Už na autosalóne v Paríži ukáže Volkswagen koncept elektromobilu blízkej budúcnosti. Má mať dojazd až 400 km. A nejde len o výstrel do tmy. Toto auto sa má začať vyrábať.

James Robert Liang - VW Dieslgate

VW: V USA už súdia technika za podvodný softvér. Vinu doznal

13.09.2016 18:00

Na povrch vyplávali mená ľudí, ktorí priamo pracovali na klamnom emisnom softvéri. V USA už napríklad súdia zamestnanca Volkswagenu Jamesa Roberta Lianga, ktorý stál pri zrode „odpojovacieho zariadenia“.

Fiat 500X - meranie emisií DUH

Nemci žalujú na Fiat Európskej komisii. Pre emisie

06.09.2016 17:00

Nemecko a jeho Volkswagen nechce ostať jediným vinníkom v megakauze Dieselgate. Radi by strhli „búrku“ aj okolo talianskeho Fiatu, podozrivého z falšovania emisií.

tehla, murár, stavebníctvo, malta, stavba

Stíhanie proti stavebníkovi čiernych stavieb v Rači zastavili

26.09.2016 10:17

Okresný súd Bratislava III zastavil trestné stíhanie voči stavebníkovi piatich čiernych stavieb v račianskych vinohradoch v bratislavskej mestskej časti Rača.

zemetrasenie, magnitúda, seizmograf, seizmológ, otrasy,

Juh i sever Japonska zasiahli silné zemetrasenia

26.09.2016 10:01

Zemetrasenie magnitúdou 5,7 zasiahlo japonský ostrov Okinava a ďalšie ostrovy v južnej časti Japonska. Úrady ubezpečili, že riziko vzniku vĺn cunami nehrozí.

Jeremy Corbyn, labouristi

Labouristov ďalej vedie Corbyn. K neúspechu?

26.09.2016 10:00

Britská Labouristická strana má staronového lídra. Predstaviteľ jej ľavicového krídla a predseda Jeremy Corbyn si poľahky poradil s vyzývateľom Owenom Smithom.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Fitch potvrdila Nemecku najvyšší rating

26.09.2016 08:58

Fitch potvrdila Nemecku dlhodobý emisný rating v zahraničnej a domácej mene na úrovni AAA so stabilným výhľadom.