Dieselgate: Hacker odhalil princíp činnosti klamúceho softvéru VW

Na konferencii hackerov 32C3 opísal počítačový expert Felix Domke ako riadiaca jednotka motora klamala pri testoch emisií. Jednoducho šetrila prísadu AdBlue. Aspoň v prípade dieselov vybavených systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR).

07.01.2016 06:00
debata (27)
Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky... Foto: Volkswagen
Bosch - dieselgate Hecker Felix Domke získal z riadiacej jednotky Bosch EDC17C46 dva megabajty binárneho kódu. Ten odhalil tajomstvo falšovania.

O kauze Dieselgate sa toho popísalo mnoho, sám koncern Volkswagen, ktorého bude stáť falšovanie emisií desiatky miliárd eur, však doteraz presne neopísal princíp činnosti klamlivého softvéru v motoroch TDI EA 189. Postaral sa o to až počítačový expert Félix Domke, ktorý sa „nabúral“ do riadiacej jednotky Bosch EDC17C46, ktorú používa motor 2,0 TDI v jeho vlastnom Volkswagene Sharan. Použil na to čip Infineon TriCore Ecu, z ktorého vytiahol dva megabajty binárneho kódu. A so svojimi výsledkami sa nezabudol pochváliť na hackerskej konferencii 32C3 (32. Chaos Communication Congress) v Hamburgu.

Dôležité však je, že výsledky sa týkajú len jedného z motorov, zasiahnutého kauzou, a to verzie vybavenej systémom selektívne katalytickej redukcie (SCR). Ten za pomoci vstrekovania prísady AdBlue do výfukového potrubia, obsahujúcej močovinu, rozkladá nebezpečné oxidy dusíka NOx na neškodný dusík a vodu. Domkemu bola hneď od začiatku podozrivá malá spotreba AdBlue. Aby bola redukcia účinná, muselo by z nádrže zmiznúť približne 2,5 litra močoviny na 1 000 km. V skutočnosti však motor spotrebovával len 0,6 litra, čo je o 1,9 litra prísady menej.

Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so... Foto: Volkswagen
Bosch - dieselgate Riadiaca jednotka dieselových motorov EA 189 so systémom SCR klamala aj tým, že šetrila prímes AdBlue, ktorá rozkladá NOx na neškodný dusík a vodu.

A skutočne, po preskúmaní algoritmu zistil, že riadiaci čip obsahuje množstvo rôznych riadiacich máp, ktoré obmedzujú činnosť systému SCR. Na druhej strane ocenil komplexnosť riešenia. „Je až neuveriteľné, čo dokáže táto jednotka spočítať.“ Aktivácia jednotlivých máp je závislá od počtu najazdených kilometrov, časových intervalov, ale aj ďalších indícií, vďaka čomu vie softvér spoľahlivo rozoznať, kedy je v režime testovania. Až celá šestina softvéru je pritom venovaná práve riadeniu katalytickej redukcie.

Domke konštatuje, že motor pracuje bez úplného vstrekovania AdBlue približne 22 % jazdy. Ďalšie dve-tri percentá pripadajú na správny režim vstrekovania, ktorý zahŕňa aj prípadné emisné testy a zvyšok, teda 75 % pripadá na riadiace mapy, ktoré vstrekovanie AdBlue obmedzujú. Nie je to teda tak, že by systém SCR fungoval výlučne pri testoch. Podľa Domkeho tým mohla automobilka sledovať dva ciele. Jednak šetriť peňaženku majiteľov týchto vozidiel, ktorí na 1 000 km ušetrili 1,9 litra AdBlue, a na druhej, zabrániť nadbytočnému použitiu močoviny, ktoré by mohlo nebezpečné, keďže ide o amoniak.

Jednoducho, Volkswagen dal prednosť väčším emisiám NOx pred nadmernou spotrebou čpavku. Tak či tak ide o podvod. Domke si myslí, že pri tomto type motora bude stačiť náprava softvéru, čo napokon dokazujú aj vyhlásenia samotnej automobilky. Ak to ale ide tak ľahko, potom sa dá len ťažko vysvetľovať, prečo Volkswagen tak veľmi riskoval, a to najmä v USA, ktoré majú jednu z najvyšších foriem ochrany spotrebiteľov.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate #SCR
Články podľa značiek