Experian Automotiv: Najvernejších kupcov má Range Rover a Subaru

Agentúra Experian Automotive zostavila rebríček lojality k automobilovým značkám a modelom. Teda rebríček, ktorý vypovedá o vernosti zákazníkov, ktorí sa pri kúpe nového auta rozhodnú pre tú istú značku alebo dokonca ten istý model. Čo lepšie pre automobilky môže byť? Udržať si ovečky v košiari sa však nedarí všetkým.

01.02.2016 06:00
debata
Subaru sa môže tešiť z najväčšej lojality... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2015 Subaru sa môže tešiť z najväčšej lojality zákazníkov. Až 67 % ľudí, ktorí mali jeho auto, sa pri kúpe ďalšieho rozhodne opäť pre Subaru.

Nasledujúci rebríček Experian Automotive, ktorý zverejnil časopis Forbes, sa síce týka amerického trhu, ale je rozhodne zaujímavý. Uvádza poradie desiatich značiek a desiatich konkrétnych modelov s najväčšou vernosťou zo strany zákazníkov. Presnú metodiku výskumu síce nepoznáme, ale vernosť je iste nielen odrazom spokojnosti s kvalitou, cenou, spoľahlivosťou, ale aj servisnými službami či hodnotou, ktoré si modely týchto značiek držia pri druhotnom predaji.

Rebríčku značiek šéfuje Subaru

Pozrime sa najprv na značky. Tým kraľuje Subaru, pre ktoré sa opäť rozhodne až 67,7 % majiteľov, ktorí už Subaru mali. V podstate to nie je prekvapenie. Subaru nie je veľká automobilka, ale má imidž spoľahlivých a kvalitných vozidiel, navyše so štvorkolkou. Je to akási klubová značka. Možno tiež predpokladať, že tento japonský producent, vyrábajúci autá len v Japonsku, by sa umiestnil na vysokých priečkach aj v Európe. Lenže také údaje tu nemáme. Zato vieme, že druhú najvyššiu lojalitu má v USA Ford.

Rozhodne na tom má podiel jeho pikap F-150, ktorý je za Atlantikom už 34 rokov za sebou najpredávanejším autom na trhu. A to nemyslíme v triede úžitkových vozidiel, ale celkovo. V Európe by však veľa šancí Ford na vysokú mieru vernosti asi nemal. Nové modely tu uvádza s obrovským sklzom a F-150 nie je nič pre tunajších klientov. Tretiu priečku obsadil Mercedes-Benz a štvrtú v tesnom závese Toyota. A to napriek tomu, že v minulých rokoch čelila japonská automobilka škandálu s chybným plynovým pedálom a nebezpečnými airbagmi Takata, ktoré spôsobili masívne zvolávacie akcie.

Vernosť zákazníkov k značke

Poradie Značka Vernosť (%)
1. Subaru 67,7 %
2. Ford 66,7 %
3. Mercedes-Benz 65,1 %
4. Toyota 63,5 %
5. Kia 63,2 %
6. Hyundai 61,3 %
7. Nissan 61,1 %
8.-9. Chevrolet 60,7 %
9.-9. Lexus 60,7 %
10. Honda 59,9 %

A nasledujú prví Kórejci. Súboj koncernových rivalov Kia a Hyundai dopadol v prospech prvého z nich. Kia je na 5. a Hyundai na 6. mieste. Ich pozícia však vypovedá o neuveriteľnom náraste kvality a popularity. Veď kórejským producentom sa darí držať ovečky v košiari lepšie než japonskému Nissanu či dokonca Lexusu, ktorý si delí ôsmu a deviatu priečku s Chevroletom. Záver prvej desiatky patrí Honde, ktorá je v USA považovaná za prémiovú značku. Bohužiaľ, na starom kontinente v posledných rokoch spala a zužovala portfólio. Takže zákazníci od nej museli odísť aj nedobrovoľne. Napríklad pre absentujúci Accord a Legend.

Rebríčku modelov kraľuje Range Rover

Rebríček vernosti k modelom je o čosi komplikovanejší. Mnohí zákazníci totiž pri značke ostanú, ale rozhodnú sa pre iný model. Je to logické. Buď sa zmenil ich vkus, potreby alebo ekonomická situácia. Takže od menšieho auta zamieria k väčšiemu, prípadne k módnym SUV alebo MPV. Možno aj preto nájdeme na prvých dvoch priečkach modely najvyšších tried. Range Rover so 48,2-percentnou a Mercedes-Benz triedy S so 46,3-percentnou vernosťou zákazníkov. Jednoducho, ak už ste majiteľom vlajkovej lode značky, nemáte kam vyššie postúpiť. Kúpite si opäť to najlepšie z ponuky.

Rebríčku modelov vládne luxusný Land Rover... Foto: Land Rover
Range Rover LWB 2014 Rebríčku modelov vládne luxusný Land Rover Range Rover pred Mercedesom-Benz triedy S. Zaujémavé však je, že v poradí značiek s najväčšou vernosťou sa v prvej desiatke britský výrobca vôbec neocitol.

Aj na treťom mieste je prémiový model. Tentoraz však americký a nie extrémne drahý. Túto priečku obsadil Lincoln sedanom MKZ. Za ním nasleduje prekvapenie v podobe dodávky Mercedes-Benz Sprinter, ktorý je v štatistike naozaj exotom. Predbehol dokonca aj piaty Nissan Leaf, najpredávanejší elektromobil planéty, ktorý ťaží z vernosti a tiež tolerancie ekologicky zameranej klientely. Nasleduje pikap RAM-1500, ktorý vo vernosti poráža aj spomínaný americký bestseller Ford F-150.

Za ním je prémiové SUV Lexus RX a luxusná limuzína Hyundai RX, sprevádzaná druhým kórejským modelom – Kiou Soul. Hoci je Subaru v poradí značiek na prvom mieste, v rebríčku modelov mu patrí len desiate miesto s legendárnym SUV Subaru Forester. Slovíčko len však berte s veľkou rezervou. Čo by dali iné automobilky za podobnú istotu, že ich zákazníci neutečú ku konkurencii.

Vernosť zákazníkov k modelom

Poradie Model Vernosť (%)
1. Range Rover 48,2 %
2. Mercedes-Benz S 46,6 %
3.-4. Lincoln MKZ 4,8 %
3.-4. Mercedes-Benz Sprinter 44,8 %
5. Nissan Leaf 44,0 %
6. RAM 1 500 42,9 %
7. Lexus RX 350h 42,7 %
8. Hyundai Genesis 42,5 %
9. Kia Soul 42,0 %
10. Subaru Forester 41,1 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vernosť #Experian Automotive
Články podľa značiek