Lada Vesta má 4 hviezdy z ruského crashtestu. Viedla si dobre

Nezávislé nárazové skúšky nevykonáva len európske Euro NCAP či americký inštitút NHTSA, ale aj ruský časopis Auto Review. Ten podrobil crashtestu Ladu Vesta. Nový sedan si z neho odniesol štyri hviezdičky. Podľa tamojšej metodiky je to maximum.

10.02.2016 12:00
Lada Vesta - crash test 2016 Foto:
Vesta absolvovala len jeden typ nárazu. A to čelný so 40-percentným prekrytím pri rýchlosti 64 km/h.
debata

Lada Vesta dorazila k prvým zákazníkom v polovici decembra. Zatiaľ len k tým ruským, pretože k expanzii na západoeurópske trhy jej chýbajú motory Euro 6. Má sa tak stať v blízkej budúcnosti. Pre jej úspech na vyspelých trhoch bude dôležitá aj bezpečnosť. Či sa však podrobí crashtestom konzorcia Euro NCAP nie je isté. Zato doma si ju vzal do parády nezávislý ruský motoristický magazín Auto Review. Ten robí nárazové skúšky ARNCAP ((Autoreview Car Assessment Program) už niekoľko rokov. I keď nie v takom rozsahu a v takej hĺbke, ako spomínaná európska organizácia.

Každopádne má za sebou 34 testov, pričom vozidlá nakupuje u dílerov. Prepojenie s Ladou je tak veľmi málo pravdepodobné a nie je dôvod ich spochybňovať. Auto Review uskutočňuje len jediný náraz a to metodikou podobnou Euro NCAP. Ide o čelný náraz do deformovateľnej prekážky pri rýchlosti 64 km/h, a to pri 40 % prekrytí. Posudzuje sa pasívna ochrana dospelých a detí. Bočný náraz a náraz na stĺp či zozadu nie je súčasťou testov, časopis by totiž potreboval viacero áut, čo by bolo príliš nákladné. Vozidlá môžu získať maximálne 16 bodov a štyri hviezdičky. Presne takýto test absolvovala aj Lada Vesta.

Interiér zostal počas nárazu stabilný a... Foto: Autoreview
Lada Vesta - crash test 2016 Interiér zostal počas nárazu stabilný a perfektne pracovali aj airbagy či napínače bezpečnostných pásov.

Išlo opäť o exemplár kúpený u ruského predajcu, tentoraz v meste Perm. Vesta mala motor 1,6 16v a výbavu Comfort, ktorá zahŕňa dva airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP, napínače bezpečnostných pásov či detské úchyty sedačiek Isofix. Z testu si nakoniec Vesta odniesla 14,1 bodu, čo stačilo na zisk maxima štyroch hviezd. Ruský magazín tvrdí, že Vesta patrí k najbezpečnejším autám na ruskom trhu. Možno to zaváňa trochou lokálpatriotizmu, ale naozaj tu máme aj horších. Napríklad Hyundai Solaris z roku 2011 s dvoma hviezdičkami či trojhviezdičkový Focus z roku 2003.

Vesta si viedla slušne. Priestor pre posádku zostal stabilný, dvere sa vplyvom nárazu posunuli len o 40 mm a minimálne boli aj pohyby volantu a pedálovej skupiny. Airbagy, ako aj napínače bezpečnostných pásov splnili svoj účel bezchybne. Šéfredaktor magazínu Michael Podorožanskij povedal, „pokiaľ budeme hovoriť o súperoch z radov vozidiel vyrábaných v Rusku, tak Vesta je na rovnakej úrovni ako lídri segmentu“. Pozitívny výsledok komentoval s chladnou hlavou aj šef AvtoVaz-u, Švéd Bo Andersson. „Takýto výsledok nás neprekvapil. Naši inžinieri uskutočnili počas vývoja 150 virtuálnych a viac ako 30 reálnych nárazových testov. Štyri hviezdičky sme očakávali.“

Kto vie, ako by si ale Vesta poradila s omnoho náročnejšou metodikou európskych crashtestov, ktorých celkové hodnotenie zohľadňuje aj ochranu chodcov a prítomnosť asistenčných systémov. V najlepšom prípade by to boli opäť štyri hviezdičky, tento raz ale z piatich. Vesta totiž nemá v Európe požadované autonómne brzdy ani monitorovanie jazdných prúdov, nehovoriac o adaptívnom tempomate, sledovaní únavy vodiča alebo mŕtveho uhla zrkadiel. A kto vie, či by čosi podobné vôbec mohla mať. Napokon, ide o cenovo orientovaný model, podobný Dacia Logan. Základ štartuje na ruskom trhu na 714 000 rubľoch, čo je 7 300 eur.

Lada Vesta - crash test 2016
Lada Vesta - crash test 2016
+7Lada Vesta - crash test 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #Lada Vesta #crashtest #AvtoVaz
Články podľa značiek