PSA odmeral reálnu spotrebu. Dobrovoľne! Je až o 55,6 % vyššia

Francúzsky koncern PSA Peugeot/Citroën splnil svoj sľub. Spolu s nezávislou organizáciou Transport & Environment odmeral produkciu emisií CO2 v reálnej prevádzke. Tá sa líši od oficiálnych údajov, súčasnej metodiky NEDC, od 22,5 až do 55,6 %. Je to ale prekvapenie?

08.03.2016 16:00
debata (5)
Koncern PSA zmeral spotrebu na troch modeloch... Foto: PSA
PSA - meranie spotreby Koncern PSA zmeral spotrebu na troch modeloch áut s motorom1,6 BleueHDI S&S. Meranie prebehlo v reálnych podmienkach.

Kauza Dieselgate spôsobila poriadnu búrku nielen v koncerne Volkswagen. Podozreniu z manipulácie s emisiami museli čeliť aj ďalší výrobcovia. Automobilky reagovali rôznym spôsobom. Peugeot napríklad prísľubom, že tento rok uskutoční meranie spotreby svojich modelov v reálnej premávke. Samozrejme, aby dokázal, že je čistý. Zvláštne ale je, že kým kauza Dieselgate sa točila okolo nebezpečného oxidu dusíka (NOx), PSA meral spotrebu a emisie CO2. Výsledky sú i tak zaujímavé. Prekvapujúce ale určite nie. Dozvedeli sme sa totiž iba to, čo už dávno vieme – súčasná metodika merania spotreby NDEC je holý blud a so skutočnosťou má pramálo spoločné.

Najväčšiu odchýlku zaznamenal Citroën C4 Grand... Foto: PSA
PSA - meranie spotreby Najväčšiu odchýlku zaznamenal Citroën C4 Grand Picasso. V reále si "potiahne" až o 55 % viac paliva.

Klobúk dole pred francúzskym koncernom, ktorý sa na čosi také dal dobrovoľne. Zobral tri svoje modely, Peugeot 308, Citroën C4 Grand Picasso a DS 3, všetky s naftovým motorom 1,6 BlueHDI (88 kW) so štart-stop systémom, a vyslal ich na testovací okruh v okolí Paríža. Jazdilo sa tak, ako jazdia bežní vodiči. Teda napríklad aj so zapnutou klimatizáciou a v bežnej premávke, v ktorej sa nevyhnete zápcham. Nechýbala ani bližšie nešpecifikovaná záťaž. Trasa obsahovala 25,5 km jazdy v meste, 39,7 km mimo neho a 31,1 km po diaľnici. Meranie uskutočnila nezávislá organizácia Transport & Environment zariadením PEMS.

Výsledky merania boli porovnané nielen s oficiálnymi údajmi NEDS, ale aj s údajmi získanými na základe prieskumu medzi zákazníkmi. Kým medzi skúsenosťami zákazníkov a nameranými výsledkami boli rozdiely minimálne v rozmedzí maximálne 0,4 litra nafty na 100 km, v porovnaní s NEDC sa ukázali ako dramatické. Pri Peugeote 308 presiahla spotreba limit o 38,9 % a pri Citroëne C4 Grand Picasso dokonca až o 55,6 %. Najlepšie z toho vyšiel prémiový hatchback DS 3, s rozdielom 22,5 %. Ani ten ale nedokázal zahmliť pokrytectvo, s akým prebiehajú testy spotreby automobilov.

Výsledky merania spotreby v reálnej premávke

Model Peugeot 308 1,6 BlueHDI 120 S&S Citroën C4 Grand Picasso 1,6 BlueHDI 120 S&S DS 3 1,6 BlueHDI 120 S&S
Reálna spotreba (l/100 km) 5,0 5,6 4,9
Spotreba podľa zákazníkov (l/100 km) 5,0 – 5,1 5,5 – 5,7 5,1 – 5,3
Oficiálna spotreba NEDC (l/100 km) 3,6 3,6 4,0

V litroch to znamená, že kým Citroen C4 Grand Picasso mal na 100 km spotrebovať len 3,6 litra paliva, v skutočnosti si ich „potiahol“ až 5,6. Peugeot 308 mal spáliť 3,6 litra nafty, no potreboval ich rovných päť. A Citroën DS 3 mal zas v papieroch štvorlitrový priemer, lenže v skutočnosti ubudlo z nádrže 4,9 litra nafty. To všetko sú síce priaznivé spotreby, no rozhodne neladia s tým, čo automobilky oficiálne deklarujú. A je tiež otázne, či na tom niečo zmení pripravovaná nová metodika WLTP. Možno by viac svetla do tejto otázky vnieslo, ak by koncern PSA porovnal reálnu spotrebu aj s ňou.

Pri troch autách však koncern PSA neostane. Jeho záväzkom je totiž zmerať spotrebu až na tridsiatich modeloch. A to už do začiatku leta.

PSA - meranie spotreby
PSA - meranie spotreby
+3PSA - meranie spotreby

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Peugeot #PSA #spotreba áut #CO2 #WLTP #NEDS
Články podľa značiek