Ktoré autá najazdia najviac? Do šrotu posledné Volvá a Mercedesy

Každé auto musí raz skončiť na šrotovisku. Koľko má ale vtedy na tachometri? Tak to ostáva väčšinou tajomstvom. Holandská štatistika mnohé objasňuje. Najviac kilometrov najazdia Volvá a Mercedesy. Pokojne aj 500 tisíc.

Šrotovisko je cintorínom áut. Koľko však majú odjazdené
keď končia životnú púť?
Šrotovisko je cintorínom áut. Koľko však majú odjazdené keď končia životnú púť?
Autor: SCY

Kvalita áut sa dá merať rôznym spôsobom. Na to tu máme štatistiky nemeckej Dekry či TUV Reportu alebo britskej poisťovne Warranty Direct. Tie sledujú poruchovosť áut na základe technických kontrol či nákladov na krytie poistných udalostí pri predĺženej garancii. A potom sú tu rebríčky kvality, ktoré sa odvíjajú od prieskumov spokojnosti majiteľov, aké robí napríklad spoločnosť J. D. Power. Z Holandska k nám ale teraz zavítala štatistika, ktorá sa opiera o zvlášť zaujímavý parameter. Autá totiž zoraďuje podľa priemerného počtu najazdených kilometrov.

Aby sme boli presnejší, ide o kilometre, ktoré majú vozidlá na odometri v čase, keď sú vyradené z evidencie a putujú na šrotovisko. Svoju cestu životom teda definitívne skončili. Oprava a ďalšie investície by už boli príliš nákladné na to, aby sa ich oplatilo udržiavať ďalej v prevádzke. Možno teda zjednodušene usudzovať, že autá, ktoré najazdia najviac kilometrov, vydržia najviac a sú teda aj najspoľahlivejšie. Zvlášť objektívne to môže byť práve na základe štatistiky, ktorá pochádza z krajiny, kde nie je pretáčanie tachometrov národným športom tak ako na Slovensku či v Čechách.

Švédske Volvá vydržia v prevádzke najviac. A to tak s
benzínovými, ako aj s naftovými motormi. Priemerne najazdia viac ako
neuveriteľných  600 000 km.
Švédske Volvá vydržia v prevádzke najviac. A to tak s benzínovými, ako aj s naftovými motormi. Priemerne najazdia viac ako neuveriteľných 600 000 km.
Autor: Volvo

Pochopiteľne, takáto štatistika má aj svoje muchy. Ide totiž o veľmi hrubý prehľad, ktorý rozdeľuje vozidlá len podľa značiek a druhu použitého paliva. Nič viac. Nepoznáme konkrétne modely, a čo je ešte väčšia škoda, ani ich priemerný vek. Do poradia môžu navyše vstupovať subjektívne faktory. Napríklad vzťah zákazníkov k jednotlivým značkám. Je známe, že majitelia Volv alebo Saabov jazdia so svojimi miláčikmi s veľkou láskou, až kým ich celkom nezničia. Kúpe nového sa vyhýbajú dlhšie než tí ostatní.

S tým súvisí kvalita servisnej starostlivosti. Drahým prémiovým autám sa totiž počas ich života dostáva zo strany lepšie situovaných majiteľov dôslednejšej opatery, a to v značkových servisoch. To môže ich životnosť a funkčnosť výrazne predĺžiť. Rozdiel je tiež medzi firemnými a súkromnými autami. Tie firemné najazdia za kratší čas viac kilometrov, takže môžu byť mladšie. Tie súkromné pokojne z deväťdesiatych rokov. Tiež nevieme, či sú v štatistikách započítané vozidlá vyradené z dôvodu totálnej havárie. Ale aj keby áno, autá rôznych značiek „búrajú“ približne rovnako často.

Mercedes-Benz patrí tiež k výrobcom nezničiteľných áut.
Tie naftové vydržia priemerne až 560 000 km.
Mercedes-Benz patrí tiež k výrobcom nezničiteľných áut. Tie naftové vydržia priemerne až 560 000 km.
Autor: Mercedes-Benz E

Čítajte viac

A čo teda hovoria holandské tabuľky? Ak sa pozrieme na nájazd podľa paliva, tak neporovnateľne viac kilometrov zhltnú vozidlá s naftovými motormi. Kým štatistika benzínových áut začína údajom približne 400 000 km, pri diesloch je to až 680 000! Má to logiku. Sú medzi nimi taxíky či firemné autá, ktoré nemajú ľahký život a do rúk druhého majiteľa putujú s obrovskou porciou kilometrov. Zväčša za výhodnú cenu, čo láka menej solventnú klientelu, ktorá je ešte ochotná investovať do ich udržiavania nejaké tie prostriedky. Na vrakoviskách sa tak ocitnú naozaj až vtedy, keď im niet pomoci.

Absolútnou jednotkou v počte priemerne najazdených kilometrov je medzi dieslami švédske Volvo. Priemerne absolvuje 681 671 km. Za ním je Mercedes-Benz, ktorý zvládne priemerne 561 000 km, a na tretej priečke prekvapujúco Renault s údajom 476 198 km. Nasledujú prémioví výrobcovia Audi, BMW a za nimi Toyota, Ford a Volkswagen. Medzi benzínovými autami je poradie trochu iné, ale na čele je opäť Volvo, ktoré najazdí 404 244 km. Nasleduje zase švédska automobilka Saab s nájazdom 368 095 km. Tá vytlačila Mercedes na tretiu priečku s počtom najazdených kilometrov 346 036. Na štvrtom, piatom a šiestom mieste nájdeme Chevrolet, Chrysler a Mitsubishi.

Takže ak chcete mať auto, ktoré naozaj vydrží, skúste zvážiť tieto značky. Na druhej strane ide o vlastnosti vozidiel, ktoré už dávno nezbiehajú z výrobných liniek. A ich nástupcovia môžu mať celkom inú „trvanlivosť“. Holandská štatistika je tak dobrou orientáciou najmä pre tých, ktorí zvažujú nákup jazdených áut s vekom nad sedem či osem rokov.

Priemerný nájazd kilometrov pri benzínových autách

Poradie Značka Priemerné km pri vyradení
1. Volvo 404 244
2. Saab 368 095
3. Mercedes-Benz 346 036
4. Chevrolet 339 584
5. Chrysler 338 218
6. Mitsubishi 335 147
7. Audi 332 958
8. BMW 330 660
9. Jaguar 327 827
10. Citroën 323 229
11. Alfa-Romeo 321 386
12. Renault 314 683
13. Subaru 311 562
14. Hyundai 311 524
15. Volkswagen 311 524
16. Peugeot 308 551
17. Seat 308 379
18. Ford 308 172
19. Mazda 308 053
20. Honda 305 019
21. Nissan 304 967
22. Opel 298 946

Priemerný nájazd kilometrov pri naftových autách

Poradie Značka Priemerné km pri vyradení
1. Volvo 681 671
2. Mercedes-Benz 561 000
3. Renault 476 198
4. Audi 476 125
5. BMW 472 716
6. Toyota 466 477
7. Ford 451 062
8. Volkswagen 450 348
9. Peugeot 449 651
10. Alfa Romeo 449 422
11. Citroën 443 101
12. Seat 442 427
13. Opel 438 902
14. Mitsubishi 437 455
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Mercedes-Benz E All Terrain - 2016 ilustrácia

Mercedes E All Terrain: 'Allroad' zo Stuttgart možno už v Paríži

29.07.2016 16:00

Nová trieda E dostane po prvýkrát off-roadovo ladenú verziu so zvýšeným podvozkom a oplastovanou ochranou karosérie.

Renault Coupe-SUV

Renault chystá kupé-SUV. Predstaví ho ako koncept

18.07.2016 19:00

Prosperita automobiliek sa čoraz viac opiera o novú triedu crossoverov. Vie to aj Renault, a tak chystá ďalší príspevok na túto tému. Rozdať si to chce priamo s drahým BMW X4.

Renault Megane Sedan - 2016

Renault Mégane 4d: Fluence končí. Sedan sa vracia do rodiny

15.07.2016 06:00

Po 5-dverovom hatchbacku a kombi Grandtour vyrukoval Renault s tretím karosárskym variantom Mégane. Elegantný sedan vyrábaný v Turecku ponúkne kufor s objemom 508 litrov. Na výber bude päť motorov. Dostane sa aj k nám.

Graf, ekonomika

Agentúra S&P potvrdila ratingy Slovenska

29.07.2016 23:23

Medzinárodná ratingová agentúra S&P Global Ratings potvrdila Slovensku rating na úrovni A+/A-1 so stabilným výhľadom.

Kancelaria verejneho ochrancu prav, pride, lgbti,

Do Pridu zatiahli Lajčáka

29.07.2016 20:00

Po ročnej odmlke pôjde Bratislavou dúhový sprievod, aby upozornil na to, že lesby, gejovia či transrodoví ľudia stále u nás nemajú rovnaké práva ako ostatní.

turecko, erdogan

O obnovení trestu smrti v Turecku sa bude zrejme rozhodovať v referende

29.07.2016 18:30

Dva týždne po zmarenom pokuse o štátny prevrat v Turecku sa počet zadržaných podozrivých z kontaktov s hnutím kazateľa Gülena vyšplhal nad hranicu 18 000 osôb.

terorizmus, terorista, zbraň, vojsko, armáda, vojak, vojna,

Rakúsko vydalo do Francúzska dvoch migrantov podozrivých z terorizmu

29.07.2016 18:15

Rakúsko vydalo na trestné stíhanie do Francúzska dvoch migrantov podozrivých z teroristických aktivít, ktorých zadržiavali niekoľko mesiacov v Salzburgu.