ADAC: Bezkľúčový prístup je pohodlný. Ale hlavne pre zlodejov!

Máte bezkľúčové odomykanie a štartovanie auta? Tak si môžete byť istí, že ste urobili všetko pre to, aby vám vaše auto ukradli. A to za pár sekúnd, v tichu, bez násilia a rizika. Stačí na to zosilňovač signálu. Výsledky testu nemeckého ADAC-u, ktorý preveril úroveň ochrany bezkľúčových systémov v 24 autách, sú odstrašujúce. Ani jedno útoku fingovaných zlodejov neodolalo.

Bezkľúčové odomykanie máte dnes v ponuke aj pri malých a
lacných autách. Ocrana je však rovnako slabá ako pri tých prémiových.
Bezkľúčové odomykanie máte dnes v ponuke aj pri malých a lacných autách. Ocrana je však rovnako slabá ako pri tých prémiových.
Autor: ADAC

Bezkľúčové odomykanie a štartovanie áut je náramne pohodlná vec. Stačí prísť k autu a potiahnuť za kľučku. Auto sa otvorí, vy nasadnete a rovnako ľahko naštartujete. Začalo sa to už na prelome tisícročí Renaultom Laguna, ktorý zamenil kľúč za kartu a spínaciu skrinku za tlačidlo. Odvtedy sa tento systém rozšíril prakticky do všetkých tried automobilov, i keď zväčša za príplatok. Paradoxom však je, že rovnako komfortný je aj pre zlodejov áut. Umožňuje im otvoriť, naštartovať a odísť s vozidlom za pár sekúnd. V úplnom tichu a bez násilia. Nepotrebujú žiadne náradie, žiadny softvér ani náhradné riadiace jednotky motora. Stačí obyčajný zosilňovač signálu, ktorý kúpite za pár eur niekde na ebay.

Ako to funguje

Princíp je geniálne jednoduchý. Bezkľúčové otváranie funguje na vzájomnej komunikácii vozidla s kľúčom. Stačí ho mať vo vrecku. Podmienkou je, aby ste stáli v tesnej blízkosti auta. To preto, aby nemohol vaše auto otvoriť ktokoľvek. Ak sa vzdialite, komunikácia sa preruší. Zlodeji vozidiel však prišli na to, ako auto priviesť k tomu, aby si myslelo, že kľúč je v jeho blízkosti, hoci sa môže nachádzať aj sto metrov od auta. Postará sa o to zosilňovač signálu kľúča. Zlodej sa priblíži k majiteľovi auta, ktorý sedí kdesi v kaviarni. Zariadením zachytí jeho kód, zosilní ho a vyšle druhému zariadeniu v blízkosti vozidla. Auto je potom presvedčené, že majiteľ je pri aute a neprotestuje proti otvoreniu ani naštartovaniu.

Zosilňovač signálu kľúča alebo signálu zámku vozidla
dokáže oklamať elektroniku bezkľúčového prístupu a štartovania. Auto si
totiž v oboch prípadoch myslí, že kľúč je v jeho blízkosti. A tak sa aj
správa.
Zosilňovač signálu kľúča alebo signálu zámku vozidla dokáže oklamať elektroniku bezkľúčového prístupu a štartovania. Auto si totiž v oboch prípadoch myslí, že kľúč je v jeho blízkosti. A tak sa aj správa.
Autor: ADAC

Zlodeji môžu odísť. Aj keď sa totiž signál stratí, auto z bezpečnostných dôvodov motor nevypne a necháva vozidlo plne funkčné. Maximálne sa na prístrojovom paneli objaví oznam, že kľúč nie je v dosahu. Službu vypovie až po tom, čo zlodeji dobrovoľne vypnú motor, lenže to sú už kdesi v garáži desiatky kilometrov od miesta činu a môžu sa venovať elektronike, napríklad výmene riadiacej jednotky. Druhou možnosťou je zosilniť signál auta, ale scenár je rovnaký. Kľúč a auto nadviažu komunikáciu. Na tragicky slabé zabezpečenie áut proti takémuto odcudzeniu upozornilo už viacero štúdií. Ale aj reálne skúsenosti. Land Rover musel dokonca uskutočniť zvolávaciu akciu na Range Rovery, ktoré sa kradli jedna radosť. Zdá sa, že automobilky nemajú tento systém vôbec pod kontrolou.

Neubránia sa ani drahé autá

A teraz tu máme ďalší dôkaz v podobe testu nemeckého ADAC-u. Ten si vytypoval 24 áut 20 značiek vybavených bezkľúčovým prístupom a štartovaním a preveril ich odolnosť proti krádeži pomocou zosilňovača signálu. Výsledky sú v podstate nudné a zoradené abecedne. Robiť rebríček nemalo vôbec zmysel. Útoku fingovaných zlodejov neodolalo ani jedno jediné. Boli pritom medzi nimi autá nové aj staršie s vekom okolo štyroch rokov. Prémiové aj tie manistreamové, hatchbacky, sedany, MPV či SUV, nemcké, japonské, francúzske… Všetky ADAC bez problémov otvoril a naštartoval, pričom nemusel nijako zasiahnuť do samotného kódu. Hovorí dokonca o možnosti otvoriť vozidlo na niekoľko sto metrov! To znamená, že vaše auto nebude v bezpečí prakticky nikde. Či už budete doma, alebo na nákupoch.

Pri teste 24 áut rôznych značiek, rôznych tried a rôzneho
veku sa ukázalo, že bezkľúčový prístup je vstupnou bránou pre zlodejov.
Nepotrebujú žiadne náradie ani špeciálny softvér. S autom odídu, akoby
bolo ich.
Pri teste 24 áut rôznych značiek, rôznych tried a rôzneho veku sa ukázalo, že bezkľúčový prístup je vstupnou bránou pre zlodejov. Nepotrebujú žiadne náradie ani špeciálny softvér. S autom odídu, akoby bolo ich.
Autor: ADAC

Čítajte viac

A ako sa chrániť? Môžete nosiť svoj kľúč v alobale alebo ho mať doma v chladničke. To je však dosť nepraktické a navyše museli by ste kľúč pri otváraní auta vyberať z ochranného puzdra. Ale načo mať potom bezkľúčové otváranie a štartovanie? A presne tam mierime. ADAC trvdí, že najlepšou ochranou je mať auto s klasickým diaľkovým otváraním a štartovaním pomocou kľúča. Vyzerá to možno trochu retro, ale vyhnete sa zvýšenému riziku. Samozrejme, aj tu treba pri odchode skontrolovať, či je auto zamknuté. To pre prípad, že by váš signál pri zamykaní rušili zlodeji signálom z iného kľúča (auto sa potom nezamkne). Ak sa bezkľúčovému systému vyhnete, navyše ušetríte. Je totiž naozaj zvrátené priplácať za niečo, čo robí vaše auto atraktívnym pre zlodejov.

Výsledky kontroly zabezpečenia proti vniknutiu zosilňovačom signálu

Model Rok výroby Možné predĺženie signálu Dalo sa odmknúť? Dalo sa naštartovať?
Audi A3 2015 áno áno áno
Audi A4 2015 áno áno áno
Audi A6 2014 áno áno áno
BMW 730d 2015 áno áno áno
Citroën CS4 Crossback 2015 áno áno áno
Ford Galaxy 2014 áno áno áno
Ford EcoSport 2015 áno áno áno
Honda HR-V 2015 áno áno áno
Hyundai Santa Fe 2015 áno áno áno
Kia Optima 2015 áno áno áno
Lexus RX 450h 2015 áno áno áno
Range Rover Evoque 2015 áno áno áno
Renault Trafic 2015 áno áno áno
Mazda CX-5 2015 áno áno áno
Mini Clubman 2015 áno áno áno
Mitsubishi Outlander 2013 áno áno áno
Nissan Qashqai+2 2013 áno áno áno
Nissan Leaf 2012 áno áno áno
Opel Ampera 2012 áno áno áno
SsangYong Tivili Xdi 2015 áno áno áno
Subaru Levorg 2015 áno áno áno
Toyota RAV4 2015 áno áno áno
VW Golf GTD 2013 áno áno áno
VW Touran 2015 áno áno áno
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

J.D. Power UK - 2016

J. D. Power: Anketu spoľahlivosti ovládla Škoda. Drahé autá sklamali

18.07.2016 06:00

Tohtoročným víťazom britskej ankety spoľahlivosti je Škoda. Zvíťazila ako značka a medzi najlepšími má hneď tri modely. Darilo sa tiež Suzuki, Kii a Opelu. Naopak, na chvoste nájdeme prémiové BMW, Audi či Land Rover.

IIHS - test svetiel SUV 2016

IIHS: Svetlá malých SUV v teste prepadli. Chytá sa len Mazda CX-3

15.07.2016 12:00

Po teste svetiel modelov strednej triedy si americký bezpečnostný inštitút IIHS „posvietil“ na funkčnosť reflektorov veľmi populárnych malých SUV a crossoverov. Nemá však dobré správy.

PSA - meranie spotreby

PSA meral reálnu spotrebu ďalších áut. Rozdiely sú od 1,2 do 2,7 l!

14.07.2016 12:00

Koncern PSA pokračuje v spolupráci s nezávislou spoločnosťou T&E v meraní reálnej spotreby svojich modelov. Ukazujú to, čo už všetci dávno vieme. Od tej laboratórnej sa líši doslova dramaticky. V niektorých prípadoch aj o viac ako 60 %!

pivo, čapovanie

Príjemné leto a turizmus ťahajú spotrebu piva nahor

24.07.2016 19:00

Leto bez extrémnych horúčav a s väčším množstvom domácich dovolenkárov hrá do karát slovenským pivovarom.

nemecko, mačeta, útok, Reutilingen

Útočník v Nemecku zabil mačetou ženu, ďalších dvoch ľudí zranil

24.07.2016 18:31, aktualizované: 19:55

Muž na juhu Nemecka zabil mačetou ženu a ďalšie dve osoby zranil. Polícia útočníka zadržala. Motív činu zatiaľ nie je jasný, útočník zrejme konal sám.

Peniaze, euro, ekonomika

Fitch potvrdila rating Slovenska

24.07.2016 16:41

Medzinárodná ratingová agentúra Fitch v piatok potvrdila hodnotenie dlhodobej úverovej spoľahlivosti Slovenska.

sýria, bombardovanie, islamský štát, rusko

Pri náletoch v Sýrii zasiahli štyri nemocnice, zrejme vládne stroje

24.07.2016 16:10

Nálety sýrskeho vládneho letectva zasiahli v provincii Aleppo štyri nemocnice. Informuje Sýrske pozorovateľské centrum pre ľudské práva so sídlom v Británii.