ADAC: Tieto autá sa kazia najviac. A rovno na ceste

Nová štatistika nemeckého autoklubu ADAC vychádza z 3,9 milióna servisných výjazdov k autám, ktoré vypovedali službu na ceste. A nie vplyvom nedostatku paliva, hoci aj to sa stáva. Dáva teda približný obraz o tom, ktoré modely majú najviac problémov.

04.05.2016 06:00
debata (11)
V roku 2015 uskutočnil nemecký autoklub ADAC... Foto: ADAC
ADAC - Pannenstatistik 2015 V roku 2015 uskutočnil nemecký autoklub ADAC takmer štyri milióny servisných výjazdov k pokazeným autám.

Štatistiky spoľahlivosti sú rôzne. Tie od TUV či Dekry vychádzajú z povinných technických kontrol áut, J. D. Power zas posudzuje spoľahlivosť na základe skúseností majiteľov a britská Warranty Direct vyhodnocuje problémové autá podľa poistných plnení pri predĺženej záruke. Každá štatistika má svoje slabé miesta, ale vychádza z exaktných čísiel, takže určitú vypovedaciu hodnotu má. To platí aj o rebríčku nemeckého autoklubu ADAC. Jeho takzvaná Pannenstatistik vychádza z výjazdov asistenčnej služby k autám, ktoré vypovedali „poslušnosť“ priamo na ceste. Minulý rok, teda v roku 2015 ich bolo v Nemecku celkom 3,9 milióna. A to už má svoj silu.

Problémy robia batérie a motory

V štatistike figurujú autá s prvou registráciou v rokoch 2006 až 2013, teda vozidlá s vekom dvoch až deviatich rokov. Zaradené boli len tie modely, ktorých bolo registrovaných aspoň v jednom zo sledovaných rokov viac ako 10 000 exemplárov a v každom zo sledovaných rokov aspoň 7 000. ADAC sa tiež snaží zvýšiť objektivitu vypovedacej hodnoty tým, že štatistika je očistená od prípadov, ktoré súvisia s elementárnymi chybami vodičov. Napríklad zastavením auta na ceste vplyvom nedostatku paliva. Prázdna nádrž jednoducho nie je problémom vozidla i keď aj to sa často stáva. V štatistikách navyše nefigurujú malé poruchy, ktoré nemajú vplyv na funkčnosť auta.

Najčastejšie poruchy - 2015 Foto: ADAC
Najčastejšie poruchy - 2015 Najčastejšie poruchy - 2015

Sú tu len problémy, ktoré viedli až k vypovedaniu služby a nutnému privolaniu pomoci. Ako vidieť z grafu porúch, najčastejšie zostali visieť motoristi na ceste z dôvodu vybitej batérie, a to až v 35,7 percenta výjazdov. Samozrejme, aj tu môže ísť o zlyhanie zo strany vodiča, ale dôvodov môže byť podľa ADAC-u viac, takže problém s batériou je súčasťou rebríčka. Na druhej priečke skončila porucha riadenia motora, teda zlyhanie vstrekovania alebo zapaľovania a na treťom mieste problémy s elektrickou sústavou vozidla, napríklad alternátorom, kabelážou alebo svetlami. Už menej porúch súvisí s výfukom, ale ak áno, najčastejšie ide o zapchatý filter pevných častíc.

Staršie autá sú na tom horšie

Autá sú v štatistike rozdelené podľa tried, od mini až po vyššiu strednú triedu či dodávky, a tiež podľa veku. Typ pohonu, teda či ide o benzínové alebo naftové auto, nehrá rolu. Samotný výsledok pre jednotlivý model, ktorý má číselnú hodnotu, vyjadruje počet výjazdov asistenčnej služby na 1 000 registro­vaných áut daného modelu. Výjazdy iných asistenčných služieb, napríklad asistenčných služieb samotných automobiliek, tu zahrnuté nie sú. Pomáha aj farebné rozlíšenie, kde tmavá zelená znamená, že daný model má nízku poruchovosť, červená zas hovorí o opaku. Limit na lepšie hodnotenie sa pochopiteľne zvyšuje s vekom.

ADAC - Pravdepodobnost poruchy v zavislosti na... Foto: ADAC
ADAC - Pravdepodobnost poruchy v zavislosti na veku auta ADAC - Pravdepodobnost poruchy v zavislosti na veku auta

Uveďme to na príklade Fiatu Panda, ktorý je v ročníku 2013 v červenom poli s počtom 10,7 poruchy na 1 000 vozidiel, ale v druhom najlepšom hodnotení s počtom 37,1 poruchy na 1 000 vozidiel v ročníku 2006. Je to pochopiteľné. Čím je auto staršie, tým väčšia je pravdepodobnosť poruchy, ktorá vedie k vypovedaniu služby. Zaujímavé je, že poruchovosť rastie od dvoch do 14 rokov a následne klesá. Vypovedá o tom samostatný graf poruchovosti v závislosti od veku vozidla. Dané to môže byť tým, že ich je menej na cestách. Pozrime sa teraz na jednotlivé kategórie rozdelené podľa tried.

Trieda mini

Medzi miniautami je prepadákom Fiat 500, Fiat... Foto: Fiat
Fiat 500 - 2016 Medzi miniautami je prepadákom Fiat 500, Fiat Panda, ale aj Smart Fortwo.
V kategórii malých mestských áut sú hviezdami Opel Agila, Toyota Aygo či Renault Twingo, ktorý si dokázal udržať zelené pole vo všetkých sledovaných ročníkoch. Dobré hodnotenie majú aj Citroën C1, Hyundai i10 či Peugeot 107. Naopak, najväčším hriešnikom je Smart Fortwo z roku 2007 a 2008, Fiat 500 vyrobený v rokoch 2010 a 2011 a Fiat Panda, ktorá zlyháva ešte aj v mladších ročníkoch 2001 a 2013. Fiaty mali problémy s prehrievaním motora, akumulátorom, palivovým čerpadlom a imobilizérom, ktorý znemožnil jazdu. Lenže nie zlodejom, ale samotným majiteľom. Smart zas potrápil motoristov alternátorom, štartérom, prevodovkou a stieračmi.
ADAC - Trieda mini Foto: ADAC
ADAC - Trieda mini ADAC - Trieda mini

Nižšia trieda

V nižšej triede  si najviac výjazdov... Foto: Renault
Renault Sandero V nižšej triede si najviac výjazdov asistenčných služieb vyžiadali Dacia Sandero, Peugeot 206, Citroën C3, Fiat Panda a Fiat Punto.

Zlé hodnotenie si odnáša Citroën C3 z roku 2006 a koncernový Peugeot 206 z roku 2007. Starosti robí prehriaty motor, alternátor, vstrekovanie či automatická prevodovka. Novšie ročníky sú na tom podstatne lepšie. To však neplatí pre Daciu Sandero v červenom poli v ročníkoch 2012 a 2013. Tie staršie sú na tom paradoxne lepšie. Svoju čiernu ovcu tu má ja Fiat . Puto je červené za rok 2008, ale aj 2012. Dôvodom je akumulátor, štartér, imobilizér či hrdzavý výfuk. Naopak, zo štatistík vyšli s čistým štítom Mitsubishi Colt, Ford Fusion, Honda Jazz, Hyundai Getz, Mazda 2, Toyota Yaris či Suzuki Swift.

ADAC - Nižšia trieda Foto: ADAC
ADAC - Nižšia trieda ADAC - Nižšia trieda

Nižšia stredná trieda

V nižšej strednej triede si najväčšiu hanbu... Foto: Ford
Ford Kuga V nižšej strednej triede si najväčšiu hanbu urobili nové Dacie, ale tiež Ford Kuga, Opel Zafira, Peugeoty 307 a 308.

Medzi kompaktmi si najväčší počet výjazdov zaknihovali rumunské modely Dacia Duster a Dacia Logan v novších ročníkoch 2012 a 2013. Trápilo ich zapaľovanie a poruchy svetiel. Problémy s alternátorom, imobilizérom a filtrom pevných častíc zas stoja za zlým hodnotením Fordu Kuga ročníkov 2009 a 2011, ale aj Opelu Zafira z rokov 2006 až 2008. Červenú nájdeme aj pri Peugeote 308 (2010, 2011), pri ktorom štrajkovalo elektrické veko kufra, rozvodový remeň a zapaľovanie, ale aj pri Renaulte Kongoo z roku 2012. Najlepšie hodnotenie majú Audi Q3, BMW 1 a X1, Mazda 3, Mercedes A a B, ale najmä Toyota Auris, celá v zelenom poli.

ADAC - Nižšia stredná trieda Foto: ADAC
ADAC - Nižšia stredná trieda ADAC - Nižšia stredná trieda

Stredná trieda

Najviac výjazdov si v strednej triede vyžiadali... Foto: Opel
Opel Insignia Najviac výjazdov si v strednej triede vyžiadali Ford Mondeo a S-Max, ale tiež Opel Insignia a Volkswagen Sharan.

Z výsledkov v tejto kategórii bude najviac sklamaný Ford. Jeho Mondeo a S-Max z rokov 2006 až 2010 sú v červenom poli z dôvodu porúch palivového čerpadla, elektrického systému, problémového snímača vzduchu aj filtra pevných častíc. Chváliť sa čím nemá ani vlajková loď Opla – Insignia. Od roku 2009 je až do roku 2013 prakticky celá v červenom poli, za ktoré môžu problémy s elektronikou motora a zapaľovaním. A podobne problémový bol aj Volkswagen Sharan z roku 2006 a 2009. Najmenej výjazdov si vyžiadali modely Audi A4, A5, Q5, BMW 3, X3, Mercedes-Benz GLK a SLK.

ADAC - Stredna trieda Foto: ADAC
ADAC - Stredna trieda ADAC - Stredna trieda

Vyššia trieda

Vo vyššej strednej triede hriešnici chýbajú.... Foto: Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E - 2016 Vo vyššej strednej triede hriešnici chýbajú. Priemerné výsledky má Mercedes-Benz triedy E.

Drahé autá sú buď spoľahlivejšie, alebo majú lepšiu servisnú starostlivosť. Ak sa totiž pozrieme do tabuľky, nenájdeme tu ani jedno červené pole. Figuruje tu len päť nemeckých prémiových modelov a Škoda Superb. Najlepšie hodnotenie získalo Audi A6, BMW 5 z rokov 2010 až 2013 a Mercedes-Benz ML z roku 2012. Menej spokojní sú len majitelia stuttgartského éčka, najmä z rokov 2009 až 2013. To síce nie je v červenom poli, ale od zeleného má predsa len ďaleko. Mierne horšie je na tom už len Škoda Superb. Lenže tá je aj za podstatne menej peňazí.

ADAC - Vyššia stredna trieda Foto: ADAC
ADAC - Vyššia stredna trieda ADAC - Vyššia stredna trieda

Mikrobusy a dodávky

Medzi dodávkami mal vážnejšie problémy len Fiat... Foto: Fiat
Fiat Ducato Medzi dodávkami mal vážnejšie problémy len Fiat Ducato. Aj to len v ročníku 2013.

V tejto triede bolo podľa kritérií ADAC-u možné hodnotiť len štyri modely. Najväčšie problémy mal Fiat Ducato, najmä v roku 2013. Trápil ho štartér, hlavný spojkový valec a chladenie alternátora. Inak tu prepadáky nemáme, môžeme hovoriť len o priemernej spoľahlivosti. To najmä v prípade Fordu Transit a Mercedese-Benz Vito/Viano. Najlepšie zo štatistík vyšiel Volkswagen Transportér. Za zmienku stoja najmä staršie ročníky 2006 a 2007 v zelenom poli. Ani tie novšie výjazdovým technikom nedali veľa práce.

ADAC - Minibusy a dodavky Foto: ADAC
ADAC - Minibusy a dodavky ADAC - Minibusy a dodavky

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spoľahlivosť vozidiel
Články podľa značiek