J. D. Power: Ktoré značky trápi softvér. Smart či Tesla na chvoste

Moderné autá sa bez elektroniky už nezaobídu. A tá vie majiteľov poriadne potrápiť. Podľa J. D. Power niekedy nepomôžu ani zvolávacie akcie.

08.06.2016 12:00
debata (1)
Tesla patrí k značkám, kde sú problémy so... Foto: Tesla Motors
Tesla Model X - 2016 Tesla patrí k značkám, kde sú problémy so softvérom častejšie než u iných. Na chvost patrí spolu so Smartom, Jaguarom či Land Roverom.

Kde sú doby, kedy dokázali jazdiť autá aj bez kľúčika v spínacej skrinke? Dnes je elektronika a s ňou aj príslušný softvér neoddeliteľnou súčasťou každého moderného auta. Nezaobídu sa bez nich už ani elementárne funkcie, ako je napríklad sťahovanie okien. Od riadiacich jednotiek sú závislé motory, bezpečnostné systémy, ale aj oblasť infotainmentu. Pribudla komunikácia či navigácia. To všetko nám spríjemňuje život na palube a často nás aj chráni. Podmienkou však je, aby elektronika naozaj fungovala. Lenže nie vždy to tak je.

Svoje by vedel porozprávať napríklad taký Renault, ktorý to s elektronizáciou prehnal už v osemdesiatych rokoch, napríklad vo vlajkovej lodi Renault 25 a na prelome tisícročí zas s Lagunou, prvým autom, kde kľúč nahradila karta. Že vás tieto autá nechali kedykoľvek na ceste, je známe. A dnes to nie je inak. Problémy so softvérom trápia čoraz viac zákazníkov, patria vlastne k najčastejším poruchám vozidiel. Na zúbok sa im pozrela americká agentúra J. D. Power.

Toyota vyrába napríkald aj komplikovaný... Foto: Toyota
Toyota Prius Prime - 2016 Toyota vyrába napríkald aj komplikovaný hybridný Prius, ale problémy so softvérom nemá.

Jej štúdia SafetyIQ mapuje nárast sťažností práve v súvislosti s elektronikou. A hoci prieskum pochádza z USA, nájdeme tu aj značky dobre známe v Európe. Podľa J. D. Power bolo v priebehu prvých štyroch mesiacov tohto roka na americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA podaných 202 sťažností na nesprávnu činnosť elektronických funkcií. Nehovoríme pritom o počte ľudí, ktorí sa sťažovali, ale o počte identifikovaných problémov. Za celý vlaňajší rok to bolo však až 615. V porovnaní s rokom 2014 o 110 viac.

„Sťažnosti zákazníkov sú pre výrobcov jasným ukazovateľom toho, aké možno očakávať v blízkej budúcnosti zvolávacie akcie,“ povedala k štúdii SafetyIQ viceprezidentka organizácie Renee Stephens. „Sme svedkami toho, že problémy so softvérom sú stále bežnejšie a pokiaľ nie sú riešené, môžu viesť k strate dôvery zákazníkov k novým technológiám, ale aj celému sektoru.“ Preto J. D. Power sleduje aj počet zvolávacích akcií v súvislosti so sofvérom. Ich počet vzrástol medzi rokmi 2014 a 2015 až o 45 %.

Značky s najvyšším počtom zlyhania softvéru

1. Smart
2. Isuzu (výroba ukončená)
3. Tesla
4. Volvo
5. Jaguar/Land Rover

Značky s najnižším počtom zlyhania softvéru

1. Chevrolet/GMC
2. Ram
3. Toyota
4. Mazda
5. Subaru

V uplynulých piatich rokoch bolo touto formou riešených 189 problémov, ktoré zasiahli približne 13 miliónov áut. Až 141 z nich mohlo viesť k havárii a 44 k ujme na zdraví. Medzi štyri najčastejšie patria poruchy softvéru pohonného ústrojenstva, elektrických systémov, chladenia motora a ovládacích systémov. Pritom podľa J. D. Power nie každá sťažnosť vedie k „zvolávačke“, a aj keď ju automobilka uskutoční, dostaví sa do servisu ani nie polovica zákazníkov. Zvyšok potenciálne nebezpečných áut ostáva na cestách.

Ešte smutnejšie je, že upgrade alebo modifikácia softvéru problém často nevyrieši a tam, kde sa rieši na diaľku, nie sú zákazníci dostatočne informovaní ani o probléme, ani o dostupnosti nápravy. A ako dopadol prieskum? Najviac sťažností smerovalo k Volvám, Jaguarom, Land Roverom (Range Roverom), Smartu a Teslám. Zvlášť pri amerických elektromobiloch s veľmi lojálnymi zákazníkmi je takéto umiestnenie nečakaným prekvapením. Podľa iných prieskumov sa totiž tvária, že sú spokojní a aj v budúcnosti by si Teslu opäť kúpili.

Naopak, pochvalu si zaslúžia značky Toyota, Mazda a Subaru s najmenším počtom sťažností. Pri japonských autách to iste neprekvapí, zvlášť tých, ktoré nekooperujú s európskymi automobilkami. Milým prekvapením je však prvá priečka Chevroletu/GMC a Ram-u, teda veľkých pikapov. Možno to však vychádza práve z toho, že úžitkovo orientované vozidlá majú v aplikácii nových elektronických funkcií a softvéru mierny sklz za produkciou osobných áut. A tak využívajú staršie overené technické riešenia bez „detských chorôb“.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #zvolávacia akcia #softvér #spoľahlivosť vozidiel #J.D. Power
Články podľa značiek