BF Forecasts: Toto je 35 áut, na ktorých prerobíte najmenej

Viete, ktorá položka prevádzky auta je najvyššia? Nie sú to náklady za palivo ani poistenie, ale strata hodnoty. Za štyri roky môžete prísť aj o viac ako 50 % pôvodnej ceny. Analytická spoločnosť BF Forecasts vypočítala, na ktorých prerobíte najmenej. A to v percentách aj eurách. Darí sa nemeckým prémiovým značkám, ale aj Dacii.

27.06.2016 06:00
BF Forecast - zostatková hodnota Foto:
Auto stráca hodnotu od prvého dňa kúpy. Za prvý rok je to až 24 %. Následne predstavuje strata hodnoty približne šesť percent ročne.
debata (4)

Poznáte to. Auto stráca hodnotu, len čo si prvýkrát sadnete za jeho volant. Peniaze z vášho účtu vyťahuje nenápadne dokonca aj vtedy, keď len stojí v garáži. Strata hodnoty je totiž absolútne najväčšou položkou vašej mobility. Väčšou ako výdavky za palivo, poistenie či platenie cestnej dane. Jednoducho, auto je zlá investícia. Už v prvom roku stráca na hodnote priemerne 24,2 %, neskôr sa strata ustáli na piatich až šiestich percentách. Lenže sú aj výnimky. Niektoré autá si totiž držia hodnotu viac ako iné. Ak sa teda rozhodnete pre kúpu nového vozidla, mali by ste na to myslieť. Pomôckou môže byť štatistika analytickej spoločnosti BF Forecasts.

Prémiové autá sú najlepšie „držiaky“

Tá vypočítala stratu hodnoty v priebehu štyroch rokov. Nehovoríme však o štvorročných autách, ale o tých nových. Čísla v tabuľkách totiž vyjadrujú, za koľko by ste mali predať auto kúpené tento rok v roku 2020. Do hry vstupuje mnoho faktorov. Napríklad kilometrový nájazd. Ten je priemerne 15 000 kilometrov, lenže v jednotlivých triedach sa líši. Najviac najazdia podľa BF Forecasts autá vyššej triedy, napríklad Mercedes-Benz S, až 25 000 km, kým vozidlá nižšej či nižšej strednej triedy, určené najmä do mesta, len 11 500 km. To všetko má vplyv na určenie zostatkovej hodnoty.

Víťazom v relatívnej strate hodnoty je... Foto: Porsche
Porsche Macan 2014 Víťazom v relatívnej strate hodnoty je jednoznačne Porsche Macan S Diesel. Ak si ho dnes kúpite, o štyri roky sa vám vráti až 61 % z nadobúdacej ceny.

Autá s najvyššou relatívnou zostatkovou hodnotou (4 roky)

Trieda Model Cena nového (€) Zostatková hodnota (€) Zostatková hodnota (%)
Mini Toyota Aygo 8 236 4 406 53,50 %
Nižšia trieda Mini One 18 446 10 975 59,50 %
Nižšia stredná trieda Toyota Prius 27 525 14 863 54 %
  Mercedes-Benz CLA 180d 29 375 15 862 54 %
Stredná trieda Mercedes-Benz C 160 T 31 477 16 997 54 %
Vyššia stredná trieda Mercedes-Benz E 350d 56 560 31 390 55,50 %
Vyššia trieda Mercedes-Benz S 300h 79 766 39 085 49 %
Kupé BMW 218i Coupé 28 294 16 270 57,50 %
Kabriolety Mini Cabrio Cooper 22 962 12 973 56,50 %
Športové autá Porsche 718 Boxster S 69 765 38 371 55,50 %
Malé SUV Mazda CX-3 1,5 SkyActiv-G 14 222 7 890 55,50 %
Kompaktné SUV Porsche Macan S Diesel 62 560 38 161 61 %
Veľké SUV Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic 69 706 37 290 53,50 %
Úžitkové MPV VW Caddy Kombi 2,0 TDI (102 k) 19 939 9 870 49,50 %
  Mercedes-Benz Citan Tourer 180 CDI 16 454 8 145 49,50 %
  Dacia Dokker dCi 75 k 10 453 5 175 49,50 %
Kompaktné MPV VW Golf Sportsvan 1,2 TSI 16 550 8 855 53,50 %
Veľké MPV Renault Espace dCi 130 29 000 13 920 48 %
Elektromobily BMW i3 REX 39 100 18 378 47 %

BF Forecasts sa pritom zamerala na autá, pri ktorých prerobíte najmenej, teda na tie, ktoré si hodnotu držia najlepšie. Rozdelila ich do šestnástich tried, kde nechýbajú ani elektromobily. V každej máme jedného víťaza. Výsledky sú udávané vo dvoch vyjadreniach. Jedno definuje absolútnu stratu hodnoty, teda v eurách, kým druhé uvádza relatívnu stratu v percentách. Je to pochopiteľné. Stratiť totiž po troch rokoch prevádzky 50 % z ceny Mercedesu alebo 50 % z ceny Dacie nie je to isté. Kým v relatívnom vyjadrení sa darí jednoznačne nemeckým prémiovým autám, v tom absolútnom nájdeme veľa Dacií či Škodu alebo Peugeot.

Na Dacii či Škode prerobíte najmenej peňazí

Vychádza to z toho, že ak si kúpite lacné auto, prerobíte aj pri veľkej relatívnej strate málo peňazí. A o aké straty ide? Víťazi uvedení v tabuľkách si držia po štyroch rokoch prevádzky priemernú zostatkovú hodnotu okolo 50 %. Niektorí sú pod touto hodnotou a niektorí nad ňou. Extra triedou je Porsche Macan S Diesel, ktoré si zachová hodnotu až neuveriteľných 61 %. Skvele je na tom aj Mini Cooper Cabrio (56,5 %). Pochopiteľne, v absolútnom vyjadrení víťazmi nie sú, keďže ide o drahé autá s vysokou vstupnou invetsíciou. Ak chcete stratiť čo najmenej eur, potom sú favoritmi napríklad Peugeot 108 VTi, celá plejáda Dacií alebo spomínaná Škoda Superb 1,4 TSI.

V absolútnom vyjadrení straty hodnoty prerobíte... Foto: Dacia
Dacia Dokker V absolútnom vyjadrení straty hodnoty prerobíte najmenej na Daciách. Veľmi dobre si však vedie aj Škoda Superb 1,4 TSI v kategórii strednej triedy.

Autá s najvyššou absolútnou zostatkovou hodnotou (4 roky)

Trieda Model Cena nového (€) Zostatková hodnota (€) Zostatková hodnota (%)
Mini Peugeot 108 Vti 68 9 382 4 970 53 %
Nižšia trieda Dacia Sandero 1,2 16v 75 k 6 462 3 263 50,50 %
Nižšia stredná trieda Dacia Logan MCV 1,2 16v 75 k 7 020 3 510 50 %
Stredná trieda Škoda Superb 1,4 TSI 22 760 10 810 47,50 %
Vyššia stredná trieda Audi A5 Sportback 1,8 TFSI 34 140 17 410 51 %
Vyššia trieda Mercedes-Benz S 300h 79 766 39 085 49 %
Kupé BMW 218i Coupé 28 295 16 270 57,50%
Kabriolety Mazda MX-5 SkyActiv-G 130 23 280 12 800 55,00 %
Športové autá Nissan 370Z Coupé 33 811 14 880 44 %
Malé SUV Dacia Duster Sce 115 4×2 9 235 4 755 44 %
Kompaktné SUV Suzuki Vitara 1,6 VVT 14 290 7 930 55,50 %
Niektoré z áut však nájdeme v oboch tabuľkách. To preto, lebo sú víťazmi tried tak v relatívnej, ako aj absolútnej strate hodnoty. To je prípad BMW 2 Coupé alebo Dacie Dokker. V štatistike sú pritom zahrnuté len základné verzie modelov bez akýchkoľvek príplatkov. Skutočná strata môže byť preto o čosi vyššia, väčšina kupujúcich sa totiž rozhodne investovať do výbavy ďalšie peniaze. Zohľadňovanie tohto faktu by ale štatistiku zdeformovalo. Nemusíte ju brať vážne, napokon obsahuje len víťazov jednotlivých tried, ale určitý obraz o vozidlách a značkách, ktoré ťahajú z účtu najmenej peňazí, predsa len dáva.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #strata hodnoty #BF Forecasts
Články podľa značiek