ADAC meral emisie motorov VW po úprave. Spotreba je vyššia

Nemecký autoklub ADAC preveroval ako funguje úprava softvéru motorov zasiahnutých kauzou Dieselgate. Otestoval tri exempláre Audi A4 a jeden VW Golf 2,0 TDI EA 189 pred a po prehraní programu riadiacej jednotky. Emisie išli dole, pri Golfe však stúpla spotreba o 2,5 %.

30.06.2016 12:00
debata (1)
Všetky štyri vozidlá s dvojlitrami 2,0 TDI... Foto: ADAC
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Všetky štyri vozidlá s dvojlitrami 2,0 TDI podstúpili meranie emisií a spotreby podľa troch metodík. Výsledky po úprave softvéru boli nad očakávania. Len Golf mal podľa nového testu WLTP po prehraní riadiacej jednotky spotrebu vyššiu o 2,5 %.

Volkswagen má v Európe oficiálne schválený postup nápravy nadlimitných emisií NOx motorov 2,0 TDI EA 189. A už aj začal s megazvolávacou akciou. Tvrdí, že pri tomto type motorov stačí k splneniu noriem úprava softvéru a že sa negatívne neprejaví na charakteristike motor, teda na výkone, priebehu krútiaceho moment ani na zvýšení spotreby paliva. Je to ale naozaj tak? Odpoveď na túto otázku hľadal nemecký autoklub ADAC. Ten si zadovážil celkom štyri modely s inkriminovanými pohonnými jednotkami. Z toho tri Audi A4 2,0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI. Všetky boli vybavené 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a štart-stop systémom.

Test spočíval v meraní emisií pred a po úprave softvéru. ADAC pritom použil nielen v súčasnosti platnú metodiku merania spotreby NEDC, ktorá má čisto laboratórny charakter, ale aj novú metodiku WLTP, ktorá by mala vstúpiť do platnosti už budúci roka a obsahuje aj meranie v reálnej premávke. A k tomu pridal ešte test BAB 130, ktorý vytvoril pre vlastné potreby a počíta s diaľničným cyklom. Výsledky sú v podstate uspokojivé, ale tvrdenia koncernu Volkswagen čiastočne vyvracajú. Podľa testu NEDC bolo pochopiteľne všetko v poriadku. V norme boli emisie aj spotreba, napokon, tak tomu bolo už predtým.

Žltá krivka ukazuje priebeh výkonu po úprave... Foto: ADAC
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Žltá krivka ukazuje priebeh výkonu po úprave riadiacej jednotky. Došlo dokonca k zlepšeniu. Modrá krivka ukazuje priebeh pred zásahom.
Žltá krivka ukazuje priebeh krútiaceho momentu... Foto: ADAC
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Žltá krivka ukazuje priebeh krútiaceho momentu po úprave riadiacej jednotky. A j v tomto prípade došlo k zlepšeniu.

Odchýlky nastali až keď sa vozidlá dostali mimo laboratória, teda pri testoch WLTP a BAB 130. Čo sa týka emisií NOx, teda oxidu dusíka, boli všetky modely úspešné. V prípade Audi A4 klesli zmenou riadiacej jednotky o 12 % a v prípade Golfu až o 36 %. A Audi bolo úspešné dokonca aj v spotrebe, tá bola identická, či dokonca mierne nižšia ako predtým. Lenže už merania podľa metodiky NEDC pred úpravou ukázali, že deklarované hodnoty spotreby nesedia. Všetky vozidlá spálili o sedem až 15 % viac paliva. Taký Golf potreboval napríklad 4,3 litra nafty na 100 km, čo je viac o približne osem percent ako má v paieroch.

A túto odchýlku si v rámci NEDC zachoval aj s novým softvérom. V teste WLTP však išla spotreba Golfu, napriek zníženiu emisií NOx o 2,5 % nahor. ADAC si zároveň všimol, že má vyšší výkon, ako udáva výrobca a to až 109 kW miesto 103. To iste vadiť nikomu nebude. Ak by bol teda koncern VW použil správny softvér hneď na začiatku, mohol ušetriť miliardy eur a vyhnúť sa obrovskej blamáži. Odchýlku 2,5 % by bolo totiž možné tolerovať zo strany úradov aj zákazníkov. Stačilo použiť iné dáta. S menším motorom 1,6 TDI EA 189 to však bude mať ťažšie. Okrem nového softvéru sa nevyhne ani hardvérovým úpravám. Konkrétne montáži usmerňovača vzduchu v sacom potrubí.

ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave...
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave...
+7ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave...

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #ADAC #VW #Dieslgate
Články podľa značiek