IIHS: Svetlá malých SUV v teste prepadli. Chytá sa len Mazda CX-3

Po teste svetiel modelov strednej triedy si americký bezpečnostný inštitút IIHS „posvietil“ na funkčnosť reflektorov veľmi populárnych malých SUV a crossoverov. Nemá však dobré správy. Ani jedno z 21 áut nezískalo známku lepšiu ako „dostatočné“. A deväť ich celkom prepadlo. Navyše drahé neznamená dobré.

15.07.2016 12:00
debata
Myslíte si, že dobré reflektory sú... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel SUV 2016 Myslíte si, že dobré reflektory sú samozrejmosťou. Tak potom ste na omyle. Ukázal to americký test svetiel, na ktorom sa zúčastnilo 21 SUV a crossoverov.

Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) vyrukoval po teste reflektorov vozidiel strednej triedy, ktorý zverejnil v apríli, s výsledkami skúšok svetiel populárnych SUV a crossoverov. Už marcové hodnotenie pôsobilo dosť mrazivo a to nové nie je iné. Experti si zobrali do parády 21 nových modelov, a to väčšinou so všetkými druhmi ponúkaných svetiel – od halogénových cez xenónové až po najmodernejšie svetlá na báze LED diód. Navyše samostatne hodnotili svetlá bez asistenčných systémov a tie, ktoré sú vybavené natáčaním či samočinným prepínaním diaľkového režimu.

Ak si však myslíte, že dobré osvetlenie vozovky je úplná samozrejmosť, ste na omyle. A to aj v prípade prémiových značiek. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti svetiel totiž ukázala, že svetlá majú podľa IIHS vážne nedostatky. Najvyššie hodnotenie „dobré“ nezískalo ani jedno jediné. Jednookými kráľmi sa medzi „slepými“ stali Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson a Mazda CX-3. Aj to len s určitým typom svetiel. Deväť vozidiel však dostalo najhoršie hodnotenie „zlé“. A medzi nimi nájdeme napríklad aj prémiové Audi Q3. Jedným z hlavných kritérií bol výkon svetiel, teda ich dosah.

Americká organizácia merala dosah svetiel v... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel 2016 Americká organizácia merala dosah svetiel v priamom smere, ale aj v zákrutách. Podstatná bola však aj ich schopnosť neoslepovať.

Svietivosť IIHS meral na skúšobnom polygóne po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov vo výške 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát viac ako mesačný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere a tiež v zákrutách s polomerom 150 a 250 metrov. Samostatne prebiehal test stretávacích a diaľkových svetiel. Stretávacie mali na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslepovať iných vodičov.

A práve toto kritérium sa stalo mnohým osudné. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. Inštitút pritom vyjadril počudovanie nad tým , že hoci sú reflektory SUV a crossoverov umiestnené vyššie, a teda by mali mať prudší sklon svetelného kužeľa, v praxi je to naopak. Napríklad taká Kia Sportage oslepovala protiidúcich vodičov vo všetkých troch testovaných verziách. Najhoršie však dopadla Honda HR-V. Tá síce tento problém nemala, ale jej halogénové reflektory neposkytovali dostatok svetla na rovinke ani v zákrutách.

Najlepšie hodnotenie dostala Mazda CX-3 (hore)... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel SUV 2016 Najlepšie hodnotenie dostala Mazda CX-3 (hore) s adaptívnymi LED svetlami a asistentom prepínania diaľkového režimu. Najhoršie dopadla Honda HR-V (dole). Neposkytujú dostatočný svetelný výkon na rovinkách ani v zákrutách.

Pochvalu, aj to veľmi rezervovanú, vyslovil inštitút IIHS len na adresu Mazdy CX-3, ktorá dosiahla s adaptívnymi LED reflektormi a asistentom prepínania diaľkových svetiel najlepšie výsledky tejto série. Na najvyššiu známu „dobré“ to však ani tak nestačilo. Ukázalo sa tiež, že drahé autá a ani autá vybavené modernými LED svetlami nemusia poskytovať kvalitné osvetlenie. Ako príklad uveďme BMW X1, ktoré stačilo len na hodnotenie „hraničné“, aj to len s príplatkovými LED reflektormi. Spomínané Audi Q3 však prepadlo aj s LED svetlami.

V nasledujúcich tabuľkách nájdete kompletné výsledky tak, ako ich zverejnil IIHS. Rozdelené sú podľa známok „dobré“, „dostatočné“, „hraničné“ a „zlé“. Zároveň však vidieť aj hodnotenie jednotlivých typov reflektorov. Ak vám náhodou nesedí počet modelov, je to dané tým, že zoznam neobsahuje autá predávané len v USA. Tým sa zúžil z 21 na 18 áut. Brať do úvahy však musíme aj fakt, že normy na svetlá sú za Atlantikom iné ako v Európe, najmä čo sa týka tvaru a symetrie či asymetrie svetelného kužeľa. Istú predstavu o kvalite však výsledky IIHS dávajú aj pre európskych zákazníkov.

Hodnotenie: dostatočné

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Ford Kuga hraničné/zlé dostatočné
Honda CR-V dostatočné
Hyundai Tucson zlé dostatočné zlé
Mazda CX-3 zlé dostatočné

Hodnotenie: Hraničné

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
BMW X1 zlé hraničné zlé hraničné
Mazda CX-5 zlé Hraničné
Mitsubishi Outlander zlé hraničné
Toyota RAV4 hraničné zlé hraničné zlé
VW Tiguan zlé hraničné

Hodnotenie: Zlé

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Audi Q3 zlé zlé
Fiat 500X zlé zlé
Honda HR-V zlé
Jeep Renegade zlé
Jeep Wrangler zlé
Kia Sportage zlé
Mitsubishi ASX zlé zlé
Nissan X-Trail zlé zlé
Subaru Forester zlé zlé zlé zlé  

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IIHS #test svetiel
Články podľa značiek