True MPG: Ďalších 19 dôkazov, že autá 'žerú' viac

Britský magazín What Car? zverejnil ďalšiu sériu meraní reálnej spotreby áut, ktorú nazýva True MPG. Nožnice medzi skutočnosťou a fikciou v „techničáku“ sú opäť poriadne roztvorené. Od 5,9 až do neuveriteľných 61,4 %. Kedy to prestane?

05.08.2016 06:00
debata (4)
Najmenšiu odchýlku od reality ukázalo v teste... Foto: Wath Car?
Wath Car? - meranie spotreby True MPG Najmenšiu odchýlku od reality ukázalo v teste True MPG výkonné BMW M2 s trojlitrovým preplňovaným 6-valcom. Spotrebuje len o necelých šesť percent viac, ako udáva výrobca.

To, že automobilkami udávaná priemerná spotreba áut nemá so skutočnosťou nič spoločné, je dobre známa vec. Bruselský tlak na limity CO2, a teda aj na spotrebu paliva, núti automobilky vydávať, aj keď na základe legálnych alebo aspoň nezakázaných postupov, „hausnumerá“. Dôkazov je množstvo. Mali sme tu merania nemeckého Autobildu, európskeho autoklubu ACE či nezávislej environmentálnej organizácie T&E. Pridal sa aj francúzsky koncern PSA, ktorý dobrovoľne testuje spotrebu vlastných modelov v bežnej premávke.

Všetky výsledky ukázali v plnej nahote, ako veľmi sú v posledných rokoch roztvorené nožnice medzi realitou a laboratórnou fikciou. A teraz tu máme ďalších devätnásť dôkazov. Postaral sa o ne britský magazín Wat Car?, ktorý na svojom testovacom okruhu, teda v identických podmienkach, meral pri dodržiavaní pravidiel cestnej premávky skutočnú spotrebu. V tejto sérii je zastúpené bohaté spektrum nových áut. Od obyčajnej Fabie 1,2 TSI a Suzuki Baleno cez SUV Renault Kadjar a Kiu Sportage, cez prémiové Audi A4 a Volvo S90 až po športové Porsche 718 Cayman, Ford Mustang či Jaguar F-Type. Máme tu pritom benzínové aj naftové motory.

Dobré výsledky ukázali aj modely Suzuki.... Foto: Suzuki
Suzuki Baleno - 2016 Dobré výsledky ukázali aj modely Suzuki. Skutočnosť sa od reality líši do 14 percent. Možno aj pod vplyvom nedávnej kauzy s manipuláciou s údajmi o spotrebe.

Bohužiaľ, Wath Car? nemá dobré správy. Napokon tie ani nik neočakával. Autá klamú svojich majiteľov od 5,9 až do neuveriteľných 61,4 percenta. Najmenším hriešnikom je výkonné BMW M2. V papieroch má spotrebu 8,5 litra a v skutočnosti si „potiahne“ len o pol litra viac, čo je rozdiel spomínaných 5,9 %. A za ním nasleduje Suzuki Vitara 1,6 VVt s odchýlkou 11,3 %. Na vrchole nájdeme aj nové Baleno s rozdielom akceptovateľných 13,3 %, čo v jeho prípade znamená len šesť deci paliva. Vidieť, že japonská automobilka si po škandále s manipuláciou s údajmi o spotrebe, ktorý stál hlavu samotného šéfa, dáva pozor na prsty.

Škoda Fabia s preplňovaným motorom 1,2 TSI veru... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2015 Škoda Fabia s preplňovaným motorom 1,2 TSI veru nepoteší. Spotrebuje o 40,4 % viac, ako udáva výrobca.

Medzi dve Suzuki sa zmestil aj Ford Mustang s 2,3-litrovým EcoBoostom s 13,1-percentnou nadspotrebou. Do dvadsiatich percent sa ešte zmestil Jaguar F-Type V6, Kia Picanto a Kia Sportage. Potom to už začína byť vážnejšie. Ak sa však pozrieme na záver tabuľky, pravdepodobne nám zamrzne úsmev na tvári. Týka sa to najmä modelov koncernu Volkswagen. Také Polo 1,0 TSI s hrdým prívlastkom Bluemotion si totiž vypýta o 34,2, Audi A4 2,0 TDI o 37,2, Škoda Fabia 1,0 TSI o 40,4 a Audi A4 3,0 TDI až o 55,8 percenta viac pohonných hmôt, ako sľubuje výrobca. A ani Nissan Qashaqai (+36,3 %), Renault Kadjar (+34,2 %) a BMW 520d (+48,9 %) sa nemajú čím chváliť.

Najväčším hriešnikom je luxusné Volvo S90 D4.... Foto: Volvo
Volvo S90 - 2016 Najväčším hriešnikom je luxusné Volvo S90 D4. Spotrebuje síce len 7,1 litra nafty, lenže v „papieroch má 4,4. To je o 61,4 % menej.

Lenže absolútny záver rebríčka patrí Švédom. Ich nová vlajková loď, sedan S90, je nepochybne krásnym, luxusným, bezpečným a v podstate aj veľmi úsporným autom. Na 100 km jazdy si so 4-valcom 2,0 D4 Drive-E vypýta v skutočnej premávke len 7,1 litra nafty. Lenže v „techničáku“ má záznam 4,4 litra. A to je už naozaj silná káva. Rozdiel teda predstavuje extrémnych 61,4 %! A na záver sme si nechali ešte jednu pikantériu – Porsche 718 Cayman S. Nové kupé, ktoré prešlo z 3,4-litrového 6-valca z dôvodu znižovania spotreby a emisií na 2,5-litrový preplňovaný 4-valec, si na 100 km vypýta priemerne 9,95 litra.

Nás ani tak nezaujíma jeho odchýlka 34,1 %, ktorou patrí do stredu poľa hriešnikov, ako práve spotreba. Tá istá organizácia totiž namerala starému Caymanu s väčším atmosférickým motorom na tom istom okruhu spotrebu 8,88 litra na 100 km, teda o 0,08 litra nižšiu. A to je naozaj komické, ak uvážime, že emisná kúra v podobe downsizingu mala mať presne opačný efekt. Cayman tak otvára otázku, či ma zmenšovanie zdvihových objemov a prechod na turbá vôbec nejaký význam, okrem toho, že lepšie ladí so súčasnou metodikou merania spotreby NEDC. Najmä ak zo zákazníkov Porsche nik preplňované štvorvalce nepožadoval.

Meranie skutočnej spotreby True MPG

Model Reálna spotreba (l/100 km) Normovaná spotreba (l/100 km) Rozdiel
BMW M2 9,00 8,50 5,90%
Suzuki Vitara 1,6 VVt 5,90 5,30 11,30 %
Ford Mustang 2,3 EcoBoost 9,05 8,00 13,10 %
Suzuki Baleno 1,0 BoosterJet 5,10 4,50 13,3 %
Jaguar F-Type V6 Auto 9,80 8,40 16,70 %
Kia Picanto 1,0 5,30 4,50 17,80 %
Kia Sportage 1,7 CRDi 5,50 4,60 19,60 %
MG GS 1,5 7,35 6,10 20,50 %
Porsche 718 Cayman S 9,95 8,10 22,80 %
Renault Kadjar 1,5 dCi 110 5,10 3,80 34,20 %
VW Polo 1,0 TSI 95 Bluemotion 5,50 4,10 34,10 %
Nissan Qashqai 1,5 dCi 110 5,45 4,00 36,30 %
Audi A4 2,0 TDI 190 5,90 4,30 37,20 %
Infiniti Q30 1,5 dCi 5,75 4,10 40,20 %
Škoda Fabia 1,2 TSI 6,60 4,70 40,40 %
BMW 520d 6,70 4,50 48,90 %
Audi A3 Sportback 1,6 TDI 6,20 4,00 55,00 %
Audi A4 3,0 TDI 218 6,70 4,30 55,80 %
Volvo S90 D4 7,10 4,40 61,40 %

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #Wath Car? #True MPG
Články podľa značiek