Euro NCAP: Fiat Tipo nezahviezdil. Autonómne brzdy sú nanič

Taliansky lowcost sa dostavil do testovacieho centra Euro NCAP hneď v dvoch verziách. S autonómnymi brzdami aj bez nich. Príliš mu ale nepomohli. Na plné skóre nedosiahol ani v jednom prípade. Máme tu tri, respektíve štyri hviezdičky. Aj to „pro forma“.

31.10.2016 12:00
Euro NCAP - Fiat Tipo 2016 Foto:
Fiat Tipo si v testoch Euro NCAP veľkú reklamu neurobil. Bez autonómnych bŕzd má len tri hviezdičky z piatich. To je jeden z najslabších výsledkov v tomto roku.
debata (1)

Tak takýto prípad sme tu ešte nemali. Fiat síce využil možnosť otestovať bezpečnosť Tipa vo verzii bez a s autonómnymi brzdami, no napriek tomu dosiahol v ochrane dospelých, detí a chodcov v oboch prípadoch rovnaké hodnotenie. Elektronická pomôcka sa podpísala len v kategórii asistenčných systémov. Autonómne brzdy Tipa totiž nefungujú dostatočne účinne. Takže je otázne, či vôbec má význam do nich investovať. Euro NCAP poslalo proti prekážkam Tipo 1,6 MultiJet s karosériou hatchback.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (október 2016)

Euro NCAP - Fiat Tipo 2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Fiat Tipo 2016 Euro NCAP - Fiat Tipo 2016

Za ochranu dospelých získali obe verzie 82 %. Kritika mierila na slabú ochranu hlavy vodiča a tiež hrudníka vodiča a spolujazdca pri náraze celou šírkou vozidla. Podobne vysokú záťaž krčnej chrbtice cestujúcich vzadu ukázalo Tipo pri náraze zozadu. Pri ochrane detskej posádky tratilo Tipo body za uvoľnenú detskú autosedačku, nedostatočné informovanie vodiča o stave airbagu spolujazdca a slabú ochranu hrudníka 10– a 6-ročného dieťaťa. Celkovo to stačilo len na 60 %.

Ukázalo sa, že autonómne brzdy Tipa nedokážu... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Fiat Tipo 2016 Ukázalo sa, že autonómne brzdy Tipa nedokážu pri rýchlosti 20 km/h zabrániť zrážke. Preto neboli bodované v kategórii ochrany dospelých ani chodcov.

O dve percentá lepšie sú na tom chodci (62 %). Komisári vyčítali Tipu najmä príliš tuhé predné stĺpiky. Všetky tri hodnotenia sú paradoxne zhodné pre obe verzie Tipa. To napriek tomu, že prítomnosť autonómnych bŕzd má vplyv na hodnotenie ochrany dospelých aj chodcov. Lenže v prípade Tipa nie. Dôvodom je fakt, že do rýchlosti 20 km/h nedokážu zabrániť zrážke. Preto neboli hodnotené. Takže do hry zasiahli iba v kategórii asistenčných systémov, kde Tipo bez nich získalo 25 % a s nimi 57 %.

Na oslavu ale nie je dôvod. Tipo totiž nedokázalo získať maximálny počet hviezdičiek ani v jednom prípade. Bez autonómnych bŕzd má zahanbujúce tri a s nimi štyri. Ponúka sa otázka, či vôbec má význam investovať do tohto zariadenia, ak nemá žiadny vplyv na zlepšenie ochrany dospelých, detí ani chodcov. V kategórii asistenčných systémov sú tak v podstate len „pro forma“, čosi ako zárez na pažbe. V praxi to však znamená, že Tipo bez autonómnych bŕzd ponúka rovnakú bezpečnosť ako Tipo, ktoré ich má.
Euro NCAP - Fiat Tipo 2016
Euro NCAP - Fiat Tipo 2016
+3Euro NCAP - Fiat Tipo 2016

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Fiat Tipo
Články podľa značiek