EPA: Kto vyrába najúspornejšie autá? Mazda. A bez downsizingu

Tento prieskum síce pochádza z USA, ale jeho závery môžu byť poučné aj pre Európu. Napriek odlišnej štruktúre vozového parku totiž ukazuje, že zmenšovanie objemov a nástup turbodúchadiel nemusí znamenať nutne nižšiu spotrebu. Víťazom je Mazda a tá, ako vieme, downsizingu dlhodobo vzdoruje.

07.11.2016 16:00
debata (2)
Najúspornejšou značkou v USA je Mazda. To... Foto: Mazda
Mazda CX-9 - 2016 Najúspornejšou značkou v USA je Mazda. To napriek tomu, že dlhodobo vzdoruje downsizingu aj turbodúchadlám.

Americká agentúra EPA vydáva každoročné správu Light Duty Fuel Economy Trends, ktorá zachytáva trend vývoja spotreby osobných áut. Zahrnuté sú v nich bežné osobné autá, ale aj SUV, dodávky a veľké pikapy. Tento rok má dobré správy. Jej štúdia obsahujúca vozidlá modelového roku 2015 ukazuje, že priemerná spotreba aj produkcia emisií sú na rekordne nízkej úrovni. Vývoj pritom sleduje od roku 1975. Jej metodika merania spotreby je veľmi blízka realite, takže nejde o fikciu, tak ako pri európskom normovanom cykle NEDC.

A aké sú teda výsledky? Ukazuje sa, že priemerná spotreba klesla v porovnaní s rokom 2004 až o 28 %. Americké autá prejdú na jeden galón paliva 24,8 míle, čo predstavuje priemernú spotrebu 11,39 litra na 100 km. Je to o 5,5 míle viac. A v porovnaní s rokom 2014 je to viac o pol míle. Zaujímavé je však najmä porovnanie samotných automobiliek. EPA totiž vždy zostaví rebríček podľa priemernej spotreby ich modelového portfólia. Podľa najnovšej štatistiky je výrobcom najúpornejších áut japonská Mazda. Priemerná spotreba jej vozidiel v USA je len 7,95 l/100 km. Navyše došlo k zlepšeniu o 0,2 %.

Honda predáva v USA najmä malé autá, čo by sa... Foto: Honda
Honda-CR-V - 2015 Honda predáva v USA najmä malé autá, čo by sa zdalo v rebríčku výhodou, ale má aj SUV Pilot, vlajkovú loď Legend či pikap Redgeline. Takže druhé miesto nie je rozhodne zadarmo.

Druhá je Honda so spotrebou 8,14 litra a tretie Subaru s priemerom 8,28 litra na 100 km. Možno sa vám tieto spotreby zdajú vysoké, ale nezabudnite, že v USA vládne benzín a automatické prevodovky. Zaujímavý na prvej trojke je aj fakt, že práve tieto automobilky patrili k odporcom downsizingu. Zvlášť Mazda, ktorá má v USA jediný turbomotor, aj to s objemom 2,5 litra. Lenže vlani ho ešte nepoužívala. Podobne je to s Hondou, ktorá prešaltovala na maloobjemové turbá až tento rok spolu s desiatou generáciou Civicu.

Aj Subaru verí v USA  až na výnimky... Foto: Subaru
Subaru BRZ - 2016 Aj Subaru verí v USA až na výnimky atmosférickým motorom a objemu aspoň dva litre. Napriek tomu je treťou najúspornejšou značkou.
A Subaru má vo väčšine modelov osadené tiež atmosférické motory. A ak má turbo, tak rozhodne kvôli výkonu a nie ekonomike. Takže sa ukazuje, že preplňovanie a zmenšovanie objemov motorov nemusí viesť nutne k nižšej spotrebe paliva. Nasleduje Nissan, Hyundai, Kia s BMW a ôsma Toyota. Pri tej sa zastavme, pretože k lepšiemu umiestneniu jej nepomohli ani hybridné modely. Pritom Prius je najpredávanejším hybridom nielen na svete, ale aj v USA. Prvú desiatku uzatvára Mercedes-Benz a Ford. Spotreba tých najlepších v TOP 10 sa tak pohybuje od 7,95 do 10,23 litra paliva na 100 km.

Samozrejme, takýto rebríček má aj svoje chybičky krásy. Porovnávať totiž vysokovýkonné modely BMW či Mercedesu-Benz s modelmi Toyoty a Hyundaia nie je asi príliš objektívne. Na druhej strane majú aj mainstreamové značky v USA veľkých výkonných zástupcov, napríklad Toyoty obrovské SUV Sequoia, Hyundai veľký Genesis, Honda limuzínu Legend a Ford zas najpredávanejší pikap F-150. A platí to aj naopak. Prémiové značky sa tlačia do nižších segmentov. Čo sa týka víťaznej Mazdy, tá má tiež v USA napríklad veľké SUV CX-9, ktoré ešte vlani používalo benzínový 6-valec s objemom 3,7 litra.

Takže aj napriek odlišnému zameraniu jednotlivých výrobcov tieto čísla predsa len o niečom hovoria. Najmä o tom, že európsky trend downsizingu má svoje tienisté stránky. Napokon čoskoro to dokážu nové európske testy merania spotreby, ktoré sa z laboratórnych rozprávok majú dostať bližšie k realite bežnej prevádzky.

Výrobcovia najúpornejších áut (USA 2015)

Poradie a značka Priemerná spotreba
1. Mazda 7,95 l/100 km
2. Honda 8,14 l/100 km
3. Subaru 8,28 l/100 km
4. Nissan 8,31 l/100 km
5. Hyundai 8,46 l/100 km
6–7. Kia 8,94 l/100 km
6–7. BMW 8,94 l/100 km
8. Toyota 9,33 l/100 km
9. Mercedes-Benz 10,01 l/100 km
10. Ford 10,23 l/100 km
11. GM 10,55 l/100 km
12. FCA 10,79 l/100 km

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba #spotreba áut #EPA #Light Duty Fuel Economy Trends
Články podľa značiek