Ktoré značky zvolávajú do servisov najčastejšie? Tu je štatistika

Zvolávacie akcie sú bežnou súčasťou automobilového biznisu. Niektoré automobilky však vyrábajú autá, ktoré chodia do servisov častejšie, než iné. Tieto údaje mapujú trend od roku 1985.

11.11.2016 12:00
debata (7)
Počet zvolávacích akcií v posledných rokoch... Foto: iSeeCars
iSeeCars - zvolávacie akcie Počet zvolávacích akcií v posledných rokoch prudko narástol. Najmä vďaka kauze airbagov Takata.

Všetky automobilky deklarujú neustále zvyšovanie kvality a spoľahlivosti svojich vozidiel. Lenže nič iné od nich ani čakať nemôžete. Skutočnosť však môže byť iná. Poukazujú na ňu údaje americkej štúdie iSeeCars, ktorá mapuje počet zvolávacích akcií jednotlivých výrobcov na základe údajov od NHTSA. To sú tie, kedy vás automobilka zavolá, aby na vašom aute opravila to, čo jej ušlo počas vývoja alebo výroby. Niekedy sa tak stane aj bez vášho vedomia. Problémovú súčiastku vymení servis napríklad počas povinnej garančnej prehliadky.

Zvolávacích akcií sú tisíce. Pochopiteľne, nie vždy za ne môže samotný výrobca. Spomeňme megakauzu airbagov japonskej spoločnosti Takata, ktorá dodala automobilkám desiatky miliónov život ohrozujúcich bezpečnostných vankúšov, alebo problém s pružinou plynového pedálu v Toyotách – tiež súčiastky od externého dodávateľa. Tieto obrovské „zvolávačky“ môžu pomerne výrazne ovplyvniť rebríček automobiliek, podľa počtu zvolaných áut. Lenže iSeeCras má dáta od roku 1985, takže istá objektivita tu predsa len je.

Niektoré autá idú do servisov aj dvakrát

Údaje za 31 rokov nie sú zoradené podľa počtu zvolaných áut do servisov. To by potom boli veľkí výrobcovia v nevýhode a tí malí naopak. Preto je základom poradia počet nútených návštev v servise na 1 000 vyrobených vozidiel. Priemer je 1 115 návštev na tisíc áut. Na prvý pohľad nelogické, lenže niektoré vozidlá musia ísť aj na viac ako jednu „zvolávačku“. Niektoré ani na jednu. Samozrejme, nie každá automobilka je k zákazníkom taká pozorná. Najmä nie v Európe. Aj preto je vlastne výhodou, že štatistika pochádza spoza Atlantiku, kde je kontrola trhu prísnejšia.

Automobilka Porsche má dlhodobo najnižší počet... Foto: Porsche
Porsche 718 Boxster - 2016 Automobilka Porsche má dlhodobo najnižší počet zvolávacích akcií. Ani to neprekvapuje. Skvelé výsledky ukazuje v množstve kvalitatívnych ankiet. Dá si však za to zaplatiť.

Ako to dopadlo? Z dlhodobého hľadiska sa darí najviac Porsche, ktoré od roku 1985 dosiahlo priemer 531 zvolaných áut na 1 000 predaných. Takže do servisu išlo priemerne asi každé druhé. Druhú priečku v kvalite obsadil Mercedes-Benz s priemerom 624 a za ním Kia s priemerom 778 servisných návštev. Štvrtá Tesla sa začína blížiť k tisícke (936 návštev), čo znamená, že každé vyrobené auto muselo ísť aspoň raz do servisu. Stále je to ale menej ako celkový priemer. Tesne nad priemerom sa ešte udržali Mazda, General Motors, Subaru či Toyota.

Výrobcovia najmenej a najčastejšie zvolávaných áut

Poradie Výrobca Počet zvolaných áut Počet predaných áut Počet zvolaných na 1 000 predaných
1. Porsche 392 563 739 812 531
2. Mercedes-Benz 3 664 182 5 874 888 624
3. Kia 5 169 239 6 557 319 788
4. Tesla 85 184 91 046 936
5. Mazda 8 783 819 9 201 683 955
6. General Motors 129 225 450 134 895 276 958
7. Subaru 6 648 076 6 749 209 985
8. Toyota 52 614 771 51 188 734 1 028
9. Nissan 28 771 128 27 709 771 1 038
10. Jaguar Land Rover 1 709 017 1 601 295 1 067
Priemer 527 406 265 472 971 556 1 115
12. Ford 111 043 367 97 493 753 1 139
13. Volvo 3 398 341 2 940 087 1 156
14. BMW 7 730 152 6 461 488 1 196
15. Hyundai 13 606 160 10 743 745 1 266
16. Honda 46 117 074 35 276 710 1 307
17. Chyrsler 89 647 293 63 057 833 1 422
18. Volkswagen Group 13 381 639 7 415 150 1 805

Na opačnej strane nájdeme napríklad Hyundai s 1 266 návštevami na 1 000 vyrobených áut. A to je prekvapivé, pretože sesterská Kia je hneď tretia najlepšia. Nezahviezdilo ani Volvo, BMW či Honda. Ale na dne sa ocitol koncern Volkswagen, na ktorý pripadá až 1 805 zvolaní. To znamená, že každé predané auto muselo ísť do servisu približne dvakrát. Nad tým sa pozastavil aj šéf webu iSeeCras, Phong Ly, pretože Volkswagen je podľa neho obvykle hodnotený z hľadiska kvality veľmi vysoko. Pritom ešte do výsledkov nie sú započítané dopady kauzy Dieselgate.

Podstatné sú vážne chyby

Samozrejme, nie každá zvolávacia akcia súvisí s niečím naozaj vážnym. Môže sa jednať o maličkosti. Preto iSeeCars zostavila aj druhý rebríček, kde sú výrobcovia zoradení podľa podielu zvolávacích akcií, ktoré sú vyvolané závažným dôvodom. Napríklad takým, pri ktorom môže dôjsť k vážnym alebo dokonca fatálnym následkom. Príkladom môžu byť opäť airbagy Takata, poruchy riadenia či brzdovej sústavy. Tento rebríček vykresľuje automobilky v inom svetle. To, že majú niektoré veľký počet „zvolávačiek“, nemusí totiž ešte znamenať, že vyrábajú nebezpečné autá.

Volvo chodí síce do servisov relatívne často,... Foto: Volvo
Volvo S90 - 2016 Volvo chodí síce do servisov relatívne často, ale zväčša kvôli chybám, ktoré neohrozujú bezpečnosťou posádky.

Najmenší podiel zvolávacích akcií z dôvodu vážnych nedostatkov má Volvo. A to 71 %. Ak si však predstavíte, že ide o dôvody, ktoré môžu spôsobiť poranenie, haváriu, smrť alebo požiar, zdá sa aj toto číslo vysoké. Za ním je Mercedes-Benz (75,1 %) a Volkswagen (77,6 %). Práve Volkswagen je podobne ako Volvo, ďalším dôkazom, že veľká frekvencia servisných návštev ešte nesúvisí s vážnymi následkami. A potom tu máme presne opačné príklady. Kia má síce málo „zvolávačiek“, ale až 92,4 % z nich súvisí s rizikovými poruchami. A na úplnom chvoste je Tesla, kde ku každej nútenej návšteve servisu dochádza z dôvodu závažnej chyby.

Výrobcovia áut podľa zvolávania kvôli vážnym poruchám

Poradie Značka Podiel zvolaných áut s vážnou chybou
1. Volvo 71,00%
2. Mercedes-Benz 75,10%
3. Volkswagen 77,60%
4. Chrysler 83,20%
5. Subaru 84,50%
6. Jaguar Land Rover 84,70%
7. Ford 85,30%
8. Porsche 86,10%
9. BMW 86,50%
10. Mazda 87,20%
11. Mitsubishi 87,70%
Priemer 88,10%
12. General Motors 90,10%
13. Toyota 91,00%
14. Kia 92,40%
15. Honda 94,30%
16. Nissan 95,20%
17. Hyundai 96,80%
18. Tesla 100%
A keďže iSeeCars mala údaje z veľkého časového úseku, zmapovala aj trend, ako sa počet zvolávačiek mení v päťročných obdobiach. Nemá práve dobré správy. Od roku 2012 do roku 2016 sa priemer návštev servisu zvýšil o 122 % na 2 380 na 1000 áut. Podľa Lyho to súvisí práve z masovými „zvolávačkami“ vozidiel zasiahnutých kauzou Takata. Napriek tomu sa niektoré automobilky dokázali zlepšiť. Napríklad Volvo, ktoré znížilo počet servisných návštev na 516 na 1 000 vyrobených vozidiel. Čo je zlepšenie o 56 %. Naopak, pohoršilo si Porsche. To síce za 31 rokov stále vedie, ale v posledných piatich muselo do servisov o 705 % áut viac ako v rokoch 2007 až 2011.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Volvo #zvolávacia akcia #iSeeCars
Články podľa značiek