What Car?: Koľko žerú autá naozaj? Aj o 39 % viac, ako majú

Britský magazín What Car? otestoval reálnu spotrebu štrnástich nových áut. A výsledok? Len tri si vystačili s oficiálne udávaným množstvom paliva. Ostatné boli smädnejšie.

14.11.2016 06:00
benzín, nafta, benzinka, pumpa, tankovanie,... Foto: ,
Moderné autá vedia byť veľmi úsporné, nožnice medzi normovanou a skutočnou spotrebou sa však zatvárať nedarí.
debata (16)

Nič nové pod slnkom. Autá majú vyššiu spotrebu, ako udávajú ich výrobcovia. Najmä v Európe, kde súčasná metodika laboratórnych testov NEDC umožňuje „ohýbanie“ reality viac než napríklad v USA. Máme tu množstvo dôkazov od rôznych nezávislých spoločností, ako nemeckého ADAC-u, motoristických magazínov a v jednom prípade aj od samotného výrobcu. Koncern PSA sa totiž dobrovoľne, a ako jediný, rozhodol zmerať a tiež zverejniť, koľko paliva spotrebujú jeho modely v skutočnosti. Teraz tu máme ďalší test, pochádzajúci od britského magazínu What Car?.

Nožnice stále otvorené

Nejde o oficiálne výsledky merané zložitou technológiou, ale jednoduché porovnanie toho, koľko mali spotrebovať dané autá podľa oficiálneho údaja a koľko spotrebovali v skutočnosti, keď s nimi absolvovali test redaktori tohto média. Bolo ich celkovo štrnásť, pričom všetky merania sa uskutočnili minulý mesiac. Reprezentujú široké spektrum automobilových tried a najmä väčšina z nich prišla na trh len tento rok. Od roadstera Mazda MX-5 cez novučičké SUV Audi Q2, hybridný Hyundai Ioniq či luxusné kombi Volvo V90 a Mercedes-Benz triedy E 220d.

Mercedes-Benz E 220d s úplne nový naftovým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Combi - 2016 Mercedes-Benz E 220d s úplne nový naftovým 4-valcom má síce spotrebu nižšiu ako konkurencia od Audi či Volva, ale aj najväčšiu odchýlku medzi "papiermi" a realitou. V skutočnosti si „potiahol“ o 38,9 % viac paliva, ako mal.

Zastúpené sú benzínové, naftové aj hybridné modely. Všetky prešli rovnaký, približne 97 kilometrový okruh, v ktorom nechýbala jazda v meste, mimo mesta ani na diaľnici. Výsledné spotreby síce potešia, ale ako sa ukazuje, nožničky medzi fikciou a realitou sa uzatvárať stále nedarí. I keď výnimky tu sú. Aby sme boli objektívni, autá sme zoradil jednak podľa skutočnej spotreby od „najsmädnejšieho“ až po „abstinentov“ a tiež podľa odchýlky od najväčšej po najnižšiu. Auto, ktoré neklame, nemusí mať totiž automaticky aj nízku spotrebu. Ako to teda dopadlo?

Tri autá normu podliezli

Z hľadiska odchýlky je najväčším „klamárom“ nový Mercedes-Benz E s úplne novučičkým naftovým 4-valcom 220d. Spotrebuje síce len 6,9 litra nafty, čo je na luxusný koráb s výkonom 143 kW krásny výsledok, ale od skutočnosti je vzdialený o 38,9 %. V „papieroch“ totiž nájdete údaj 4,2 litra na 100 km. Podobne je na tom druhé Volvo V90 D4 (140 kW). Klame o 35,9 %, v skutočnosti však spotrebuje o deci viac nafty ako jeho priamy konkurent zo Stuttgartu. Na tretej priečke v tomto negatívnom rebríčku skončilo Audi A6 2,0 TDI s 32,2-percentnou odchýlkou.

V teste zahviezdil roadster Mazda MX-5. Normu... Foto: Mazda
Mazda MX-5 - 2016 V teste zahviezdil roadster Mazda MX-5. Normu dokázal podliezť so svojím atmosférickým dvojlitrom o neuveriteľných 17,1 %.

Hybridný Hyundai Ioniq zavádza približne o 33 %, Škoda Fabia Combi 1,2 TSI o 22,5 % a naftový Fiat Tipo 1,6 MultiJet o 23,5 percenta. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Lenže sú tu aj výnimky. Tri modely normovanú spotrebu podliezli. O tri desatiny percenta sa pod normu dostal roadster Fiat 124 1,4 MultiAir, keď dosiahol reálny priemer 6,4 litra. Darilo sa aj Suzuki Swift Sport 1,6i, ktoré si „cuclo“ o 2,5 % benzínu menej, než má povolené, ale najmä Mazda MX-5 s atmosférickým dvojlitrom. Stačilo jej 6,9 litra benzínu, čo bolo až o 17,1 % pod normu!

To len dokumentuje skutočnosť, že nástup maloobjemových preplňovaných motorov je následkom tlaku na emisné normy. Jednoducho v laboratórnych podmienkach je nimi možné dosiahnuť lepšie výsledky ako s atmosférickými. V realite nie. Výnimkou je azda len motor športového Fiatu, ktorý bol jediným turbom schopným podliezť oficiálny údaj. A relatívne slušne na tom bol aj motor 1,4 TSI (110 kW) od Volkswagenu, ktorého odchýlka sa pohybovala v jednotlivých modeloch od 11,8 do 20 %.

Modely podľa najväčšej odchýlky v spotrebe

Model Motor Normovaná spotreba (l/100 km) Reálna spotreba (l/100 km) Rozdiel
1. Mercedes-Benz E kombi 220 d/143 kW 9G tronic 4,2 6,9 38,90 %
2. Volvo V90 D4/140 kW Geartronic 4,5 7,0 35,90 %
3. Audi A6 Avant 2.0 TDI/140 kW ultra 4,5 6,9 35,20 %
4. Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDI + elektromotor/104 kW 4,0 6,0 33,60 %
5. Fiat Tipo 1.6 MultiJet II/88 kW 4,4 5,8 23,50 %
6. Škoda Fabia Combi 1.2 TSI/66 kW 4,7 6,1 22,50 %
7. DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130/96 kW 5,2 6,6 21,60 %
8. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D/110 kW 4,6 5,8 21,40 %
9. Seat Leon 1.4 TSI/110 kW 4,9 6,1 20,00 %
10. Seat Ateca 1.4 TSI/110 kW 5,4 6,6 18,10 %
11. Audi Q2 1.4 TFSI/110 kW 5,5 6,2 11,80 %
12. Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir/104 kW 6,4 6,4 –0,30 %
13. Suzuki Swift Sport 1.6i/100 kW 6,4 6,2 –2,50 %
14. Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G/118 kW 6,9 5,9 –17,10 %

Modely podľa reálnej spotreby

Model Motor Normovaná spotreba (l/100 km) Reálna spotreba (l/100 km) Rozdiel
1. Volvo V90 D4/140 kW Geartronic 4,5 7,0 35,9 %
2.-3. Audi A6 Avant 2.0 TDI/140 kW ultra 4,5 6,9 35,2 %
2.-3. Mercedes-Benz E kombi 220 d/143 kW 9G tronic 4,2 6,9 38,9 %
4.-5. DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130/96 kW 5,2 6,6 21,6 %
4.-5. Seat Ateca 1.4 TSI/110 kW 5,4 6,6 18,1 %
6. Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir/104 kW 6,4 6,4 –0,3 %
7.-8. Suzuki Swift Sport 1.6i/100 kW 6,4 6,2 –2,5 %
7.- 8. Audi Q2 1.4 TFSI/110 kW 5,5 6,2 11,8 %
9. Seat Leon 1.4 TSI/110 kW 4,9 6,1 20,0 %
10. Škoda Fabia Combi 1.2 TSI/66 kW 4,7 6,1 22,5 %
11. Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDI + elektromotor/104 kW 4,0 6,0 33,6 %
12. Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G/118 kW 6,9 5,9 –17,1 %
13.-14. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D/110 kW 4,6 5,8 21,4 %
13.-14: Fiat Tipo 1.6 MultiJet II/88 kW 4,4 5,8 23,5 %

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #What Car?
Články podľa značiek