KBA: Naftové autá 'žerú' viac aj v laboratóriu. Niekedy o tretinu

Nemecký úrad Kraftfahrt-Bundesamt sa rozhodol overiť emisie a spotrebu 54 naftových áut predávaných na nemeckom trhu. Napriek tomu, že išlo o merania v laboratórnych podmienkach, hodnoty nezodpovedali údajom od výrobcu.

16.11.2016 06:00
debata (5)
Najväčšiu odchýlku úrad nameral u Audi A6 3.0 TDI. Foto: Audi
Audi-A6-2015-1024-02 Najväčšiu odchýlku úrad nameral u Audi A6 3.0 TDI.

Vznetové motory sa od vypuknutia kauzy Dieselgate stali centrom pozornosti pre viaceré kontrolné úrady. Tie sa zameriavajú hlavne na množstvo vyprodukovaných emisií oxidov dusíka a oxidu uhličitého, no bokom neostáva ani spotreba nafty. Dnes už nikoho neprekvapí, že údaje o spotrebe v katalógoch výrobcov nezodpovedajú realite.

Na vine je predovšetkým metodika NEDC, ktorá ani okrajovo nezodpovedá prevádzke vozidla v reálnych situáciách. Ide o test trvajúci 19 minút a 40 sekúnd a auto počas neho dosahuje priemernú rýchlosť 33,6 km/h, pričom diaľničná rýchlosť 130 km/h sa nikdy nesimuluje. Odchýlka údajov výrobcov od reality je teda pochopiteľná.

Nemecký úrad pre motorové vozidlá KBA sa však rozhodol skontrolovať samotné testovanie. Vybrané modely podrobil rovnakému procesu ako NEDC a namerané hodnoty porovnal s údajmi od výrobcov. Z 54 modelov až 15 vykazovalo väčšiu ako 10% odchýlku. Ide o nelichotivé zistenie, a preto KBA údaje oficiálne nezverejnil. O to sa postarali novinári nemeckého týždenníka Der Spiegel, ktorým sa informácie podarilo získať.

Najväčšia odchýlka bola nameraná v prípade modelu Audi A6 3.0 TDI. Výrobca udáva spotrebu 5 litrov na 100 kilometrov, no kontrolóri namerali až 6,8 l/100 km, čo je nárast o 34,6%. Druhým najväčším hriešnikom bol Jaguar XE 2,0d s odchýlkou 28,3%. Nad hranicou dvadsaťpercentnej odchýlky sa ocitli aj modely Volkswagen Polo 1.2 TDI (EA189), Range Rover Evoque TD4, Mercedes-Benz C 220d a Opel Zafira 1.6 CDTI.

Spotreba modelu Jaguar XE 2,0d bola oproti... Foto: Jaguar
Jaguar-XE-2016-1024-0e Spotreba modelu Jaguar XE 2,0d bola oproti údajom výrobcu vyššia o 28,3%.

Namerané údaje nepoukazujú na úspornosť jednotlivých pohonných jednotiek v daných modeloch. Zistené odchýlky nič nemenia na tom, že vznetové agregáty majú nižšiu spotrebu paliva ako zážihové. Za pozornosť však stojí fakt, že výrobcovia prikrášľujú už aj tak zidealizované výsledky laboratórnych meraní emisií a spotreby paliva a tým ešte viac zavádzajú spotrebiteľa.

Modely s najväčšími rozdielmi medzi údajmi od výrobcov a hodnotami nameranými KBA

Poradie Model Udávané emisie CO2 (g/km) Namerané emisie CO2 (g/km) Udávaná spotreba (l/100 km) Nameraná spotreba (l/100 km) Rozdiel
1. Audi A6 3.0 TDI 133 179 5 6,8 34,6%
2. Jaguar XE 2,0d 106 136 4 5,1 28,3%
3. VW Polo 1.2 TDI (EA189) 99 121 3,7 4,6 22,2%
4. Range Rover Evoque TD4 129 157 4,9 5,9 21,7%
5. Mercedes-Benz C 220d 115 140 4,3 5,3 21,7%
6. Opel Zafira 1.6 CDTI 109 131 4,1 4,9 20,2%
7. BMW 216d Active Tourer 109 129 4,1 4,9 18,4%
8. Smart Fortwo 86 101 3,2 3,8 17,4%
9. VW Touareg 3.0 TDI 174 202 6,6 7,6 16,1%
10. VW Golf 1.6 TDI 129 148 4,9 5,6 14,7%
11. Volvo V60 D2 109 125 4,1 4,7 14,7%
12. Porsche Macan Diesel 164 187 6,2 7,1 14,0%
13. Audi A3 2.0 TDI 112 125 4,2 4,7 11,6%
14. Mercedes-Benz V 250 157 173 5,9 6,5 10,2%
15. Renault Kadjar 1.5 dCi 103 113 3,9 4,3 10,0%

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba #KBA #naftové motory
Články podľa značiek