Euro NCAP: Boli aj tri hviezdičky. Má ich SsangYong Tivoli

Euro NCAP podrobilo testom šesť noviniek. Najmenej hviezdičiek dostali SsangYong Tivoli a Suzuki Ignis. Ignisu ale pomohol dvojitý meter. S autonómnymi brzdami má totiž plných päť.

06.12.2016 12:00
debata
Audi Q2 preukázalo v tomto kole pomedzi súperov... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2016 - Audi Q2 Audi Q2 preukázalo v tomto kole pomedzi súperov najlepšiu ochranu dospelých aj detí.

Nové decembrové kolo crashtestov Euro NCAP má bohatšie zastúpenie, ako mali tie doterajšie. Máme tu celkom deväť výsledkov, aj keď áut bolo v skutočnosti len päť. To jednak preto, že dve z nich absolvovali testy vo verzii s asistenčnými systémami aj bez nich, ale aj preto, že výsledky jedného z modelov sú rovnako platné pre jeho predĺženú verziu. Takže nenapínajme. Testy podstúpilo Audi Q2, Ford Edge a Hyundai Ioniq, bez potreby druhého testu, a potom SsangYong Tivoli s predĺženou verziou XVL a Suzuki Ignis, ktoré podstúpili „dvojaký meter“.

Euro NCAP - december  2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - december 2016 Euro NCAP - december 2016

Pri prvej trojici v podstate nedošlo k zaváhaniu. Audi Q2, Ford Edge aj Hyundai Ioniq získali päť hviezdičiek. Druhý test nepotrebovali, keďže v sérii majú autonómne brzdy aj monitoring jazdných prúdov. Audi bolo z celej série najlepšie v ochrane dospelých (93 %) aj v ochrane detí (86 %). Pri ochrane chodcov, ktorá dopadla priemerným výsledkom 70 %, však kritizovala bezpečnostná organizácia ostrý lem kapoty, ktorý ohrozuje panvu chodca, a tiež medzné riziko zranenia hlavy. Za slabším výsledkom v triede asistenčných systémov (70 %) stála absencia detekcie rýchlostného značenia.

Ford Edge na päť hviezdičiek síce dosiahol, mal... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2016 - Ford Edge Ford Edge na päť hviezdičiek síce dosiahol, mal však veľký problém s ochranou hlavy a hrudníka cestujúcich vzadu pri čelnom náraze celou plochou.

Podstatne väčší Ford Edge má síce tiež päť hviezdičiek, no postaral sa o nemilé prekvapenie. Pri čelnom náraze celou prednou časťou ukázal totiž k extrémne zaťaženiu hlavy a hrudníka cestujúcich vzadu. K zásadnej penalizácii však nedošlo, takže Edge má i tak slušných 85 %. Pri ochrane detí, za ktorú získal 76 %, komisári kritizovali zvýšené zaťaženie krčných partií. Chodcov zas Edge ohrozuje predným lemom kapoty. Za túto disciplínu preto získal priemerných 67 %. Naopak, v asistenčných systémoch si toto SUV vyslúžilo najväčší percentuálny zisk z celej série – až 89 %. V štandarde má totiž nielen autonómne brzdy a aktívne udržiavanie v prúde, ale aj obmedzovač rýchlosti rešpektujúci povolené rýchlostné limity.

Kórejský hybrid Hyundai Ioniq má päť hviezd, no... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2016 - Hyundai Ioniq Kórejský hybrid Hyundai Ioniq má päť hviezd, no počas nárazu celou čelnou plochou došlo k podkĺznutiu figuríny pod bezpečnostný pás zadných sedadiel.

Kórejský hybrid neprišiel k piatim hviezdičkám tiež hladko. Pri náraze celou prednou časťou došlo totiž k podkĺznutiu figuríny na zadných sedadlách pod bezpečnostný pás. Za ochranu dospelých však aj tak Hyundai Ioniq získal 91 %. Pri ochrane detí, hodnotenej 80 percentami, zas ukázal vyššie zaťaženie hrudníka. Ochrana chodcov padla na 70 % z dôvodu vyššieho rizika poranenia nôh. Za asistenčné systémy si Ioniq vyslúžil slušných 82 %, to je až o 12 % viac ako napríklad Audi Q2. Ťažil totiž z prítomnosti čítačky rýchlostného dopravného značenia, ktorá Audi chýba.

SsangYong Tivoli a XVL boli hodnotené spoločne.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2016 - Ssang Yong Tivoli SsangYong Tivoli a XVL boli hodnotené spoločne. Ohrozujú najmä hlavu zadných cestujúcich, a to natoľko, že v tejto disciplíne nezískali ani bod. Bez asistenčných systémov to stačilo len na tri hviezdičky. A na päť ani s nimi.

SsangYong Tivoli a XVL hodnotilo Euro NCAP spoločne. XVL je totiž len predĺženou verziou Tivoli, natiahnutou o 245 mm. A keďže nemá autonómne brzdy v sérii, postaralo sa jedno jediné auto hneď o štyri výsledky. A nie príliš povzbudivé. Bez asistentov má len tri hviezdičky. Pri náraze celou prednou časťou došlo k vysokému ohrozeniu hlavy zadných cestujúcich. V tejto disciplíne nezískalo Tivoli ani bod. Celkové hodnotenie ochrany dospelých tak padlo na 74 %. V ochrane detí, za ktorú mu vystavili komisári 55 %, zas došlo k vyššiemu ohrozeniu krčných partií.

Chodcov trápia najmä bočné časti predného lemu kapoty a tvrdé čelné stĺpiky. Verzia s autonómnymi brzdami na tom bola lepšie. Ale len o hviezdičku. Prítomnosť tohto systému zdvihla ochranu dospelých zo 74 na 82 % a ochranu chodcov na z 55 na 62 %. Za ochranu detskej posádky ostalo Tivoli identických 62 %, keďže v tejto disciplíne nemajú podľa metodiky Euro NCAP asistenčné systémy vplyv na konečný výsledok. Čo je trošku nelogické. Ešte spomeňme, že za elektronické systémy má Tivoli v prvom prípade 25 a v druhom 45 %. To preto, že chýba monitoring jazdných prúdov.
Malý crossover Suzuki Ignis ukázal, aký vplyv... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP 2016 - Suzuki Ignis Malý crossover Suzuki Ignis ukázal, aký vplyv majú elektronické asistenty na celkové hodnotenie bezpečnosti. Máme tu totiž tri proti piatim hviezdičkám. Jeho najslabším miestom je ohrozenie hrudníka vodiča.

Na koniec sme si nechali nový malý crossover Suzuki Ignis. Ten asi najlepšie dokumentuje aký veľký vplyv majú asistenčné systémy na výsledné hodnotenie. Kým verzia bez asistentov má len tri hviezdičky, to isté auto vybavené autonómnymi brzdami získava plných päť. Rozdiel hodnotenia za elektronické systémy je totiž dramatický. Základná verzia má iba 25 %, kým tá s bezpečnostným balíčkom až 60. To malo, samozrejme, vplyv aj na ochranu dospelých. Ignis ukázal najmä zvýšené ohrozenie hrudníka vodiča pri čiastočnom čelnom náraze. S autonómnymi brzdami však toto riziko kleslo. Takže v prvom prípade má 79 a v druhom 87 %.

Podobne je to s ochranou chodcov, kde Ignis získal 67 verzus 77 %. Opäť je tu problém s lemom prednej kapoty a prednými stĺpikmi. V ochrane detí majú obe verzie spoločných 79 %. Pod stratu sa podpísalo zvýšené riziko poranenia hrudníka.

Výsledky crashtestov Euro NCAP (október 2016)

Model Hviezdičky Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
Audi Q2 5 93 % 86 % 70 % 70 %
Ford Edge 5 85 % 76 % 67 % 89 %
Hyundai Ioniq 5 91 % 80 % 70 % 82 %
SsangYong Tivoli 3 74 % 62 % 55 % 25 %
SsangYong Tivoli Safety Pack 4 82 % 62 % 65 % 43 %
SsangYong XVL 3 74 % 62 % 55 % 25 %
SsangYong XVL Safety Pack 4 82 % 62 % 65 % 43 %
Suzuki Ignis 3 79 % 79 % 67 % 25 %
Suzuki Ignis Safety Pack 5 87 % 79 % 77 % 60 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Suzuki Ignis #Hyundai Ioniq #Ford Edge #Audi Q2 #Euro NCAP 2016 #SsangYong Tivili
Články podľa značiek