Euro NCAP: Najbezpečnejšie autá roku 2016 sú iba tri!

Bruselská organizácia vyhodnotila vozidlá, ktoré obstáli najlepšie v tohtoročných kolách nárazových testov Euro NCAP. Na rozdiel od vlaňajšieho roka tu však máme len troch víťazov. A to pomerne prekvapivých. Dôvodom je nedostatočné zastúpenie modelov v jednotlivých triedach.

19.12.2016 06:00
Euro NCAP - VW Tiguan Foto:
Tento rok bol čo do počtu testovaných áut veľmi chudobný. Aj preto máme málo víťazov. Autá nebolo s čím porovnávať.
debata

Euro NCAP končí svoj pracovný rok. Ďalšie kolá nárazových skúšok nás čakajú až ten nasledujúci. Preto bilancuje už dnes. Tak ako každý rok zverejňuje tých najlepších z najlepších. Jej hodnotenie Best in Class oceňuje najbezpečnejšie autá v jednotlivých triedach, lenže tento rok sú výsledky pomerne skromné. Kým vlani sme tu mali víťazov až ôsmich tried, teraz sú iba traja. Dôvod je ten, že v niektorých segmentoch nebolo dostatočné zastúpenie modelov, a tak nebolo možné hodnotiť, či je dané vozidlo lepšie než jeho konkurencia.

Napokon, za celý rok 2016 nám Euro NCAP naservírovalo výsledky crashtestov len sedemnástich modelov áut. To je neporovnateľne menej než rok predtým, keď sa nárazových skúšok zúčastnilo 43 vozidiel. Tento pokles môže súvisieť so zmenami pravidiel, ktoré sa tento rok sprísnili. Euro NCAP zvýšilo percentuálny podiel ochrany chodcov a asistenčných systémov na celkovej známke a zároveň zaviedlo takzvaný dvojitý meter. V rámci neho sú vozidlá, ktoré majú asistenčné systémy len za príplatok, testované bez týchto systémov a potom v druhej skúške vo verziách, ktoré ich majú.

Toyota Prius – trieda veľkých rodinných áut

Euro NCAP - Best in Class - 2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Best in Class - 2016 Euro NCAP - Best in Class - 2016
Najbezpečnejším autom v triede veľkých... Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Najbezpečnejším autom v triede veľkých rodinných áut je Toyota Prius. Mala však mierne problémy s ochranou dospelých pri bočnom náraze.

To všetko viedlo výrobcov vozidiel, aby skúšky nových modelov stihli uskutočniť ešte podľa pravidiel roku 2015. Typickým príkladom boli trojičky Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller a Toyota Proace, ktoré absolvovali nárazové testy v úplnom závere vlaňajšieho roka, dokonca ešte pred oficiálnou svetovou premiérou, ktorá sa odohrala až o tri mesiace neskôr na marcovom autosalóne v Ženeve. Kým teda vlaňajší rok patril čo do počtu skúšok k rekordným, tento bol pravdepodobne najchudobnejší v celej histórii Euro NCAP. A tak vyzerá aj hodnotenie Best in Class. Jednoducho nebolo čo porovnávať.

Hyundai Ioniq – trieda malých rodinných áut

Euro NCAP - Best in Class - 2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Best in Class - 2016 Euro NCAP - Best in Class - 2016
Hyundai Ioniq získal zlato v triede malých... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Best in Class - 2016 Hyundai Ioniq získal zlato v triede malých rodinných áut. To napriek tomu, že pri čelnom náraze došlo k podkĺznutiu figuríny zadného cestujúceho pod bezpečnostný pás.

V kategórii veľkých rodinných áut získala titul Toyota Prius, v triede malých rodinných áut Hyundai Ioniq a v tretej hodnotenej triede malých SUV Volkswagen Tiguan. Nejde teda o najbezpečnejšie autá z tohtoročných testov, ide len o najlepších vo svojom segmente. Porovnávať ich je preto možné len s konkurentmi v tej istej kategórii atestovaných tento rok, nie celkovo. Tak trochu prekvapením je aj fakt, že hoci hybridný Hyundai Ioniq je de facto priamym súperom Toyoty Prius, zaradené boli do odlišných tried. V prípade Volkswagenu Tiguan podobné pochybnosti nie sú.

Volkswagen Tiguan – trieda malých SUV

Euro NCAP - Best in Class - 2016 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Best in Class - 2016 Euro NCAP - Best in Class - 2016
VW Tiguan dosiahol spomedzi víťazov najlepšie... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Best in Class - 2016 VW Tiguan dosiahol spomedzi víťazov najlepšie hodnotenie. Prakticky nemal slabé miesto.

Napriek zlatým medailám neprešli víťazi testami bez zaváhania. Tak napríklad pri Hyundai Ioniq došlo pri čelnom náraze so stopercentným prekrytím s prekážkou k podkĺznutiu figuríny zadného cestujúceho pod bezpečnostný pás. A pri ochrane detí zas Ioniq ukázal vysoké zaťaženie hrudníka figuríny 10-ročného dieťaťa. Prius bol na tom výrazne lepšie, ale experti mu vyčítali napríklad slabšiu ochranu dospelých pri bočnom náraze. Takmer bez kritiky vyviazol Volkswagen Tiguan. Komisári hodnotili horšie len ochranu 6-ročných detí a nepraktické uchytenie detskej sedačky uprostred zadných sedadiel.

Z výsledkov je však jasné, že ak sa bude chcieť niektorý z budúcich modelov uchádzať o titul Best of Class, bude musieť byť vybavený asistenčnými systémami, teda najmä autonómnymi brzdami a monitoringom jazdných prúdov sériovo. Inak nemá šancu siahnuť až na vrchol. A bude to čoraz ťažšie. V budúcom roku totiž Euro NCAP opäť pritvrdí. Cieľom je totiž zrovnať vplyv všetkých štyroch kategórií bezpečnosti na celkovom hodnotení.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #najbezpečnejšie autá #Best in Class 2016 #najbezpečnejšie
Články podľa značiek