Rapex: Toto sú značky, ktoré zvolávali do servisov najviac

Európsky systém Rapex zverejnil štatistiky počtu zvolávacích akcií jednotlivých automobilových výrobcov. V rebríčku vedie Renault, i keď pokiaľ ide o počet zvolaných kusov, je na tom lepšie ako tretí Volkswagen.

11.01.2017 16:00
Renault - servis Foto:
V Európe sa uskutočnilo vlani 284 zvolávacích akcií. Nie všetky automobilky na nich mali ale rovnaký podiel.
debata (2)

Európsky systém Rapex (Rapid Alert System for Non-Food Products), teda Systém výstrahy pre výrobky nepotravinárskeho charakteru, zhromažďuje aj dáta o zvolávacích akciách automobiliek. Vďaka tomu vieme, koľko takýchto akcií vlani prebehlo. Teda ktorí výrobcovia museli hasiť problémy, ktoré vznikli buď už v procese vývoja vozidiel, alebo z dôvodu nedostatočnej kvality výroby. „Požiarov“ nebolo málo. V Európe sa uskutočnilo vlani 284 zvolávacích akcií. Nie všetky automobilky na nich mali ale rovnaký podiel.

Na základe získaných dát zverejnil Rapex rebríček automobilových výrobcov podľa počtu zvolávacích akcií. Nesmieme si ho však mýliť s rebríčkom počtu zvolaných vozidiel. Tento hovorí len o počte prešľapov jednotlivých automobilike, teda koľko problémov museli vlani riešiť. A je jedno, či išlo o niekoľko sto či milióny áut. Ak by sme to brali kvantitatívne, bude totiž jednoznačne „kraľovať“ negatívnej štatistike Volkswagen, ktorý zvoláva do servisov autá najmä kvôli megaškandálu Dieselgate. V počte zvolávacích akcií je na tom ale najhoršie Renault.

Najviac zvolávacích akcií uskutočnil vlani... Foto: Renault
Renault Talisman - 2016 Najviac zvolávacích akcií uskutočnil vlani francúzsky Renault. Bolo ich až 33. Nevyhla sa im ani vlajková loď Talisman.

Vlani vyhlásil 33 servisných akcií. Problémy sa týkali napríklad modelov Mégane, Fluence či Clio, ktorým hrozilo odpadnutie kolesa z dôvodu triviálnej chyby – nedostatočného utiahnutia skrutiek na náprave, ale napríklad aj modelov Espace a Talisman, ktoré zas mali problém s bezpečnostnými pásmi. Elektrické Zoe trpelo rizikom poškodenia brzdového rozvodu. Na druhom mieste nájdeme Mercedes-Benz, čo je dosť prekvapujúce vzhľadom na imidž značky a ceny jej produktov.

Prekvapujúca je najmä druhá priečka... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Combi - 2016 Prekvapujúca je najmä druhá priečka Mercedesu-Benz. Vlani uskutočnil 29 „zvolávačiek“.

Problémy mali napríklad modely GLC či C s elektrickou parkovacou brzdou, ale aj C AMG z dôvodu nedôsledného upevnenia predného spojlera. V GLC tiež mohla unikať z palivového systému nafta. To všetko riešil Stuttgart za pochodu dvadsiatimi deviatimi „zvolávačkami". Volkswagen je až na treťom mieste s 19 akciami, čo je podstatne menej ako v prípade Renaultu a Mercedesu, no zato s absolútne rekordným počtom dotknutých áut, o čo sa postarala najmä kauza Dieselgate. Na štvrtej priečke nájdeme Dodge s osemnástimi prípadmi a na piatej Peugeot spolu s Toyotou.

Na treťom mieste sa umiestnil Volkswagen.... Foto: Volkswagen
VW Atlas - 2016 Na treťom mieste sa umiestnil Volkswagen. Ohlásil 19 zvolávacích akcií. Počtom dotknutých áut však vedie. Stojí za tým aféra Dieselgate.

Následne počet zvolávacích akcií klesá, keď taká Škoda mala vlani len päť „zvolávačiek“, Audi štyri, Kia tri, až po napríklad Alfu Romeo s jediným pozvaním do servisov. Lenže daná štatistika má, samozrejme, aj svoje muchy. Sú v nej totiž len akcie, ktoré automobilky oficiálne ohlásili. Nie každý výrobca to však robí. Mnohí sa snažia vyriešiť situáciu v rámci povinných servisných prehliadok, keď o dodatočnom odstránení problému nemá poňatie ani sám majiteľ. Všetko sa tak odohrá akosi potichu.

Takémuto podozreniu sa vlani nevyhol napríklad Opel, ktorý vraj riešil problémy s emisiami naftových motorov. V nevýhode sú pri takomto pohľade, pochopiteľne, výrobcovia, ktorí vyrábajú obrovské množstvá áut, majú v ponuke široké portfólio a navyše ich vozidlá obsahujú zložité alebo úplne nové technológie. To všetko predstavuje riziká. Takže pozícia Renaultu, Mercedesu-Benz či Volkswagenu na čele tabuľky môže vypovedať skôr o čestnosti, s ktorou sa k problému postavia. I keď asi Volkswagen nie je najlepším príkladom. V živej pamäti máme ešte problémy s motormi 1,2 TSI, ktoré často hodil na plecia zákazníkov.

Inak by štatistika navodzovala dojem, že napríklad ruská Lada vyrába kvalitnejšie autá ako Mercedes-Benz, pretože vlani uskutočnila len jedinú „zvolávačku“, kým Stuttgart 33. Podobne je to s talianskym Fiatom alebo s Alfou Romeo, o kvalite ktorých si asi ilúzie robiť nemusíme. Ich majitelia vedia najlepšie, ako to s ich kvalitou je. Takže na čísla systému Rapex sa musíme pozerať s veľkou rezervou.

Rebríček značiek podľa počtu zvolávacích akcií

Poradie Značka Počet zvolávacích akcií
1. Renault 33
2. Mercedes-Benz 29
3. Vokswagen 19
4. Dodge 18
5. – 6. Peugeot 15
5. – 6. Toyota 15
7. Opel 13
8. – 9. Jeep 12
8. – 9. Nissan 12
10. Jaguar 11
11. – 12. BMW 8
11. – 12 Ford 8
13. – 14. Citroën 7
13. – 14. Honda 7
15. Fiat 6
16. – 20. Chevrolet 5
16. – 20. Chrysler 5
16. – 20. Land Rover 5
16. – 20. Suzuki 5
16. – 20. Škoda 5
21 . – 22. Audi 4
21. – 22. Lexus 4
23. – 28. Dacia 3
23. – 28. Kia 3
23. – 28. Maserati 3
23. – 28. Mazda 3
23. – 28. Seat 3
23. – 28. Subaru 3
29. – 35. Bentley 2
29. – 35. Hyundai 2
29. – 35. Infiniti 2
29. – 35. Mitsubishi 2
29. – 35. Porsche 2
29. – 35. Smart 2
29. – 35. Volvo 2
36. – 41. Alfa Romeo 1
36. – 41. Aston Martin 1
36. – 41. Bugatti 1
36. – 41. Cadillac 1
36. – 41. Rols-Royce 1
36. – 41. SsangYong 1
42. – 46. Ferrari 0
42. – 46. Lada 0
42. – 46. Lamborghini 0
42. – 46. Lancia 0
42. – 46. Mini 0

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #zvolávacia akcia #Rapex
Články podľa značiek