Euro NCAP: Mustang je prepadák, Volvo S90 najbezpečnejšie

Prvé tohtoročné kolo crashtestov z Bruselu prináša dva totálne odlišné výsledky. Kým švédska limuzína a kombi Volvo S90/V90 lámali bezpečnostné rekordy, americký „pony car“ utŕžil totálnu hanbu. Dostal len dve hviezdičky. Podľa Fordu to vraj nie je problém!

26.01.2017 06:00
debata (4)
Ford Mustang nedosiahol na viac ako dve... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Ford Mustang 2017 Ford Mustang nedosiahol na viac ako dve hviezdičky. A nielen pre absenciu požadovaných elektronických asistenčných systémov, za ktoré dostal len 16 %.

S nárazovými skúškami konzorcia Euro NCAP je to čoraz zložitejšie. Metodika je pomerne neprehľadná a niektoré autá sú odvlani testované s asistenčnými systémami aj bez nich. Takže tu máme viac výsledkov a čoraz menej zrozumiteľné hviezdičky. Našťastie, tento rok sa nič nemení. Autá sú naďalej hodnotené v štyroch kategóriách. Ochrana dospelých má na celkovej známke podiel 40 %, ostatné tri, teda ochrana detí, chodcova a asistenčné systémy, si rozdelili zvyšok po 20 percent. Platí, že prítomnosť asistenčných systémov má vplyv na ochranu dospelých aj chodcov a že bez autonómnych bŕzd a monitoringu jazdných prúdov nemôže žiadne auto dosiahnuť na päť hviezdičiek.

Mustang horší ako Fiat Tipo

Nech je už ale situácia akokoľvek neprehľadná, platí, že niektorí to s bezpečnosťou vedia, a iní nie. Dokladuje to aj prvé tohtoročné kolo crashtestov, na ktorom sa zúčastnili síce len dve autá, ale zato s radikálne odlišným hodnotením. Takým odlišným, že jedno patrí k úplne najlepším v celej histórii Euro NCAP a to druhé na úplné dno, ak si odmyslíme trapasy ázijských neznačkových outsiderov. Hovoríme o novom luxusnom švédskom Volve S90/V90 a americkej športovej ikone Forde Mustang. Áno, o tom Mustangu, ktorý je po prvýkrát v histórii globálnym modelom a boduje aj na viacerých európskych trhoch. Lenže veľkú reklamu si teraz veru nespravil.

Pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím mali... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Ford Mustang 2017 Pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím mali nedostatočne nafúknuté airbagy na svedomí kontakt hlavy vodiča s volantom a kontakt hlavy spolujazdca s palubnou doskou.

Mustang dostal iba dve bezpečnostné hviezdičky, takže posádku chráni horšie ako napríklad malé Suzuki Ignis, lowcostový Fiat Tipo, čínske SUV SsangYong Tivoli alebo pikap Toyota Hilux, ktoré absolvovali crashtesty vlani podľa rovnakej metodiky. Zdá sa, že v Detroite podcenili špecifiká európskych crashtestov, hoci vraj urobili na európskej verzii viacero úprav. Aj napriek tomu, že v USA má Mustang na konte prvú modernizáciu, do bruselských laboratórií dorazila „výbehová“ verzia bez autonómnych bŕzd a monitoringu jazdných prúdov. Takže bolo jasné, že na plné skóre nemá. Lenže dve hviezdičky predsa len nik nečakal. Ford už stihol situáciu komentovať.

Chýbali nielen asistenčné systémy

Podľa šéfa austrálskej pobočky Fordu Martina Günsberga „je problém v tom, že hodnotenie Euro NCAP je založené na štyroch pilieroch so silným zameraním na asistenčné systémy a rodinný charakter vozidiel“. Tie ale so športovou povahou Mustangu neladia. Napokon, to by sa dalo pochopiť, lenže Mustang mal problémov oveľa viac. Za ochranu dospelých dostal len priemerných 72 %. Jeho predné airbagy sa nenafúkli do plnej veľkosti, takže došlo ku kontaktu hlavy vodiča s volantom a hlavy spolujazdca s palubnou doskou. Sedieť by ste ale nechceli ani vzadu. Počas nárazu s čiastočným prekrytím podkĺzli totiž figuríny pod bezpečnostné pásy.

Euro NCAP - január 2017 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - január 2017 Euro NCAP - január 2017

To zvýšilo riziko poranenia kolien, stehien aj panvy. Pásy tiež vytvorili na hrudník kritický tlak a pri bočnom náraze sa zas ukázala nedostatočná ochrana hlavy vzadu sediacich pasažierov. Ešte horšie to bolo s ochranou detí, za ktorú si Mustang vyslúžil len zahanbujúcich 32 %. Tiež došlo k podkĺznutiu a nedostatočnému nafúknutiu airbagu pri bočnom náraze, čím hrozí kontakt hlavy so zadným stĺpikom. Navyše vás Mustang pri použití detskej sedačky na sedadle spolujazdca nedostatočne informuje o deaktivácii airbagu. V triede asistenčných systémov nestačil Mustang na viac ako 16 %.

Švédske Volvo S90 excelovalo

Americká športová ikona obstála ako-tak len v ochrane chodcov, kde si zaknihovala 64 %. O niektoré prišla z dôvodu ostrého lemu prednej kapoty. To také Volvo S90/V90, prešlo náročnými skúškami ako nôž maslom. V Bruseli hovoria nielen o najlepšom výsledku od vlaňajšej zmeny metodiky, ale o jednom z troch úplne najbezpečnejších áut, aké kedy mali v rukách. Pritom druhým z nich je tiež Volvo – SUV XC90. Takže Švédi to myslia s bezpečnosťou naozaj vážne. Výsledok? Sedan aj kombi, ktoré majú spoločné hodnotenie, dostali za ochranu dospelých 95 %, za ochranu detí 80 %, za chodcov 76 % a za asistenčné systémy až 93 %. Hľadať chyby je potom naozaj ťažké.

Volvo S90/V90 prešlo testami ako nôž maslom.... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Volvo S90 2017 Volvo S90/V90 prešlo testami ako nôž maslom. Získalo jedno z najlepších hodnotení v histórii euro NCAP.

Nejaké sa ale predsa len našli. Tak napríklad pri čelnom náraze s 10-percentným prekrytím došlo k vyššej záťaži hrudníka zadných cestujúcich vrátane detí. Kvôli chodcom zas komisári kritizovali príliš pevnú hranu kapoty motora, ako aj čelné stĺpiky a hranu čelného okna. To všetko sú ale len „kozmetické“ nedostatky, ktoré nemohli zmeniť nič na tom, že nový švédsky sedan a kombi patria na absolútnu bezpečnostnú špičku.

Euro NCAP - Ford Mustang 2017
Euro NCAP - Ford Mustang 2017
+7Euro NCAP - Ford Mustang 2017

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #Ford Mustang #Volvo S90 #Volvo V90 #Euro NCAP 2017
Články podľa značiek