IIHS: Sú hybridy viac bezpečné ako elektrické autá?

Experti americkej bezpečnostnej organizácie IIHS si vzali do parády dva prémiové elektromobily. BMW i3 ani Tesla S P100D však nedosiali na známku TOP Safety Pick. Zato hybridný Chevrolet Volt a Toyota Prius Prime áno.

IIHS - crashtest 2017 Tesla Model S
Tesla Model S nezvládla bariérový test s malým prekrytím, teda náraz štvrtinovou šírkou čelnej časti do bariéry. Dobrú prácu nevykonali ani bezpečnostné pásy. Telo vodiča neudržali v stabilnej polohe.
Autor:

Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) preveril bezpečnosť dvoch luxusných a drahých elektromobilov. Pod jeho lupu sa dostali Tesla Model S P100D a nemecký karbónový „zázrak“ BMW i3. Obe autá už síce crashtest tejto organizácie podstúpili, a to v roku 2013, no odvtedy došlo k sprísneniu metodiky. Preto sa im komisári IIHS pozreli opäť na zúbok. A nemajú celkom dobré správy. Ani jedno z nich nedosiahlo na známku Top Safety Pick, a už vôbec nie na Top Safety Pick+.

Tesle bola osudná hmotnosť a bezpečnostné pásy

Organizácia tvrdí, že nie je dôvod, aby ekologické autá nemohli ponúknuť najvyššiu úroveň bezpečnosti. Len v decembri totiž organizácia zverejnila výsledky nárazových skúšok plug-in hybridnej Toyoty Prius Prime a elektromobilu Chevrolet Volt s predĺženým dojazdom, pričom oba boli ocenené hodnotením Top Safety Pick+. Na to musia vozidlá získať známku „dobré“ vo všetkých piatich kritériách – čelnom náraze s 25% prekrytím, čelnom náraze s 50 % prekrytím, bočnom náraze, odolnosti strechy pri prevrátení a ochrane hláv a krčnej chrbtice cestujúcich.

Tesla Model S P100D doplatila aj na vysokú hmotnosť
batérií, ktoré spôsobili deformáciu strechy pri prevrátení. Tá sa
zdeformovala viac, ako je bezpečné.
Tesla Model S P100D doplatila aj na vysokú hmotnosť batérií, ktoré spôsobili deformáciu strechy pri prevrátení. Tá sa zdeformovala viac, ako je bezpečné.
Autor: IIHS

A podmienkou je tiež prítomnosť aspoň základného asistentu pre prevenciu čelnej kolízie, teda výstrahy alebo autonómnych bŕzd. Ak chcú hodnotenie Top Safety Pick+ musia navyše získať dobré alebo chválitebné hodnotenie za svetlá. To sa ale drahému elektrickému nemecko-americkému duu nepodarilo. Problémovejšia sa ukázala najmä veľká Tesla S P100D. Kým v štyroch základných kritériách dostala známku „dobré“ pri čelnom náraze s malým prekrytím ju komisári ohodnotili len známkou „chválitebné“. Bezpečnostné pásy nedokázali udržať figuríny v stabilnej polohe.

BMW i3 chýbalo len málo

Príliš veľký pohyb vpred zapríčinil aj napriek úplnému rozvinutiu airbagu tvrdý kontakt hlavy vodiča s volantom. Ohrozené boli navyše jeho nohy. Tesla prišla o body aj z dôvodu pevnosti strechy, ktorá celkom nezvládla odolať pri prevrátení extrémnej hmotnosti batérií verzie s najväčšou kapacitou a dojazdom. Deformovala sa viac, než je bezoečné. Hodnotený nebol ani asistent prevencie nárazu, pretože je síce súčasťou štandardnej výbavy, ale jeho softvér nemajú zatiaľ aktivované všetky Tesly S. A do radu problémov sa pridali aj predné svetlá, hodnotené ako zlé.

Nemeckému elektromobilu BMW I3 ušiel zisk najvyššieho
hodnotenia Top Safety Pick len pre slabšiu ochranu krčnej chrbtice
cestujúcich pri náraze zozadu.
Nemeckému elektromobilu BMW I3 ušiel zisk najvyššieho hodnotenia Top Safety Pick len pre slabšiu ochranu krčnej chrbtice cestujúcich pri náraze zozadu.
Autor: IIHS

Čítajte viac

Kalifornský výrobca však už prisľúbil, že všetky Tesly S vyrobené po 27. januári budú mať tieto nedostatky odstránené a že Model S sa opäť dostaví do laboratórií IIHS. Nemecký celokarbónový elektromobil BMW i3 na tom bol o čosi lepšie. Z piatich hlavných disciplín získal najvyššie hodnotenie „dobré“, ale na dvojku bola ohodnotená ochrana krčnej chrbtice cestujúcich pri náraze zozadu. Svetlá získali tiež druhú najlepšiu známku, „chválitebné“. Na Top Safety Picks to však stále nestačilo. Uvidíme, ako na tom budú ďalšie ekologické modely. Tento rok chce totiž IIHS preveriť napríklad aj americký elektromobil Chevrolet Bolt.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

parlament, fico,

Fico: Rozšírenie návrhu o ďalšie amnestie je na poslancoch

25.03.2017 13:54

Postoj predsedu vlády Roberta Fica sa k zrušeniu Mečiarových amnestií od roku 1998 nemenil.

fico, summit, rím

Fico: Iný priestor ako EÚ pre SR neexistuje

25.03.2017 13:02

Pre Slovensko neexistuje iný životný priestor, ako je Európska únia a klame každý, kto tvrdí, že SR by dokázalo prežiť ako nejaký neutrálny štát.

židia, muzeum, kultúra, vlak,

Prežila peklo, aby mohla mladým rozprávať o nacistických zverstvách

25.03.2017 11:45

O osude slovenských Židov už bolo rozhodnuté, no rodinka Friedmannovcov z Humenného ešte netušila, aký tragický to bude mať dosah.

František Gaulieder

Zomrel bývalý poslanec František Gaulieder, zrazil ho vlak

25.03.2017 11:03, aktualizované: 14:10

Františka Gauliedera zrazil nadránom z piatka na sobotu vlak, udalosť sa stala pred Trnovcom nad Váhom (okres Šaľa). Polícia pracuje aj s verziou samovraždy.