Toto je 60 áut s najlacnejšou prevádzkou. Od Dacie po Porsche

Koľko vás stojí luxus vlastného auta? Ak doň započítate prevádzkové a servisné náklady, ale aj stratu hodnoty, nie je to veru málo. Sú však modely, ktoré váš účet zaťažia menej než iné. Nemecký autoklub ADAC to všetko spočítal. Tu sú najlepšie z najlepších.

16.02.2017 06:00
ADAC - prevádzkové náklady Foto:
Na prvý pohľad lacné auto ešte neznamená, že vám z účtu zoberie najmenej peňazí. Po štyroch rokoch prevádzky môže byť všetko inak. ADAC to spočítal.
debata (3)

Na prvý pohľad lacné auto nemusí byť v konečnom dôsledku ekonomickou voľbou. Celkové náklady totiž netvorí len samotná nákupná cena. Sú tu aj prevádzkové náklady vrátane nákladov na palivo, náklady na servis a v neposlednom rade strata hodnoty. Teda rozdiel medzi tým, za koľko nové auto kúpite a za koľko ho po rokoch predáte. Je pritom známe, že práve strata hodnoty je položkou, ktorá z vášho účtu vytiahne najviac peňazí. Viac než miniete na palivo, servis či poistenie. To celkom mení pohľad na výhodnosť kúpy. Lacné výhodné totiž byť nemusí.

Autom, na ktorom stratíte úplne najmenej, je... Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Autom, na ktorom stratíte úplne najmenej, je benzínová Dacia Sandero SCe 75. A to bez ohľadu na triedu. Je to zároveň jediné auto, kde je strata hodnoty nižšia než prevádzkové náklady.
Nemecký ADAC dal všetky tieto čísla dokopy a vytvoril rebríček áut, pri ktorých je strata z vlastníctva auta najnižšia. Rozdelil ich do šiestich tried od mestských miniáut až po luxusnú triedu. Pochopiteľne, aby bolo možné autá porovnávať, vychádzal z modelovej situácie. Predpokladá, že majiteľ bude vlastniť nové auto štyri roky a za celý čas absolvuje 60 000 kilometrov, teda 15 000 ročne. To zodpovedá priemeru. Spočítal, koľko minie na kúpu, poistenie, servis, palivo a koľko sa mu vráti, keď auto po štyroch rokoch predá.

Dopracoval sa k celkovým nákladom na mesiac prevádzky aj k nákladom na kilometer jazdy. Samozrejme, ak budete mať auto dlhšie a najazdíte viac, budú aj vaše náklady a následná strata hodnoty vyššia. Ak menej, bude to presne naopak. Štatistika síce pochádza z Nemecka a nemeckých cien vozidiel, paliva, poistenia a servisných prác, ale rozdiely nemusia byť dramatické. Navyše možno predpokladať, že ak sú v globále vyššie pre všetky značky a modely, tak bude výsledné poradie podobné tomu, aké by bolo u nás.

Slabšou stránkou je fakt, že štatistika používa priemernú spotrebu udávanú výrobcom. Tá je fikciou. A aj keby sme brali do úvahy, že všetci výrobcovia klamú približne rovnako, stále tu môže vzniknúť disproporcia medzi modelmi s benzínovými a modelmi s naftovými motormi. Reálne odchýlky pri benzínových motoroch, teda rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou, sú totiž vyššie než pri naftových autách, čo môže diesle v štatistike znevýhodniť. Na druhej strane sa však ukazuje, že to, čo najviac mieša karty v poradí, nie sú náklady na palivo, ale strata hodnoty.

Miniautá

Citroen C1 Foto: Citroën
Citroen C1 2015 Citroen C1

Výhodou tejto triedy je nízka strata hodnoty. Zodpovedá to cenám, ktoré sa pohybujú vo väčšine prípadov pod 10 000 eurami. Takže aj celkové náklady sú veľmi prijateľné. Kraľujú tu výlučne autá s maloobjemovými benzínovými motormi bez preplňovania. Jednotkou je malý Citroën C1. Diesle tu nemajú šancu. Sú totiž príliš drahé. Takže kupovať naftové miniauto sa neoplatí. Darí sa však verziám schopným spaľovať propán-bután (LPG) či zemný plyn (CNG). Napríklad Hyundaiu i10 či Škode Citigo. Ich nadobúdacia cena je síce vyššia, ale všetko sa vráti na výrazne nižších nákladoch za tankovanie. Celkové náklady na kilometer sa pohybujú v prvej desiatke približne od 25 do 28 centov.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Citroën C1 VTi 68 Start 51 4,1 Benzín 9 090 75 39 90 113 317 25,4
Seat Mii 1,0 44 4,5 Benzín 8 990 72 39 98 114 323 25,8
Peugeot 108 VTi 68 Acces 51 4,1 Benzín 9 850 79 41 90 124 334 26,7
Hyundai i10 1,0 LPG 49 6,5 (kg) LPG 11 440 74 49 75 136 334 26,7
VW eco up! E-take 50 2,9 CNG 12 950 73 45 60 160 338 27,0
Kia Picanto 1,0 Start 49 4,5 Benzín 8 990 81 46 97 115 339 27,1
Škoda Citigo 1,0 G-Tec ctive 50 2,9 kg CNG 12 720 71 42 60 168 341 27,3
Toyota Aygo 1,0 x 51 3,8 Benzín 9 950 80 34 85 143 342 27,4
Suzuki Celerio 1,0 50 4,3 Benzín 9 690 95 48 93 115 351 28,1
Smart fortwo Coupé 1,0 45 4,5 Benzín 10 485 75 41 97 142 355 28,4

Nižšia trieda

Dacia Sandero Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Dacia Sandero

Cenovo nie sú autá nižšej triedy vzdialené tým najmenším. Aj preto je tu podobne nízka strata hodnoty. Najmenej však stratíte na Dacii Sandero. Mesačne len 79 eur, veď cena novej je iba 6 890 eur. A platí to aj pre celkové náklady na kilometer. Sandero s benzínovým 3-valcom je k vašej peňaženke dokonca šetrnejšie než víťaz triedy mini. Na kilometer si vypýta po započítaní všetkých nákladov len 24,8 centa. Je vlastne víťazom celej štatistiky. Raritou prvej desiatky je Hyundai i20 s dieselovým motorom. Má totiž najnižšie prevádzkové náklady, čím dokáže dohnať rozdiel vo vyššej nákupnej cene. A potom tu nájdeme ruskú Ladu Kalina, spaľujúcu LPG.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Dacia Sandero SCe 75 Essentiel 54 5,2 Benzín 6 890 81 43 107 79 310 24,8
Mitsubishi Space Star 1,0 Basis 52 4,2 Benzín 9 990 94 54 92 115 355 28,4
Kia Rio 1,2 Start 62 5,0 Benzín 9 990 88 38 109 136 369 29,5
Škoda Fabia 1,0 MPI Active 44 4,6 Benzín 12 150 79 38 99 157 373 29,8
Hyundai i20 1,1 CRDi Blue 55 3,2 Nafta 14 960 92 54 67 162 375 30,0
Toyota Yaris 1,0 51 4,3 Benzín 11 990 89 45 93 150 377 30,2
Suzuki Swift 1,2 69 5,0 Benzín 11 190 91 59 105 124 379 30,3
VW Polo 1,0 BlueMotion Comfortline 44 4,7 Benzín 14 775 81 40 101 162 384 30,7
Lada Kalina 1,6 8v LPG 61 8,6 LPG 10 250 106 50 92 138 386 30,9
Nissan Micra 1,2 Acenta 59 5,0 Benzín 12 590 85 55 105 142 386 30,9

Nižšia stredná trieda

Dacia Logan Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Dacia Logan

Aj tu je jednoznačným víťazom rumunská Dacia. Tentoraz Logan s najslabším benzínovým motorom. Dôvodom je bezkonkurenčne najnižšia cena, len 7 990 eur, a, samozrejme, nízke náklady na servis. A hneď za Loganom nájdeme Dokker s tými istými prednosťami. Zdá sa, že toto je trieda bývalých krajín východného bloku. Pretože tretím najekonomickejším modelom je Lada Granta na LPG, potom dieselová Dacia Duster, teda zároveň najekonomickejšie SUV v štatistike, a Dacia Logy, ktorá je zas najekonomickejším MPV. Sú to však autá, ktorých vlastníctvo prináša aj množstvo kompromisov, napríklad v komforte a vo výbave. Podobne dobre sú na tom však aj podstatne renomovanejšie modely ako Toyota Auris, Seat Leon, Hyundai i30 alebo Škoda Rapid.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Dacia Logan MCV SCe 75 Essentiel 54 5,4 Benzín 7 990 87 43 111 91 332 26,6
Dacia Dokker SCe 100 S&S Essentiel 75 6,2 Benzín 8 990 109 42 126 99 376 30,1
Lada Granta 1,6 8v LPG 61 8,6 LPG 10 050 106 50 92 135 383 30,6
Lada Granta 1,6 8v LPG Norma 61 8,6 LPG 10 750 106 50 92 142 390 31,2
Dacia Duster 1,5 dCi 90 S&S Ambiance 4×2 66 4,4 Nafta 13 790 109 53 86 143 391 31,3
Dacia Lodgy SCe 100 LPG S&S Ambiance 75 7,8 LPG 11 990 101 66 86 153 406 32,5
Seat Leon SC 1,2 TSI 63 5,1 Benzín 14 990 99 47 108 176 430 34,4
Toyota Auros 1,33 VVT-i 73 5,5 Benzín 15 990 91 50 113 192 446 35,7
Citroën C-Elysee PureTech 82 Selection 60 4,9 Benzín 12 590 110 51 103 183 447 35,8
Hyundai i30 1,4 blue 74 5,6 Benzín 16 130 99 57 115 181 452 36,2
Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Green tec Active 66 4,7 Benzín 15 590 81 45 101 226 453 36,2

Stredná trieda

Škoda Octavia Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia - 2017 Škoda Octavia

V strednej triede už výrazne rastie nákupná cena modelov. Kým pri nižších triedach sa točili ceny približne od 10 000 do 15 000 eur, teraz začíname nad 17 000, lenže aj to je výnimka jediného prítomného modelu. Inak sú ceny nad 22 000 eur a tomu zodpovedá aj podstatne vyššia reálna strata hodnoty, a tým aj neporovnateľne vyššie náklady na kilometer. Tou výnimkou je Škoda Octavia 1,2 TSI. V nemeckých štatistikách totiž figuruje v strednej triede, hoci reálne ide o model triedy „Golf“. Práve vďaka tomu sa teší z víťazstva, keď je jediným modelom s nákladmi pod 40 centov na kilometer. Ak by sme ju preradili tam, kam patrí, do prvej desiatky sa nezmestí. Preto považujeme za víťaza skôr Nissan Evalia s naftovým motorom, ktorý je na priečke s číslom 2. Inak, dieslami sa to tu len tak hemží, a dokonca aj modelmi SUV. Máme tu Toyotu RAV4, Škodu Kodiaq aj Hondu CR-V. Škoda, že táto kategória nemá vlastnú štatistiku.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Škoda Octavia 1,2 TSI Active 63 4,9 Benzín 17 450 84 53 104 253 494 39,5
Nissan Evalia 1,5 dCi 90 Acenta 66 5,1 Nafta 22 880 111 72 95 269 547 43,8
Toyota Avensis 1,6 D-4D 82 4,2 Nafta 27 440 111 69 82 301 563 45,0
Hyundai i40 Kombi 1,7 CRDi blue Classic 85 4,2 Nafta 26 940 121 73 82 299 575 46,0
Toyota RAV4 2,0 D-4D 4×2 105 4,7 Nafta 28 290 133 63 90 293 579 46,3
Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi Edition 7 104 4,4 Nafta 28 290 140 63 86 296 585 46,8
Škoda Kodiaq 1,4 TSI Active 92 6,0 Benzín 25 490 106 54 123 304 587 47,0
Honda CR-V 1,6 i-DTEC Comfot 2WD 88 4,4 Nafta 27 590 119 66 86 318 589 47,1
Mazda 6 Kombi 2,2 Skyactiv-D 150 i-EL Prime 110 4,2 Nafta 29 390 139 69 82 304 594 47,5
Renault Talisman GrandTourer 1,6 dCi 110 Life 81 3,7 Nafta 28 950 131 75 76 319 601 48,1

Vyššia stredná trieda

Škoda Superb Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb GreenLine - 2016 Škoda Superb

Aj tu sa prejavujú anomálie nemeckej kategorizácie vozidiel. Víťazom je opäť Škoda, tentoraz Superb, hoci ten by mal byť v strednej triede. V tomto prípade mu však slúži ku cti aspoň to, že nie je najlacnejším modelom prvej desiatky, a teda neťaží len z nižšej reálnej straty hodnoty. Má totiž aj najnižšie prevádzkové a servisné náklady. No je aj najslabším modelom. Jeho diesel má len 88 kW. Medailu si tak viac zaslúži asi druhý SsangYong Rodius, s výkonom 131 kW. Navyše ide o SUV s pohonom 4×4, takže zákazníkovi dáva podstatne viac. Kým v nižších triedach boli diesle výnimkou, tu je to naopak. Nájdeme tu jediný benzínový, a tým je prémiový hybridný Lexus GS 300h. To je veľká poklona pre auto, ktoré má jednu z najvyšších nadobúdacích cien, a napriek tomu odčerpá z vášho účtu menej než napríklad lacnejší dieselový Jaguar XF. Raritou je desiate Porsche 718 Cayman. Opäť je však namieste otázka, čo tu vlastne robí.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Škoda Superb Combi 1,6 TDI Active 88 4,0 Nafta 28 650 115 58 80 348 601 48,1
SsangYong Rodius 2,2 e-XDi 220 CrystalPlus 131 7,2 Nafta 24 990 158 77 124 316 675 54,0
SsangYong Rexton W 2,2 e-XDi 220 Crystal 131 6,8 Nafta 27 190 140 91 119 332 682 54,6
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Bassic Automatik 140 9,0 nafta 35 990 158 111 151 410 830 66,4
Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D 130 7,2 Nafta 40 740 196 78 132 426 832 66,6
Lexus GS 300h Automatik 164 4,4 Benzín 47 100 170 79 95 499 843 67,4
Jaguar XF E-Performance pure 120 4,0 Nafta 41 350 155 76 84 536 851 68,1
Volvo XC90 D4 Kinetic Geartronic 140 5,2 Nafta 50 100 162 94 97 540 893 71,4
Porsche 718 Cayman 220 7,4 benzín 51 623 115 106 152 523 896 71,4

Luxusná trieda

Mercedes-Benz G Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G - 2013 Mercedes-Benz G

V kategórii „áut snov“ strácate jednoznačne najviac. Veď ceny sa pohybujú zväčša nad 80 000 eurami. Opäť sú tu pomiešané klasické autá, SUV a športové kupé. Víťaz je však i tak prekvapením. Je ním totiž legendárny off-road Mercedes-Benz triedy G. Jeho výhodou je cena základnej dieselovej verzie, ktorá je pod 80-tisíc eurami, a, samozrejme, skutočnosť, že si drží cenu. Strata hodnoty je však i tak pri týchto autách obrovská. Mercedes-Benz G stráca mesačne za prvé štyri roky asi 800 eur. Najviac v prvom roku. Ostatné autá sú na tom však ešte horšie. Pri takom BMW 730d alebo Mercedese-Benz S je to viac ako 1 000 eur. Takže aj celkové náklady sú obrovské. Ale to solventným zákazníkom tejto kategórie iste neprekáža.

Model Výkon (kW) Spotreba (l/100 km) Palivo Cena (€) Fixné náklady Servis Prevádzka Strata hodnoty Mesačné náklady (€) Náklady na 1 km (v centoch)
Mercedes-Benz G 350d Professional 7G-Tronic 180 9,9 Nafta 79 968 204 136 173 805 1 318 105,4
Porsche 911 Carrera Coupé 272 8,3 Benzín 96 605 172 162 168 910 1 412 113,0
Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic 9G-Tronic 190 7,1 Nafta 74 792 219 124 130 947 1 420 113,6
Porsche Panamera PDK 243 7,5 Benzín 88 989 172 145 152 959 1 428 114,2
BMW 640d Coupé Steptronic 230 5,4 Nafta 83 850 184 132 105 1 035 1 456 116,5
Mercedes-Benz S 300h 7G-TRonic 170 4,3 Nafta 82 229 184 121 88 1 078 1 471 117,7
Jaguar XJ 3,0 V6 Diesel Luxury Automatik 177 6,2 Nafta 66 000 512 114 115 772 1 513 121,0
Range Rover Sport 2,0 SD4 SE Automatik 177 6,2 Nafta 66 000 512 114 115 772 1 513 121,0
Audi A8 3,0 TDI quattro Tioptronic 193 5,7 nafta 82 300 200 88 110 1 139 1 537 123,0

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #strata hodnoty #prevádzkové náklady
Články podľa značiek