Ktoré autá 'idú na strechu' a ktoré nie? Tu sú najlepšie a najhoršie

Losí test je disciplínou, ktorá dala poriadne zabrať nejednej automobilke. Vrátane tých prémiových. Prudký vyhýbací manéver je jednoducho lakmusovým papierikom stability. Popularitu získal najmä vďaka švédskemu magazínu Teknikens Värld. Ten teraz zostavil rebríček historicky najlepších a najhorších áut.

21.02.2017 06:00
Losí test - Teknikens Värld Foto:
Losie testy uskutočňuje švédsky magazín Teknikens Värld. A získal si tým rešpekt. Na hruškách nachytal mnohých výrobcov. Napríklad aj Jeep.
debata (6)

Názov tohto testu znie možno trochu komicky, ale žiadna automobilka sa nad ním už dnes neusmieva. Berie ho viac ako vážne. Najmä od roku 1997, keď sa novinárom švédskeho magazínu Teknikens Värld podarilo „otočiť na strechu“ vtedy nový Mercedes-Benz triedy A, a ukázať, že najmenší člen stuttgartskej rodiny trpí výraznou nestabilitou. Mercedes vtedy nič nezmohol. Reakcia verejnosti si nakoniec vyžiadala prepracovanie podvozku a sériové nasadenie stabilizačného systému ESP.

Testy od sedemdesiatych rokov

Áčko bolo vlastne prvým autom na svete s elektronickou kontrolou stability. A môžete si byť istí, že nebyť losieho testu, dostalo by ho oveľa neskôr alebo za príplatok. Práve švédsky magazín Teknikens Värld sa najviac postaral o jeho popularitu. Losí test dovtedy nebol oficiálnou metodikou. Vo Švédsku sa mu však venovali už dlhé roky. Dôvod? Časté kolízie švédskych vodičov s losmi na cestách. Odtiaľ aj názov. Zabránenie zrážke si vyžadovalo prudký vyhýbací manéver. Lenže nie každé auto ho zvládlo.

Tieto obrázky Mercedesu-Benz triedy A z roku... Foto: Teknikens Värld
Losí test - Teknikens Värld Tieto obrázky Mercedesu-Benz triedy A z roku 1997 obleteli celý svet. Nemeckej automobilke neostávalo nič iné, ako uskutočniť technické úpravy a zaviesť ESP do sériového vybavenia,
Švédi tak vyvinuli prísny systém, ktorý simuluje situáciu obchádzania losa, a pri vozidlách zisťujú, pri akej rýchlosti sú schopné manéver zvládnuť. Niektoré len zídu z cesty, iné majú tendenciu prevrátiť sa. Rozdiely sú obrovské. Niektoré autá nezvládnu prejazd kužeľmi vyznačenou dráhou ani pri rýchlosti 60 km/h, kým najlepším nerobí problém ani osemdesiatka, či ešte vyšia rýchlosť. Teknikens Värld dal teraz dokopy štatistiku tých najlepších aj najhorších. A je pestrá, pretože tento test uskutočňuje už od sedemdesiatych ro­kov.

Pikapy a MPV nestíhajú

Začnime tými najhoršími. Triedu A tu však nenájdete. Mercedes-Benz totiž odstránil problém aj na už vyrobených a predaných kusoch. Bolo by teda nespravodlivé, aby v tabuľke najhorších figuroval. Neslávna prvá priečka tak patrí britskej trojkolke Reliant Rialto. Prevrátila sa už pri rýchlosti 42,5 km/h. To je však pochopiteľné vzhľadom na samotnú konštrukciu. Nasleduje Ford Ranger a Mazda BT-50, teda dvojčatá pikapov z roku 2007. Maximálna rýchlosť, ktorou dokázali prejsť dráhu, bola 54 km/h.

Úplne najhorším autom v losom teste je táto... Foto: Teknikens Värld
Losí test - Teknikens Värld Úplne najhorším autom v losom teste je táto britská trojkolka Reliant Rialto. Maximálna rýchlosť, akou dokázala zvládnuť manéver bola len 42,5 km/h.

Viac nás však zaujímajú normálne autá. A medzi ne určite patrí Citroën C4 Picasso z roku 2004, ktorý bol na tom rovnako ako pikapy, ale na mokrej vozovke. Len o kilometer rýchlejšie bolo ďalšie MPV – Ford S-Max z roku 2007 či Range-Rover V8 z roku 2002. Nájdete tu však aj novú Kiu Sportage (2014), Lexus RX (2001) alebo VW Passat z roku 2001 a Maybach z roku 2008. Vyzerá to tak, že najväčšie problémy majú okrem pikapov väčšinou vysoké a ťažké autá, teda triedy MPV a SUV. Platiť to však nemusí všeobecne. To by sme potom medzi najlepšími nemohli nájsť Nissan X-Trail.

Citroën Xantia je hviezdou

To, že v tabuľke áut, ktoré zvládajú losí test priam bravúrne, nájdete superšporty, akosi stavané na rýchle prejazdy zákrut, asi neprekvapí. Napríklad Audi R8, McLaren 675 LT, Porsche 997 GT3 alebo Mercedes-AMG GT. Lenže skutočnou hviezdou je celkom iné auto. A dokonca ani nie nové ani nie prémiové. Na čele najrýchlejších „losích áut“ nájdeme Citroën Xantia Activa z roku 1999. Dodnes neprekonaný model, lepší v losej disciplíne ako spomínaná plejáda hriešne drahých kupé, často s motorom uprostred.

Citroën Xantia Activa z roku 1999 je absolútnou... Foto: Teknikens Värld
Losí test - Teknikens Värld Citroën Xantia Activa z roku 1999 je absolútnou hviezdou losích testov. Vyhýbací manéver zvládne absolvovať vyššou rýchlosťou ako Audi R8 alebo Porsche 997 GT3 RS!

Xantia zvládla prejsť normovanú trať rýchlosťou až 85 km/h. Stál za tým najmä jej systém hydro-pneumatického pruženia vo verzii Active, ktorý umožňoval meniť tvrdosť odpruženia, ale najmä eliminoval bočné náklony karosérie. V záplave superšportov tiež svieti Opel Omega z roku 2002 so športovým podvozkom, rovnako rýchly ako Ferrari Testarossa z osemdesiatych rokov, a asi najväčšie prekvapenie, spomínaná súčasná generácia Nissanu X-Trail, teda vysoké SUV, ktoré by ste na popredných priečkach v tejto štatistike asi neočakávali. Takže vidieť, že dobrá stabilita nemusí byť otázkou ceny, ale solídnej konštrukcie.

Najhoršie autá v losom teste

Model Modelový rok Podmienky Max. rýchlosť pri teste (km/h)
Reliant Rialto 1983 sucho 42,5
Ford Ranger Double Cab XLT Limited 2007 sucho 54
Mazda BT-50 Double Cab Exclusive 2007 sucho 54
Citroën C4 Picasso HDi 2007 mokro 54
Ford S-Max TD 140 2007 mokro 55
Range Rover V8 2002 sucho 55
Isuzu D-Max 3,0 D Crew Cab 2007 sucho 55
Chevrolet Trailblazer LTZ 2001 sucho 56
Mitsubishi L200 Ralliart 2007 sucho 57
Hyundai Trajet 2,7 GLS 2005 sucho 57
Toyota Hilux 2,5 D-4D D-Cab SR H.G. 2007 sucho 57
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD 2014 sucho 59
Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 150 hk Automat 2017 sucho 60
Renault Laguna 1,8 16V 2001 sucho 60
Lexus RX 300 2001 sucho 60
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD 2014 sucho 60
Th!nk City 2009 sucho 60
Volkswagen Passat 1,8T 2001 sucho 60
Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 2013 sucho 61
Maybach 62 2008 sucho 61

Najlepšie autá v losom teste

Model Modelový rok Podmienky Max. rýchlosť pri teste (km/h)
Citroën Xantia Activa V6 1999 sucho 85
Audi R8 V10 plus 5,2 FSI quattro 610 2017 sucho 83
McLaren 675LT 2017 sucho 83
Porsche 997 GT3 RS 2008 sucho 82
Porsche 996 GT2 2004 sucho 82
Porsche 997 Carrera 4S 2008 sucho 82
Mercedes-AMG GT S 2015 sucho 82
Porsche 997 GT2 2008 sucho 81,5
Porsche 991 Carrera 4 GTS 2015 sucho 81
Porsche 997 Carrera S Cabriolet 2005 sucho 81
Porsche 997 Carrera S 2008 sucho 81
Porsche 991 Carrera 4S 2014 sucho 81
McLaren 570S 2017 sucho 81
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 2014 sucho 80
Opel Omega 2,2 (sportchassi) 2000 sucho 80
Ferrari Testarossa 1987 sucho 80
Chevrolet Corvette C6 2005 sucho 80
Audi R8 4,2 FSI 2008 sucho 80
Nissan X-Trail dCi 130 4×4 2017 sucho 80
Porsche 991 Carrera S Cabriolet 2013 sucho 79

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Losí test #Teknikens Värld
Články podľa značiek