TÜV Report 2017: Ktoré staré autá sú spoľahlivé? Tu je veľký rebríček

V tretej časti štatistiky spoľahlivosti TÜV Reportu sa pozrieme na zúbok najstarším autám s vekom od šiestich až do jedenástich rokov. Do popredia sa dostávajú nielen nemecké, ale aj japonské značky. Kráľom je však Porsche 911. V troch vekových kategóriách je raz druhé a dvakrát prvé.

23.02.2017 06:00
TUV Report 2012 ilustracni 10 800 600 Foto:
Kým kvóta vážnych porúch, teda podiel áut, ktoré neprešli nemeckými stanicami STK, je pri mladších ročníkoch maximálne 10 %, pri starých autách stúpa od 15,2 až po 27,1 percenta.
debata (6)

Na vozidlách starších ročníkov, ktoré majú najazdených neraz viac ako 100-tisíc kilometrov, sa už vo veľkej miere prejavujú individuálne faktory. Najmä servisná starostlivosť majiteľa o vozidlo a tiež jazdný štýl, ktorý má vplyv na opotrebenie, ale aj kvalita vozoviek, na ktorých auto jazdí. Kým kvóta vážnych porúch, teda podiel áut, ktoré neprešli nemeckými stanicami STK, je pri mladších ročníkoch maximálne 10 %, pri starých autách stúpa od 15,2 až po 27,1 percenta.

Absolútnou hviezdou spoľahlivosti v starších... Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo - 2010 Absolútnou hviezdou spoľahlivosti v starších ročníkoch je Porsche 911. Obsadilo druhú priečku v kategórii áut s vekom 6 - 7 rokov a medzi najstaršími dve prvé. Má však málo najazdené a zo strany solventných majiteľov aj perfektnú servisnú starostlivosť.

Napriek tomu nie je iste náhodou, že aj v triede vozidiel s vekom od šesť do sedem, osem až deväť rokov a najstarších, ktoré majú viac ako desať rokov, opäť dominujú na čele tabuľky japonské a nemecké značky. V porovnaní s mladšími ročníkmi je však evidentné, že tu stúpa podiel japonských áut i keď nie tak výrazne ako v minulosti. Kým v kategórii vozidiel s vekom do troch rokov je v prvej desiatke deväť nemeckých áut a v triede áut starých päť rokov osem, v starších ročníkoch sa karta obracia.

Mazde tri sa podarilo siahnuť na vrchol v... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2010 Mazde tri sa podarilo siahnuť na vrchol v triede áut s vekom 6 - 7 rokov, ale v prvej desiatke figuruje aj pri najstarších autách.

Vo vekovej kategórii šesť až sedem rokov napočítame v prvej desiatke už tri japonské modely, v triede do deväť rokov štyri a pri autách starších ako desať rokov ich majú Japonci až šesť. Lídrami sú jednoznačne Toyota a Mazda. Zvlášť Mazda, ktorá je pri 6– až 7-ročných autách prvá. Nemeckým autám sa síce darí, no tie najlepšie patria v absolútnej väčšine k prémiovým značkám. Ide teda o drahé modely, o ktoré sa zámožnejší majitelia starajú s väčšou dôslednosťou než tí, ktorí vlastnia veľkosériové „masovky".

Kvóta porúch vozidiel s vekom od 6 do 7 rokov*
Počet najazdených kilometrov 92 000 km
Závažné poruchy 15,2 %
Ľahšie poruchy 12,7 %
Bez porúch 72,1 %
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 8 do 9 rokov*
Počet najazdených kilometrov 116 000 km
Závažné poruchy 20,9 %
Ľahšie poruchy 15,2
Bez porúch 63,9 %
Kvóta porúch vozidiel s vekom od 10 do 11 rokov*
Počet najazdených kilometrov 130 000 km  
Závažné poruchy 27,1 %  
Ľahšie poruchy 16,7 %
Bez porúch 56,1 %

Navyše s nimi najazdia menej kilometrov. Typickým príkladom je Porsche 911. Tomu sa podarilo obsadiť jednu druhú a dve prvé priečky. A nájdeme tu tiež roadster Mercedes-Benz SLK, Audi TT, BMW X1. Zato japonské automobilky dokážu zabodovať aj s úplne bežnými modelmi, napríklad so spomínanou Mazdou 2, Mazdou 3, Toyotou Auris, Toyotou Corolla, RAV4 či Hondou CR-V. A to je veľmi sympatické. Podiel týchto modelov so závažnými poruchami je napriek pokročilému veku často nižší ako pri francúzskych, talianskych či kórejských autách, ktoré sú podstatne mladšie.

Stará generácia Mercedesu-Benz ML robí v... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz ML63 AMG Stará generácia Mercedesu-Benz ML robí v štatistikách TÜV Reportu stuttgartskej automobilke už dávno hanbu. V starších ročníkoch patrí k najhorším. V triede áut s vekom nad 10 rokov je dokonca na úplne poslednom mieste s kvótou porúch 42 %.

Len pre zaujímavosť, sedemročná Mazda 3 je na tom so spoľahlivosťou lepšie ako napríklad dvojročný Peugeot 308, Citroën C1, Ford S-Max alebo Volkswagen CC. Záver rebríčka asi nikoho neprekvapí. Už pri mladších ročníkoch sú najslabší Kórejčania, Francúzi a Taliani. S rastúcim vekom to platí bezvýhradne. Tentoraz bez „zázračných“ modelov, ktorým sa občas podarí preniknúť na lepšie pozície. Na konci tak „kraľujú stálice“ v podobe Dacie Logan, Citroënu C5, Chevroletu Matiz, Alfy Romeo 147 či Renaultu Laguna.

Občas sa tu však zjaví aj model zvučného mena. Spomeňme aspoň BMW 3, BMW X5, ale najmä Mercedses-Benz ML na úplne poslednej priečke štatistiky najstarších áut. Jeho kvóta poruchovosti je až 42 %, čo znamená, že takmer každý druhý exemplár neprejde technickou kontrolou. Na obranu triedy ML však treba povedať, že nová generácia vyletela v rebríčku najmladších áut na špičku. Analyzovať rozsiahle tabuľky je pochopiteľne zložité. Ak sa rozhodnete pre kúpu starého auta, môže byť pozícia vami vybraného modelu v TÜV Reporte dobrou orientáciou.

TUV Report - 2017 - 6-7 rokov Foto: TUV
TUV Report - 2017 - 6-7 rokov TUV Report - 2017 - 6-7 rokov
TUV Report - 2017 - 8-9 rokov Foto: TUV
TUV Report - 2017 - 8-9 rokov TUV Report - 2017 - 8-9 rokov
TUV Report - 2017 - 10-11 rokov Foto: TUV
TUV Report - 2017 - 10-11 rokov TUV Report - 2017 - 10-11 rokov

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV #TÜV Report #spoľahlivosť áut #TÜV Repot 2017
Články podľa značiek