Parkovacie senzory môžu pomôcť, ale aj zneistiť. Reagujú rôzne

Parkovacie senzory sú dnes bežnou súčasťou áut. Majú slúžiť na odhad vzdialenosti vášho auta od prekážky. Ak sú však nastavené príliš citlivo, môžu vás od parkovania odradiť. A verte, že rozdiely sú obrovské. Tu je príklad dvadsiatich áut.

15.03.2017 12:00
debata (1)
Ultrazvukové parkovacie senzory reagujú v... Foto: Audi
Parkovacie senzory Ultrazvukové parkovacie senzory reagujú v rôznej vzdialenosti. Väčšinou platí, že menej citlivé sú tie predné ako zadné. Je to logické, dopredu vidíte lepšie ako dozadu.

Pamätáte si ešte na časy, keď autá nemali parkovacie senzory? Nie je to tak dávno. Až začiatkom deväťdesiatych rokov prišiel totiž s prvým „pravekým“ parkovacím pomocníkom Mercedes-Benz triedy S (W140), takzvaný mamut. Namiesto senzorov mal malé výsuvné anténky, ktoré pomohli pri cúvaní vodičovi vidieť, kde končí tento „mastodont“. Neskôr nahradili anténky ultrazvukové senzory, ktoré už merali vzdialenosť od prekážky, buď steny, alebo iného auta, a vodiča informovali pípaním, ktoré zvyšovalo frekvenciu.

Ak reagujú senzory príliš skoro, môžu vytvoriť... Foto: DS
Parkovacie senzory Ak reagujú senzory príliš skoro, môžu vytvoriť dojem, že parkovacie miesto je malé a od manévru vás odradia.

A tak je to dodnes. Čím ste k prekážke bližšie, tým vyššia je frekvencia pípania až sa spojí do súvislého tónu. To by ste mali byť od prekážky už nebezpečne blízko. Kým ešte v deväťdesiatych rokoch predstavovali parkovacie senzory luxus najvyššej triedy áut, zväčša za mastný príplatok, dnes ho má kdejaký mestský hatchback. A dokonca aj vpredu. Senzory nám tak pomáhajú ľahšie zaparkovať. Teda aspoň tak by to malo byť. Lenže fungujú rôzne. Odlišná je najmä ich citlivosť, ktorá vychádza zo softvéru. Niektoré reagujú skôr a niektoré neskôr. A presne na to sa pozrel nemecký magazín Autobild.

Menej býva viac

Autobild zmeral reakcie parkovacích senzorov na dvadsiatich rôznych autách. A nestačil sa diviť. Najprv sa zameral na to, v akej vzdialenosti od prekážky začnú reagovať prerušovaným zvukom predné senzory a pri akej vzdialenosti sa ich tón spojí. A tie isté parametre meral aj v prípade zadných senzorov. Nakoniec zostavil rebríček, ktorý je súčtom vzdialeností, keď prejde výstraha do kontinuálneho zvuku predných aj zadných senzorov. Rozdiely vás naozaj prekvapia. A to aj v prípade vozidiel tej istej značky. Problém je v tom, že ak reagujú so zbytočne veľkou rezervou, môžu vás od parkovania odradiť a urobiť celý manéver viac stresovým.

Najmenej miesta na parkovanie si... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz All-Terrain Najmenej miesta na parkovanie si "pýtajú" senzory Mercedesu-Benz E All-Terrain.

Jednoducho, pri reakcii, keď ešte ostáva dosť priestoru na manéver, vytvoria pocit, že dané parkovacie miesto je príliš malé. Pritom to nie je pravda a skúsený vodič by tu s ľahkosťou zaparkoval aj bez senzorov. Test ukázal, že predné parkovacie senzory začnú reagovať prerušovaným tónom napríklad pri Škode Fabia už vo vzdialenosti 115 cm, kým pri Mercedese-Benz triedy E len 23 cm od prekážky. Rozdiely v súvislom tóne môžeme dokumentovať opäť na týchto dvoch z dvadsiatich áut. Stuttgartský model vydá kontinuálny signál, ak ste od prekážky vzdialený 15 cm, ale model Škody už o 34 cm skôr.

Najväčší "poplach" robí pri... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia Combi - 2015 Najväčší "poplach" robí pri parkovaní Škoda Fabia Combi.

A pritom ide o mestské auto, kde vodič ľahšie odhadne jeho začiatok a koniec. Podobne je to pri cúvaní. Mercedes triedy E začne reagovať 28 cm od prekážky, ale Ford Kuga už pri vzdialenosti 185 cm! To je rozdiel takmer 1,6 metra. Takže parkovanie s Kugou je možne menej rizikové, ale o to viac stresové. Keď sa pozrieme na reakčnú vzdialenosť zadných senzorov pri spustení súvislého tónu, nájdeme najväčší rozdiel medzi Mercedesom-Benz E, ktorý spojí tón 16 cm pred prekážkou, a Škodou Superb, ktorá vydá varovanie o možnej kolízii pri 41 centimetroch, čo je skoro pol voľného metra s dostatočnou rezervou na manéver.

Riešením je parkovacia kamera

Ako sme spomínali, výsledné poradie rebríčka vychádza zo súčtu vzdialenosti minimálnej prednej a minimálnej zadnej priestorovej rezervy, tak ako ju odhadujú senzory. Kým pri Mercedese-Benz triedy E, ktorý je na prvej priečke, stačí autu na zaparkovanie miesto o 31 cm dlhšie, než je samotné auto, Škoda Fabia Combi si pýta rezervu 79,5 cm. Otázkou je, čo je lepšie. Malá rezerva môže totiž znamenať vyššie riziko stretnutia s prekážkou, kým veľká spomínaný stres. Ideálne je preto mať v aute parkovaciu kameru. Pri cúvaní máte vďaka nej oveľa lepší odhad, koľko miesta zostáva, než na základe senzorov. Presne vidíte, ako sa blížite k nárazníku ďalšieho auta.

Grafické zobrazenie vzdialenosti na displeji nestačí. To je totiž zväčša nastavené tak, ako samotné ultrazvukové senzory. Varujú vás teda s rovnakou „nepresnosťou“. K tomu všetkému ešte Autobild pribalil informáciu o hlasitosti výstražného tónu, ktorú zmeral v decibeloch. Aj tu sú veľké rozdiely. Kým napríklad výstražný tón Hyundaiu Tucson má len 62,5 dB, pri Škode Fabia je to až 79,5! Aj tu asi platí, že menej je viac.

V akej vzdialenosti reagujú parkovacie senzory

Model Pípanie vpredu (cm) Súvislý tón vpredu (cm) Pípanie vzadu (cm) Súvislý tón vzadu (cm) Hlasitosť dB) Celkový zvyšný priestor (cm)
1. Mercedes-Benz E220d All-Terrain 28 15 28 16 61,4 31
2. Renault Mégane Energy Tce 130 89 27 124 24 75,1 51
3. Renault Talisman Grandtour dCi 160 110 27 110 26 69,2 53
4. Peugeot 308 PureTech 130 59 26,5 109 29,5 70,1 56
5. Nissan X-Trail 1,6 dCi 53 27 136 30 68,5 57
6. BMW 218i Active Tourer 75 30,5 146 27 80,6 57,5
7. Hyundai Tucson 1,7 CRDi 92,5 28 113 33 54,8 61
8. VW Tiguan 2,0 TDI 118 35 162 27 62,5 62
9. Audi A6 2,0 TDI 112 31 157 32 71,3 63
10. BMW X1 sDrive18i 78 32,5 150 31 64,4 63,5
11. Volvo S90 D4 81 31,5 155 32,5 51,1 64
12. Mini Cooper Clubman 79 36 156 30 75,5 66
13. Suzuki Vitara S 1,4 AWD 99,5 33 150 35 65,5 68
14. Opel Astra 1,4 DI Turbo 73 31,5 140 37 72,3 68,5
15. Škoda Superb 1,4 TSI 120 29 161 41 56,3 70
16. Kia Optima 1,7 CRDi 100 37,5 123 34 63 71,5
17. Ford Kuga 2,0 TDCi 67 38 185 35 70,9 73
18. VW Golf 1,4 TSI 51 38,5 160 35 66,2 73,5
19. Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 175 108 42 143 32 58,6 74
20. Škoda Fabia Combi 1,2 TSI 115 44 157 35,5 63,8 79,5

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #parkovacie senzory
Články podľa značiek