Zima už o sebe dala vedieť. Motoristi hromadne prezúvajú i keď slovenská legislatíva nie je v oblasti zimných pneumatík až taká striktná. Povinné vlastne ani nie sú. Aspoň z pohľadu presne určeného obdobia roka, tak ako v minulosti. Musíte ich mať však obuté, len čo sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. A to od 15. novembra do 31. marca. Nie všade v Európe je to tak. Predpisy sú prekvapivo odlišné a nevyplývajú len z klimatického pásma, v ktorom sa krajina nachádza.
Asi vás prekvapí, že v takom Poľsku, Holandsku alebo Belgicku, ktoré ležia severnejšie ako Slovensko, sú zimné pneumatiky len odporúčané. A sú aj krajiny, kde žiadne pravidlá ohľadne zimného prezutia áut neexistujú. Napríklad v Španielsku alebo Portugalsku, hoci pre nich snehová nádielka nemusí byť čosi exotické. Naši susedia s výnimkou spomínaného Poľska, majú predpisy podobné ako u nás. Česká republika a Rakúsko vyžadujú od vodičov, aby počas zimných podmienok jazdili na zimných pneumatikách. To v takom Maďarsku sú povinné len na označených úsekoch.
Podobne je to vo Francúzsku alebo v Španielsku, zväčša v alpských oblastiach. Raritou je Taliansko, ktoré má odlišné predpisy pre použitie zimných pneumatík v jednotlivých provinciách a tiež v tom, že v lete zimné pneumatiky zakazuje. Dokonca pokutuje jazdu v lete na zimných až do 1 682 eur, prípadne odobratím technického preukazu. Striktne povinné sú zimné pneumatiky len v Estónsku, Lotyšsku, Litve, vo Fínsku a vo Švédsku. Odlišné sú aj termíny, kedy sú pneumatiky povinné. Niekde ich musíte mať obuté už začiatkom novembra, niekde o 15 dní neskôr.
Súlad nepanuje ani v minimálnej hĺbke dezénu zimných gúm. Kým u nás sú to tri milimetre, vo Francúzsku 3,5 a v Českej republike štyri. Či už sú zimné pneumatiky povinné alebo nie, mali by ste dobre zvážiť, či budete počas zimných mesiacov jazdiť s letným obutím. Ak aj vyrážate v dobrom počasí, neznamená to, že cestou na sever sa nemôžu podmienky v zime zmeniť. O prínose zimných plášťov pre bezpečnosť jazdy pritom niet pochýb. Nielenže majú lepšiu trakciu, ale tiež skracujú brzdnú dráhu a zlepšujú stabilitu v zákrutách.
Ako upravuje legislatíva použitie zimných gúm v Európe
Štát | Legislatíva | Obdobie roka | Ďalšie predpisy |
---|---|---|---|
Bosna a Hercegovina | Povinné | 1. 11.-15. 4. | Povinné zimné reťaze a lopatka |
Bulharsko | Odporúčané | – | Povinné zimné reťaze – 1. 11.-31. 3. |
Česká republika | Povinné na snehu a ľade | 1. 11.-31. 3. | Min. hĺbka dezénu 4 mm |
Dánsko | Odporúčané | – | – |
Estónsko | Povinné | 1. 12. – 1. 3. | Min. hĺbka dezénu 3 mm |
Fínsko | Povinné | 1. 12.-28. (29). 2. | Min. hĺbka dezénu 3 mm |
Francúzsko | Odporúčané | – | Min. hĺbka dezénu 3,5 mm, na vybraných úsekoch povinné reťaze |
Chorvátsko | Povinné na snehu a ľade | – | Min. hĺbka dezénu 4 mm, stačia na hnanej náprave |
Taliansko | Povinné podľa regiónu | 15. 10.-15. 4. | Min. hĺbka dezénu 4 mm |
Lichtenštajnsko | Nepovinné | – | – |
Litva | Povinné | 10. 11.-1. 4. | – |
Lotyšsko | Povinné | 1. 12.-1. 3. | – |
Maďarsko | Povinné na označených úsekoch | – | Povinné zimné reťaze |
Nemecko | Povinné na snehu a ľade | – | Povinné zimné reťaze |
Holandsko | Nepovinné | – | – |
Nórsko | Odporúčané | – | – |
Poľsko | Nepovinné | – | – |
Portugalsko | Nepovinné | – | Na vybraných úsekoch povinné zimné reťaze |
Rakúsko | Povinné na snehu a ľade | 1. 11.-15. 4. | Min. hĺbka dezénu 4 mm, na vybraných úsekoch povinné zimné reťaze |
Rumunsko | Povinné na snehu a ľade | 1. 11.-31. 3. | – |
Slovensko | Povinné na snehu a ľade | 15. 11.-31. 3 | Min. hĺbka dezénu 3 mm |
Slovinsko | Povinné na snehu a ľade | 15. 11.-15. 3. | Min. hĺbka dezénu 3 mm, na vybraných úsekoch povinné zimné reťaze |
Španielsko | Nepovinné | – | na vybraných úsekoch povinné zimné reťaze |
Švédsko | Povinné | 1. 12.-.31. 3. | Min. hĺbka dezénu 3 mm, zimné pneumatiky musia mať aj príves |
Švajčiarsko | Povinné na označených úsekoch | – | – |
Ukrajina | Odporúčané | – | – |
Veľká Británia | Nepovinné | – | – |