O koľko sa zvýši spotreba s nákladom na streche? Máme presné údaje

Ak sa batožina nezmestí do kufra, putuje zväčša na strechu. Má to však svoju daň. Horšia aerodynamika si vypýta palivo navyše. A nie je ho málo, ako ukazuje test v aerodynamickom tuneli.

23.03.2018 12:00
debata (2)
Na test použili redaktori magazínu Men's... Foto: Men´s Health
Men´s Health - náklad na streche Na test použili redaktori magazínu Men's Health Buick Regal TourX, teda americkú obdobu európskeho Opela Insignia Country Tourer.

Prevoz nákladu na streche auta je vcelku bežnou záležitosťou. Jednoducho, niektoré predmety ako lyže, surfovacie dosky alebo bicykle sa do kufra nezmestia. A ak aj áno, sú krajiny, ktoré prevoz takéhoto nákladu v interiéri vozidla zakazujú alebo obmedzujú. Náklad na streche má však aj svoju tienistú stránku. Zvyšuje spotrebu paliva. Dôvodom je horšia aerodynamika. Prúdniciam vzduchu sa stavia do cesty väčšia plocha, navyše dochádza k väčším turbulenciám za vozidlom, čo aerodynamický odpor ešte viac zvyšuje. Položili ste si ale niekedy otázku, o koľko viac paliva miniete s nákladom na streche?

Tí, ktorí jazdíte pravidelne na dovolenky, odhad asi máte, lenže teraz tu máme exaktné údaje. Postarali sa o ne redaktori amerického magazínu Men's Health. Tí si na svoj test vybrali Buick Regal TourX a zamierili s ním do aerodynamického tunela výrobcu lietadiel Lockheed-Martin na predmestí Atlanty. Pôvod za Atlantikom neprekáža. Fyzikálne zákony sú totiž rovnaké v USA ako v Európe a navyše, referenčné vozidlo poznáme dobre aj na starom kontinente. Ide o outdoorovú verziu Opela Insignia s prívlastkom Country Tourer. Vozidlo strávilo v laboratóriu celkovo 11 hodín, pričom redaktori postupne menili strešný náklad.

Najväčší negatívny vplyv na spotrebu má... Foto: Men´s Health
Men´s Health - náklad na streche Najväčší negatívny vplyv na spotrebu má preprava horských bicyklov. Konzumácia paliva vzrastie na diaľnici až o 31 %!

Najprv zmerali spotrebu vozidla štandardného vozidla. Vybrali pritom diaľničný režim, pretože ten má najväčší podiel pri dovolenkových cestách a navyše je práve rýchlosť tým faktorom, ktorý má najväčší vplyv na aerodynamický odpor. Buick Regal mal bez akýchkoľvek doplnkov priemernú spotrebu 7,59 litra na 100 km. Nasledoval test s prázdnymi strešnými nosičmi. Už to stačilo na zvýšenie spotreby o 11 % (8,11 l/100 km). To je ale nič oproti tomu, ak na priečniky umiestnite horský bicykel. Rozrušené prúdnice vzduchu si v takom prípade „potiahnu“ z nádrže až o 31 % paliva viac!

Oveľa lepšie na tom nie je ani kajak, zvyšujúci „smäd“ vozidla o 28 %. A ak si myslíte, že aerodynamický strešný box zníži hlad po benzíne naloženého auta, nemáte celkom pravdu. Aj tu zaznamenal Men's Health konzumáciu zvýšenú o nezanedbateľných 19 %, rovnako ako pri preprave pramice. Čo z toho vyplýva? Zvýšeným nákladom na palivo sa na dovolenkových cestách s nákladom na streche jednoducho nevyhneme. Je ale možné tento rozdiel zredukovať napríklad pomalšou jazdou. Aerodynamický odpor rastie totiž so stúpajúcou rýchlosťou. Aj preto je rozdiel v spotrebe taký veľký práve na diaľnici a takmer nezanedbateľný v mestskej premávke.

O koľko zvýši spotrebu náklad na streche

Stav vozidla Spotreba na diaľnici Rozdiel v spotrebe
Testovacie vozidlo bez nákladu na streche 7,59 l/100 km 0
Vozidlo so strešnými nosičmi 8,11 l/100 km + 7 %
Vozidlo s nosičmi s horským bicyklom 11,76 l/100 km + 31 %
Vozidlo s nosičmi s kajakom 11,25 l/100 km + 28 %
Vozidlo s nosičmi s pramicou 10,01 l/100 km + 19 %
Vozidlo s nosičmi so strešným boxom 10,01 l/100 km + 19 %
Men´s Health - náklad na streche
Men´s Health - náklad na streche
+3Men´s Health - náklad na streche

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Men´s Health #strešné nosiče
Články podľa značiek