Ide do tuhého. Nemci navrhujú povinné úpravy starších dieselov!

Ak návrh prestavby starších naftových áut na vyššiu emisnú normu Euro 6 prejde, môže to znamenať koniec dieselov v Európe.

16.04.2018 12:00
debata (3)
Nemci chcú do 12,5 milióna starých naftových... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Nemci chcú do 12,5 milióna starých naftových aut inštalovať systém vstrekovania prísady AdBlue, ktorá redukuje emisie nebezpečných oxidov dusíka.

Kauza Dieselgate má dosahy, o ktorých sa ešte pred dvoma či troma rokmi nikomu ani nesnívalo. Okrem samotného Volkswagenu, ktorý zaťal v kase mnohomiliardovú sekeru, sa začína dotýkať prakticky všetkých užívateľov dieselových áut. A to najmä v Nemecku, ktoré odobrilo mestám zákaz vjazdu naftových vozidiel do centier. Z tohto dôvodu padá predaj nových naftových modelov na rekordné minimá a tých starších sa zas majitelia masovo zbavujú. Je to obrovský problém, pretože nemecký automobilový priemysel a napokon aj celá donedávna „dieselová Európa“ nie je na takú radikálnu zmenu pripravená.

Automobilky musia meniť štruktúru ponuky motorov, podporovať predaj dieselov programom garancie odkúpenia vozidiel v prípade, ak sa ich majiteľov reštrikcie dotknú a, naopak, riešiť aj zvýšené flotilové emisie CO2, pretože menej dieselov znamená vyššiu spotrebu paliva. Za nadlimitné gramy oxidu uhličitého hrozia gigantické pokuty, až 95 eur na každý gram a auto! Navyše ostré ťaženie politikov proti nafte ohrozuje pracovné miesta. To veru nie sú dobré vyhliadky. A zdá sa, že bude ešte horšie. Podľa nemeckého magazínu Der Spiegel totiž Nemecko zvažuje povinnú prestavbu starších naftových áut na vyššiu emisnú normu Euro 6.

Takáto úprava  môže stáť až 3 300 eur. Kto to... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Takáto úprava môže stáť až 3 300 eur. Kto to zaplatí? Nebude lepšie staré auto odviezť na vrakovisko?

Viete si to predstaviť? V Nemecku je registrovaných približne 12,5 milióna áut s naftovým motorom, ktoré túto normu nespĺňajú. Aby jej vyhoveli, museli by byť dodatočne vybavené systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, teda vstrekovaním močoviny AdBlue do výfukového potrubia, ktorá zredukuje nebezpečné oxidy dusíka NOx. Podľa nemeckého autoklubu ADAC stojí takáto úprava od minimálne 1 400 do 3 300 eur. A tu je pes zakopaný. Kto to zaplatí? Vláda zvažuje, že založí fond, do ktorého by vložila päť miliárd eur. To však stále nestačí, veď na jedno auto by to bolo len 400 eur. A tak nemeckí politici počítajú so spoluúčasťou automobiliek a dokonca nevinných zákazníkov.

Tí to zaplatia tak či tak, pretože ak budú musieť investovať automobilky do tohto drahého programu, premietnu sa náklady do cien všetkých nových vozidiel. Skôr to vyzerá na posledný klinec do rakvy naftových áut v Nemecku a tým pádom aj v Európe. Veď kto z majiteľov bude mať chuť platiť úpravu svojho starého dieselu, najmä ak môže cena prestavby prekročiť jeho aktuálnu trhovú hodnotu. Už teraz možno predpokladať, že majitelia zájdu radšej do autobazára, aby sa áut zbavili. A to určite pod cenu, pretože v Nemecku si nových zákazníkov určite nenájdu. Následne sa ekologický problém vyvezie na východ, kde podobné reštrikcie zatiaľ nehrozia.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #Euro 6 #dieselgate #emisie áut #naftové uatá
Články podľa značiek