Toto sú 4 najväčšie mýty o náhradných dieloch

Ako odlíšiť originálne náhradné diely od neoriginálnych? Treba sa vyhýbať všetkým výrobkom z Číny? Je lepšie nakupovať od mechanika alebo na internetových portáloch?

22.10.2020 05:00
debata (5)
Svet náhradných dielov je zaujímavý. Identický... Foto: ProfiAuto
ProfiAuto - servis Svet náhradných dielov je zaujímavý. Identický produkt sa môže totiž objaviť s logom automobilky, logom výrobcu, na montážnych linkách automobilky, ale aj v malom obchode so súčiastkami.

S náhradnými dielcami na autá sa spája množstvo mýtov. Je pravdou, že v autorizovaných servisoch sú zväčša najdrahšie a že dielce pochádzajúce z Číny nemajú práve najlepší kvalitatívny imidž. Neplatí to ale všeobecne. Sieť nezávislých servisov ProfiAuto preto vysvetľuje, ako to vlastne s náhradnými dielmi je a čo sú to vlastne „originálne diely“. Často za ne totiž chybne považujú len tie, ktoré vám ponúknu priamo v značkovom servise.

1. Originálne diely sú len tie, ktoré majú logo značky auta

Žiadna automobilka nedisponuje kapacitami, ktoré by jej umožnili výrobu všetkých súčiastok, ktoré potrebuje pre montáž áut. Až osemdesiat percent komponentov pochádza od nezávislých dodávateľov, ktorí sa špecializujú na určité súčiastky. Následne ich dodávajú veľkým koncernom. To znamená, že tie isté súčiastky od toho istého producenta sú použité vo viacerých značkách áut. Výrobcovia áut zvyčajne vytvárajú len hlavné konštrukčné prvky karosérie a následne z dodaných súčastí skladajú celé vozidlo.

Výrobcovia autodielov produkujú súčiastky, ktoré sa využívajú trojakým spôsobom. Prvé sú určené na výrobu nových áut priamo na montážnych linkách automobiliek. Druhé sa dodávajú servisným reťazcom automobilových značiek, teda pre autorizované servisy, a tretie, tiež identické, vznikajú aj pre sekundárny trh, teda pre nezávislé obchody, veľkoobchody a autoservisy. Sú zabalené do škatúľ s logom výrobcu dielu a označené jeho vlastným číslovaním. Výrobca potvrdzuje, že majú rovnakú kvalitu ako diely, ktoré sa montujú v továrni do vozidla v rámci prvomontáže.

2. „Čínske“ znamená vždy horšie

V strednej Európe pôsobí viacero veľkých a stredne veľkých distribútorov autodielov. Dodávajú na trh originálne výrobky pochádzajúce od uznávaných výrobcov. Len niekoľko percent zo všetkých náhradných dielov predávaných v tomto regióne pochádza od dodávateľov z krajín takzvanej lacnej pracovnej sily. Označenie „čínske diely“ však neznamená horšiu kvalitu. V čase globalizácie pochádza väčšina produktov nesúcich logá renomovaných európskych dodávateľov z tovární po celom svete. Aj z Číny.

Takto vyzerá originálny diel s logom automobilky. Foto: Škoda-Auto
Škoda - falošné náhradné diely Takto vyzerá originálny diel s logom automobilky.

Mnohí výrobcovia z Európy totiž svoje závody umiestňujú na Ďaleký východ. Tam vyrobené diely alebo ich súčasti putujú následne na starý kontinent. Územné delenie na „horšie“ a „lepšie“ výrobky preto neodráža realitu trhu. Je to podobné ako s autami. Mercedesy-Benz vyrobené v Maďarsku, Toyoty v Turecku či Volkswageny na Slovensku nie sú menej kvalitné ako tie z Nemecka alebo z Japonska. Z Číny môžu teda pochádzať prvotriedne diely, rovnako ako z akejkoľvek inej časti sveta. Podstatné je renomé výrobcu, jeho systém kontroly kvality a tiež kvalitatívne normy distribútora, ktorý sa venuje ich predaju.

3. Kupovať náhradný diel je najľahšie cez internet

V snahe šetriť sa veľa ľudí rozhodne pre nákup náhradných dielov bez predchádzajúcej konzultácie s mechanikom. Tento prístup môže, ale nemusí byť ekonomický. Výber správneho dielu je dnes totiž veľmi komplikovaný proces. Už len preto, že počas fázy výroby konkrétneho auta môže výrobca aj viackrát zmeniť dodávateľa súčiastky, ktorú potrebujete. Na identifikáciu správneho dielu niekedy dokonca nestačí ani VIN číslo vozidla. Týkať sa to môže napríklad súčastí brzdového systému, kde sa experimenty naozaj neoplatia.

A takto dopadnú diely, ktoré sa na originálne... Foto: Škoda-Auto
Škoda - falošné náhradné diely A takto dopadnú diely, ktoré sa na originálne len tvária.

Väčšiu istotu získate v profesionálnom servise, ktorý disponuje nástrojmi na správny výber dielov cez katalógy a vyhľadávače. Ak nie je iná možnosť, môže mechanik – keď už je auto v servise – objednať od distribútora dve alebo tri verzie danej súčiastky a rovno na aute vyskúšať najlepší variant. Servis v tom prípade preberá zodpovednosť za kvalitu a bezpečnosť výrobku aj za samotné služby. Pokiaľ však k mechanikovi prinesieme diel, ktorý sme si sami zakúpili, môžeme mať problém s reklamáciou. Tú si musíme uplatniť priamo u predajcu.

4. Najdrahšie dielce sú v servisoch

Podobne ako pri využití nezávislého servisu, aj v tom autorizovanom si môžeme vyžiadať diely v rôznych cenových a kvalitatívnych kategóriách. Väčšina výrobcov vozidiel má totiž v ponuke aj vlastné, lacnejšie náhradné diely – takzvaný ekonomický rad. Oplatí sa na ne opýtať. Ide o diely dostupné v autorizovaných servisoch, dodávané rovnakými výrobcami, s ktorými spolupracuje sekundárny trh. Existujú však súčasti, ktoré je problematické zohnať na sekundárnom trhu. Preto obchod alebo mechanik v takomto prípade odporučí zákazníkovi originálny diel s logom výrobcu vozidla, ktorý je distribuovaný reťazcom autorizovaných servisov. V takomto prípade je diel drahší.

Aj pri údržbe auta v autorizovanom servise, a to dokonca v rámci záruky, môžeme požiadať o opravu s využitím dielov zo sekundárneho trhu. Servisy to nemajú rady, ale priniesť si môžeme aj vlastné diely, olej alebo prevádzkové kvapaliny kúpené v obchode. Ak ale nie ste expert, je najbezpečnejšie kúpiť diel priamo v servise a tam ho aj nechať vymeniť. Vďaka tomu predídete nedorozumeniam, ktoré môžu byť nakoniec drahšie, ako ste predpokladali. A to nehovoríme o rizikách, ktoré sú spojené s internetovými aukciami, kde na kupujúcich striehnu falošné ponuky. Napríklad falzifikáty originálnych dielov zabalené do obalu, na nerozoznanie od originálu.

ZDROJ: ProfiAuto

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #náhradné diely #servis áut #servisné náklady
Články podľa značiek