NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!

Dojazd elektrických áut je najväčším strašiakom vlastníctva elektromobilu. Až také zlé to ale nie je. Za posledné roky došlo k obrovskému pokroku v technológii batérií. Ukazuje to aj test Nórskej asistenčnej služby NAF. Ten preveril až 20 elektrických áut. A to v lete aj v zime. Výsledky prekvapia v dobrom aj v zlom.

12.04.2021 05:00
debata (23)
Nórska automobilová federácia preverila reálny... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Nórska automobilová federácia preverila reálny dojazd elektromobilov. Kým v lete sa im darilo, zima odkrojila z ich dojazdu obrovskú porciu kilometrov.

Nórsko je rajom elektromobilov. Je jedinou krajinou na svete, kde registrácie elektrických áut prekonali predaje tých konvenčných so spaľovacím motorom. Stalo sa tak vlani. Podľa údajov nórskej asociácie pre cestnú dopravu OFV si elektromobily odhryzli z celkového koláča 54,3 %. Zo 141 412 nových vozidiel bolo 76 789 čisto elektrických. V roku 2019 tvorili pritom elektromobily podiel 42,4 % a pred desiatimi len jedno jediné percento. Asi sa netreba čudovať, že práve v tejto krajine sa uskutočnil doteraz najväčší test reálneho dojazdu elektromobilov. Postarala sa oň Nórska cestná asistenčná služba NAF. Nie náhodou, pretože dojazd je dôvodom najväčších obáv potenciálnych záujemcov o elektrické autá.

Leto im svedčí

Test je o to zaujímavejší, že 20 najpopulár­nejších elektromobilov podstúpilo porovnanie deklarovaného dojazdu nielen v ideálnych letných podmienkach, ale aj v zime. Ako vieme, chladné počasie elektromobilom, či skôr ich batériám, príliš nesvedčí. Znižuje sa účinnosť nabíjania, a naopak, spotreba rastie, pretože veľká časť energie akumulátorov putuje do vykurovacej sústavy, ale aj pre potreby tepelného manažmentu batérií. Ten ich chráni proti extrémnemu podchladeniu. Rozdiely v spotrebe a teda aj v dojazde, sú potom neporovnateľne väčšie, ak elektromobily porovnáme s konvenčnými autami na benzín či naftu. Potvrdil to aj test NAF.

Letný test prebiehal na trase, ktorá obsahovala mestské aj diaľničné úseky. Rýchlosť sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h. Na trase tiež elektromobily prekonávali prevýšenie 620 metrov. Tie s najväčším dojazdom ale absolvovali až dva horské priechody, pri ktorých „nastúpali“ takmer 1 000 metrov. Pred jazdou boli všetky vozidlá v noci nabité na 100 % kapacity batérií. Jazdilo sa v úspornom Eco režime s klimatizáciou nastavenou na 20 stupňov Celzia. Vonkajšiu teplotu, bohužiaľ, NAF neuviedla. Muselo ale ísť o takmer ideálne podmienky, keďže všetkým vozidlám, s výnimkou Jaguaru I-Pace, sa podarilo prekonať normovaný dojazd podľa WLTP.

Najväčší dojazd ukázali v letnom aj zimnom... Foto: Tesla
Tesla S - 2021 Najväčší dojazd ukázali v letnom aj zimnom teste Tesly a tiež kórejské elektromobily.

Test bol ukončený po tom, čo palubná elektronika deklarovala nulový dojazd. Elektromobily sú síce schopné ešte aj po tomto varovaní absolvovať nejaké tie „nulové kilometre“, ale zväčša už nejde o vzdialenosť, ktorá by výsledky zásadne ovplyvnila. V dojazde dominovali najmä Tesly (S, 3, X) a kórejské elektromobily Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro a Kia e-Soul. Taká Tesla 3 Long Range bola schopná prekonať deklarovaný dojazd 560 km až o 52 kilometrov, Hyundai Kona Electric o 88 kilometrov (568 km), Kia e-Niro o takmer 70 (524 km) a Renault Zoe Z.E. o 55 kilometrov (453 km). To sú naozaj skvelé výsledky, demonštrujúce obrovský pokrok v technológii batérií.

Zima kradne kilometre

V zimnom teste sa ale situácia radikálne zmenila. Trasa bola identická, ale teplota sa pohybovala od troch do mínus šiestich stupňov Celzia. Elektromobily navyše štartovali so studenou kabínou, keďže funkciu predhrievania nemajú všetky modely. A navyše, jazdu absolvovali po cestách zväčša pokrytých snehom. To im dalo poriadne zabrať. NAF konštatovala, že voči normovanému dojazdu podľa WLTP sa reálny zimný dojazd znížil v priemere o 18 %. Najnižšiu odchýlku dosiahol Hyundai Kona Electric s rozdielom len deväť percent. Na opačnej strane stál Opel Ampera s 30-percentným poklesom či Tesla 3 s 28-percentným znížením dojazdu.

Ešte väčšie sú ale rozdiely, keď porovnáme výsledky dojazdu v letnom a zimnom teste. Chlad vás totiž môže obrať aj o 160 km (Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Kia e-Soul), či dokonca až o viac ako 200 kilometrov (Tesla 3 Long Range) jazdy. Samozrejme, v nevýhode sú v takomto porovnaní najmä elektromobily s väčšími akumulátormi, kde kilometrový rozdiel narastá výraznejšie. Na ceste však stále dominujú, pretože aj napriek veľkému poklesu dojazdu vám stále umožnia absolvovať bez nabíjania v zime slušné porcie kilometrov. Tesla S má napríklad dojazd v zime až 470 km, Hyundai Kona Electric 405 a Kia e-Niro 360 km.

NAF upozorňuje, že niektoré elektromobily určené pre Nórsko sa môžu líšiť od tých, ktoré sa predávajú na iných trhoch Európy. Napríklad štandardne dodávaným tepelným čerpadlom alebo lepšou izoláciou batérie. Takže s tým istým modelom, kúpeným v horúcom Taliansku, môžete dosiahnuť v chladnom počasí iné výsledky, ako s tým z Nórska. Rozdiely však nemusia byť až také dramatické. V každom prípade test NAF dokazuje, ako veľmi citlivé sú elektromobily na vonkajšiu teplotu. Kým v horúcom počasí sú schopné prekonať deklarovaný dojazd výrobcu, v zime idú hlboko pod normu. Vplyv to má následne aj na prevádzkové náklady. Najmä ak majiteľ často využíva drahé rýchlonabíjacie stanice.

Porovnanie dojazdu v lete a v zime

Model Dojazd WLTP Reálny dojazd – leto Reálny dojazd – zima Rozdiel leto/zima
Audi e-tron 55 quattro 370 km 399 km 341 km – 58 km
BMW i3 120 Ah 310 km 319 km 279 km – 40 km
DS Crossback E-Tense 320 km 351 km
Hyundai Ioniq Electric 311 km 342 km 279 km – 63 km
Hyundai Kona Electric 449 km 568 km 405 km – 163 km
Jaguar I-Pace 470 km 454 km 334 km – 120 km
Kia e-Niro 455 km 524 km 360 km – 164 km
Kia e-Soul 452 km 520 km 352 km – 168 km
Mercedes-Benz EQC 404 km 434 km 307 km – 127 km
Mini Cooper SE 235 km 272 km
Nissan Leaf (40 kW) 270 km 305 km 209 km – 96 km
Nissan Leaf e + (62 kW) 385 km 397 km 299 km –98 km
Opel Ampera 423 km 512 km 297 km – 215 km
Peugeot e-208 340 km 346 km
Peugeot e-2008 310 km 332 km
Porsche Taycan 407 km 475 km
Renault ZOE Z.E 50 380 km 453 km 316 km – 137 km
Seat Mii Electric 258 km 279 km 227 km – 52 km
Škoda Citigo iV 258 km 280 km 220 km – 60 km
Tesla Model 3 Long Range 560 km 612 km 404 km – 208 km
Tesla Model S 610 km 645 km 470 km – 175 km
Tesla Model X 507 km 547 km 420km – 127 km
VW e-Golf 222 km 259 km 198 km – 61 km
VW e-UP 251 km 289 km 226 km – 63 km

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #dojazd #dojazd elektromobilov #NAF
Články podľa značiek