Ako sa vyhnúť zrážke so zvieratami? Tu sú 3 dobré rady!

Aj tie najlepšie asistenčné systémy či svetlá sú občas krátke na to, aby vám pomohli vyhnúť sa kolízii so zvieraťom, ktoré sa náhle objaví na ceste. V tejto nečakanej situácii musíte reagovať vy. Ako?

16.04.2021 05:00
debata (13)
Zrážka so zvieraťom môže mať vážne následky. Ak... Foto: Škoda-Auto
Nehody so zvieratami Zrážka so zvieraťom môže mať vážne následky. Ak sa jej nedá vyhnúť, nerobte aspoň zbytočné chyby.

Skúsenosť so zvieratami, ktoré vybehnú z lesa na cestu, má takmer každý vodič. A nie je to naozaj nič príjemné. Môžete dodržiavať dopravné predpisy, byť dobrý šofér, mať dobré auto, no takáto situácie vie poriadne zaskočiť aj ostrieľaných motoristov. Policajné štatistiky navyše uvádzajú, že počet dopravných nehôd, keď prišlo k zrážke vozidla s lesnou zverou, stúpol medziročne takmer o celú tretinu a že odhadovaná škoda na autách narástla v porovnaní s rokom 2018 o viac ako 25 %. Zrážka so zvieratami je o to „zákernejšia“, že k nej dochádza v skorých ranných hodinách ešte pred svitaním, za šera či počas súmraku. Teda vtedy, keď je viditeľnosť najhoršia.

VIDEO: Pozrite si, ako dokáže divá zver prekvapiť vodičov

1. V kritických úsekoch znížte rýchlosť

Zvieratá sa najčastejšie pohybujú po vozovkách vedúcich cez les a popri poliach. Správcovia komunikácií v najkritickejších miestach inštalujú pachové ohradníky, ktoré by mali zver od prebiehania cez cesty aspoň čiastočne odradiť. Na niektorých miestach bývajú inštalované ploty, ale to sa týka väčšinou diaľnic. Takže nie vždy sme pred nečakanou situáciou chránení. Odborníci českého Besipu zdôrazňujú, že tou najúčinnejšou prevenciou je zníženie rýchlosti pod hodnotu povolenú na danom mieste. Samozrejme, najmä tam, kde nás o zvýšenom riziku informuje dopravná značka.

Ak totiž vodič zazrie prekážku vo vzdialenosti 60 metrov, zastaviť z rýchlosti 90 km/h sa mu nepodarí. Naopak, pri rýchlosti 80 km/h, teda len o 10 km/h nižšej, je dráha do úplného zastavenia vozidla približne 55 m. Svoju rolu síce hrá reakčný čas vodiča, povrch vozovky, kvalita pneumatík a iné okolnosti, ale je zrejmé, že nižšou rýchlosťou je možné veľa zachrániť. Experti však zdôrazňujú, že nevyhnutnou podmienkou úspechu je prudké brzdenie. A práve s ním má množstvo vodičov problémy. Jednoducho, šliapnuť celou silou na brzdový pedál sa boja.

2. Brzdite ale neuhýbajte

„Bohužiaľ, mnohí vodiči nevedia panicky brzdiť," hovorí analytik tímu dopravnej bezpečnosti Karel Mulač. „V kritickej situácii je potrebné dupnúť na brzdový pedál a celou silou brzdiť až do úplného zastavenia. Pulzovanie v pedáli vplyvom činnosti ABS však vedie niektorých vodičov k tomu, že pedál podvedome uvoľňujú. A to je práve veľká chyba," vysvetľuje Mulač. Druhou zásadou je, že pokiaľ zrážke so zverou nie je možné zabrániť, vodič by sa nemal snažiť pred kolíziou uhýbať. Najlepšou reakciou je prudké brzdenie a súčasne držanie volantu v smere jazdy.

Prečo? Moderné vozidlá majú takú úroveň pasívnej bezpečnosti, že náraz do zvierat, bežne sa vyskytujúcich v strednej Európe, zvládnu bez akýchkoľvek následkov pre posádku. „Ak nebude vodič uhýbať, prebehne zrážka najbezpečnejším možným spôsobom. Naopak, snaha vyhnúť sa kolízii končí väčšinou autom mimo vozovky, čo v lese obvykle znamená náraz do stromu či pád zo stráne. Práve takto sa stávajú tie najťažšie nehody s najvážnejšími následkami," dodáva Karel Mulač.

3. Nesvieťte zbytočne diaľkovými

Dnešné osobné autá sú vybavené množstvom elektronických asistenčných systémov, ktoré pomáhajú zareagovať včas na krízovú situáciu alebo dokonca prevezmú riadenie, napríklad aktivujú brzdy. Autonómne brzdové systémy reagujú na autá, chodcov, cyklistov a pri niektorých modeloch aj na zvieratá. Rovnako môžu pomôcť adaptívne svetlomety, ktoré upravujú svetelný tok na základe rýchlosti, profilu trasy či premávky. Ale ani títo inak skvelí pomocníci, nemusia byť pri strete so zvieraťom až takí užitoční. Zviera totiž málokedy stojí v ceste bez pohybu ako pevná prekážka.

Častejšie sa stáva, že zviera náhle vybehne z krovia či priekopy a v takom prípade toho elektronika veľa nezmôže. Intenzívne osvetlenie navyše spôsobuje, že zviera ustrnie na ceste a prestane sa správať predvídateľne. Experti preto radia vhodne kombinovať diaľkové svetlá so stretávacími. Ak je zver nablízku, mal by vodič diaľkové svetlá manuálne deaktivovať a zver odplašiť trúbením, nie preblikávaním. To, samozrejme, vyžaduje priame zapojenie ľudského faktora, adaptívne svetlomety si s tým samy neporadia. A tak tu viac ako inde platí, že sa nemáte spoliehať na asistenčné systémy, ale v prvom rade na seba.

Ak už dôjde k nehode, je dôležité nepanikáriť. Prvou úlohou je aj v tomto prípade kontrola zdravia posádky a prípadné zavolanie záchranných zložiek. Ak sa nikto nezranil, prichádza na rad reflexná vesta a označenie miesta nehody trojuholníkom. Nehodu je ďalej potrebné zdokumentovať a ohlásiť polícii SR na čísle 158 alebo 112. Pozor, mŕtve alebo zranené zviera v žiadnom prípade nie je možné naložiť do vozidla a odviezť. Taká činnosť, aj keď v dobrej viere, je považovaná za pytliactvo. O ďalší osud zvieraťa sa už postará polícia, ktorá informuje príslušné organizácie. Kontaktovať poisťovňu je vhodné priamo z miesta nehody.

ZDROJ: ŠKODA-AUTO

Čína - crashtesty so zvieratami Čítajte viac Otrasné: Číňania testujú detské sedačky na živých zvieratách! Len pre silné žalúdky

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Zvieratá #dopravné nehody #zvieratá na ceste #kolízie
Články podľa značiek