Ako ovplyvňujú nosiče spotrebu auta

Zisťovali sme, ako prevážanie bicyklov na nosiči za autom alebo na streche ovplyvňuje spotrebu auta.

11.07.2012 18:46
Škoda Superb Foto:
Najväčší nárast spotreby majú na svedomí bicykle umiestnené na streche.
debata (2)

Na to, aby sme zistili, ako ovplyvňujú prídavné nosiče bicyklov či batožiny spotrebu áut, by bolo nutné uskutočniť časovo a organizačne náročný test. Nám sa však naskytla jedinečná príležitosť. Zúčastnili sme sa expedície Škoda Driving Adventure 2012, ktorá mala za cieľ preskúmať síce slávnu a krásnu, no Slovákmi len veľmi zriedkavo navštevovanú oblasť Mazurských jazier. A keďže išlo o stanovačku so všetkým, čo k tomu patrí, vyrazili sme na cestu s troma takmer identickými Škodami Superb Combi naloženými nielen po strechu, ale doslova nad strechu. A k tomu všetkému s bicyklami.

Najmenší rozdiel medzi udávanou a reálnou... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Najmenší rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou je, ak použijete držiak bicyklov upevnený na ťažnom zariadení.

Všetky tri vozidlá poháňal identický štvorvalec 2.0 TDI v najsilnejšej výkonovej verzii 125 kW/170 k. Dva z nich mali 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG a jeden manuálnu prevodovku s rovnakým počtom prevodov. Odchýlky normovanej spotreby boli preto len minimálne. To, čo vozidlá od seba najviac líšilo, bol spôsob prepravy batožín. Jeden Superb niesol dva bicykle upevnené na strešnom nosiči, druhý disponoval zadným nosičom pre dva bicykle upevnenom na ťažnom zariadení a tretí používal aerodynamický strešný box. Sledovať vývoj spotreby bolo preto veľmi zaujímavé.

Tieto prekrásne jazerá ležiace v severnom Poľsku sa od Bratislavy nachádzajú vo vzdialenosti približne 900 km. A nie ľahkých, keďže Poliaci ešte len stavajú diaľnice a do údržby bežných ciest už veľa neinvestujú. Navyše slúžia staré komunikácie často aj ako servisné cesty pre výstavbu diaľníc, a tak na nich stretávate obrovské nákladiaky či dokonca stavebné stroje. Za štyri dni aj s prieskumom tejto nádhernej takmer nedotknutej prírodnej rezervácie sme absolvovali viac ako 2 000 kilometrov, pričom diaľničné kilometre pripadali takmer výlučne na Slovensko a Česko. Ostatné sme absolvovali na prehustených cestách prvej a druhej triedy a veľkých mestských aglomeráciách Varšavy či Katovíc. Všetky tri autá išli v kolóne, čo znamená rovnakú rýchlosť, rovnaký čas jazdy, a teda aj minimálny vplyv ľudského faktora na odlišnosti vo výslednej spotrebe. A výsledok?

Strešný box na streche Škody Superb zvýšil... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Strešný box na streche Škody Superb zvýšil udávanú kombinovanú spotrebu o 20 %.

Test preukázal, že aerodynamika hrá pri preprave batožín obrovskú rolu. V plnej nahote sa ukázalo, ako ktorý náklad ovplyvňuje spotrebu. Najlepšie bol na tom Superb s bicyklami upevnenými na zadnom nosiči, ktorému po príchode do Bratislavy svietila na palubnom počítači priemerná spotreba 6,3 l/100 km. Ako druhé najlepšie riešenie sa ukázala preprava nákladu v strešnom boxe. V tomto prípade si veľké kombi pýtalo každých 100 km priemerne sedem litrov, zatiaľ čo dva bicykle upevnené na streche zvýšili konečný účet tretieho auta na 7,8 litra na 100 km. To znamená až o 23 % viac v porovnaní so Superbom využívajúcim nosič na ťažnom zariadení a o 11 % viac ak to porovnáme so strešným boxom. Nie je to málo, najmä ak uvážite, že na vzdialenosť 1000 kilometrov, ktoré bežne absolvujete na dovolenke, spálite o 12,3 litra nafty viac. No dvojnásobne dlhej trati je to už takmer 25 litrov.

Možno sa pýtate, ako môžu mať bicykle s úzkou stavbou trubkového rámu na streche taký obrovský vplyv na apetít vozidla. Nie je to dané len ich samotným odporom. Bicykle totiž rozrušia prúdnice vzduchu obtekajúce inak hladký povrch vozidla, čo sa podpíše na chaotickom prúdení vzduchu za vozidlom. Tento vír potom zväčšuje celkový odpor vzduchu. Pri strešnom boxe je to trochu lepšie, hoci má väčší objem než bicykle. Jeho aerodynamický tvar nenarúša prúdnice v takom rozsahu. Najlepšie sú na tom ale bicykle umiestnené za vozidlom. Nachádzajú sa totiž v akomsi závetrí. Tento nosič je ale ideálny aj z iných dôvodov. Ľahko sa montuje, po sklopení umožňuje vyklopenie veka kufra ale najmä – nezvyšuje výšku vozidla. To na dovolenke určite oceníte, pretože sa nemusíte vyhýbať napríklad vjazdu do podzemných garáží.

Ako ovplyvňuje spotrebu strešný nosič a nosič bicyklov
Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG l/100 km rozdiel
Normovaná spotreba 5,8 0
Nosič bicyklov – ťažné zariadenie 6,3 +8 %
Strešný box 7,0 +20 %
Nosič bicyklov – strecha 7,8 +34 %
Poznámka: Nárast spotreby porovnávame s výrobcom udávanou normovanou spotrebou tohto modelu.
2 debata chyba
Články podľa značiek