MOT: Briti 'vyfiltrovali' 10 najmenej spoľahlivých áut. Neprejdú ani prvou STK

Výsledky britskej siete technických kontrol MOT poslúžili na vytvorenie rebríčka áut, ktoré nerobia česť svojej značke. Radšej si vyberte iné.

16.08.2022 06:00
debata (12)
Britskí motoristi navštívia tamojšie stanice... Foto: MOT
MOT - technické kontroly Britskí motoristi navštívia tamojšie stanice technickej kontroly MOT prvýkrát po troch rokoch. A potom sa na prehliadky musia povinne dostaviť každý rok. Častejšie ako u nás.

Štatistiky spoľahlivosti áut sú rôzne. Hodnotenia buď vychádzajú zo skúseností zákazníkov, ako napríklad pri prieskumoch J. D. Power, poisťovní, ktoré si sledujú náklady na pozáručné opravy pripoistených áut, alebo z údajov staníc technickej kontroly. Najznámejší je v tomto smere nemecký rebríček TÜV Report. Lenže podobný majú aj Briti. O tamojšie technické prehliadky sa stará sieť kontrol MOT. Tamojší motoristi ich musia prvýkrát navštíviť po troch rokoch od kúpy nového auta a potom nasleduje pravidelná technická kontrola každý rok. Pomery za kanálom La Manche sú teda prísnejšie ako u nás.

Samozrejme, z dát siete technických kontrol je možné vybrať autá, ktoré prejdú technickou kontrolou ako nôž maslom, ale aj tie, ktoré majú na tamojších STK najväčšie problémy. A práve na tie sa pozreli experti britskej Bill Plant Driving School. Jednoducho, vyfiltrovali 10 najviac poruchových áut, alebo ak chcete, najmenej spoľahlivých áut. Neudávajú síce ich vek, ale Británia má jeden z najmladších vozových parkov v Európe, s priemerom len 8,5 roka, takže sa bavíme o aktuálnych alebo predchádzajúcich generáciách týchto hriešnikov. A hoci medzi nimi nájdeme typické „čierne ovce“, známe aj z TÜV Reportu, prítomnosť niektorých, najmä japonských, naozaj prekvapí.

TÜV Report 2016 Čítajte viac TÜV: Toto je 10 najmenej spoľahlivých áut. Známi ‘hriešnici’ a jedno prekvapenie

Iste, poviete si, že na technických prehliadkach sa zisťujú len chyby predpísané kontrolou, a tie, ktoré sa týkajú iných súčastí vozidla, kontrola neodhalí, no iste nie je náhoda, že niektoré typy áut nie sú často schopné prejsť ani prvou STK. Pritom ide o autá, ktoré ešte nemajú najazdených veľa kilometrov, ani keď sú firemné, a obhajovať ich nemožno ani nedostatočnou starostlivosťou majiteľov, pretože autá z „prvej ruky“ majú predpísané povinné záručné prehliadky. Takže rebríček má nepochybne výpovednú hodnotu. Autá sú zoradené od najhoršieho po „najlepšie“, a to na základe podielu vozidiel daného typu, ktoré boli na technickej kontrole neúspešné.

Bill Plant Driving School uvádza, že na týchto desiatich autách bolo vykonaných 1,6 milióna kontrol s priemernou úspešnosťou len 58,9 %. To znamená, že až 41,95 percenta STK neprešlo. „Víťaz“ má však podiel neúspešných kontrol až neuveriteľných 46,69 %, takže takmer každý druhý exemplár z kontroly vyletí. Pre nás sú tieto informácie tiež zaujímavé, pretože okrem pravostranného riadenia je vozový park vo Veľkej Británii veľmi podobný tomu „kontinentálnemu“. A ak by vás náhodou zaujímalo, ktoré autá sú, naopak, najspoľahlivejšie, Bill Plant Driving School uvádza napríklad Peugeot 108, Mini Cooper alebo Škodu Citigo. Kontrolou z nich prejde viac ako 85 %.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #spoľahlivosť áut #MOT
Články podľa značiek