ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dve celkom zlyhali!

Nemecký autoklub ADAC otestoval 16 nových pneumatík rozmeru 185/65 R15 pre mestské autá. Varuje pred značkami Imperial a Wanli. Na mokrej ceste vás môžu doslova zabiť. Naopak, skvelé výsledky ukázali plášte Continental, Goodyear, Semperit a Michelin. No aj medzi zvučnými menami nájdeme čierne ovce. Sklamal napríklad Dunlop či Fulda.

05.10.2022 05:00
debata (3)
Náročné skúšku podstúpilo 16 rôznych pneumatík... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2022 Náročné skúšku podstúpilo 16 rôznych pneumatík s profilom 185/65 R15 T. Len štyri dostali najvyššiu známku. Schopnosti ADAC overoval na Volkswagene Polo, ktorý je typickým predstaviteľom mestských áut.

V prvom veľkom teste zimných pneumatík si nemecký autoklub ADAC posvietil na pneumatiky s profilom 185/65 R15. Ide o veľmi rozšírený rozmer, pretože je typický pre mestské autá – od Škody Fabia cez VW Polo až po Opel Corsa či Peugeot 208. Nájsť ich ale môžete aj na základných verziách modelov nižšej strednej triedy. Napríklad na VW Golf, Seate Leon, Peugeote 308, Kii Ceed alebo na Toyote Auris. No a často sa tento profil objavuje na malých osobných dodávkach reprezentovaných Citroënom Berlingo alebo Renaultom Kangoo.

AČR - test zimných pneumatík 2021 Čítajte viac AČR: Toto je veľký český test zimných pneumatík! Ovládol ho Bridgestone

Pod lupou testerov sa ocitlo celkom 16 produktov, ktoré si merali sily na vode, na suchom asfalte či betóne, na snehu aj na ľade. A svoje zohralo aj opotrebenie či valivý odpor. Práve posledné dve kritériá budú túto zimu v časoch rekordnej inflácie pre zákazníkov dôležité. Nízky odpor znamená totiž nízku spotrebu a nízke opotrebenie zas dlhú životnosť. Vďaka tomu dokážete ušetriť. Potom sa aj na prvý pohľad drahá pneumatika môže stať dobrou voľbou. Uveďme príklad. Zatiaľ čo s Michelinom Alpin 6 najazdíte do výmeny 46 000 km, Avon WT7 Snow vydržia menej ako polovicu, zhruba 22 700 km.

Drahé nemusí byť drahé

Podobne je to so spotrebou. Verili by ste, že rozdiel medzi pneumatikou s najnižším a najvyšším valivým odporom predstavuje až 0,4 litra benzínu na 100 km? To však neznamená, že valivý odpor a opotrebenie sú kľúčové kritériá. Prvoradá je bezpečnosť. Aj preto majú jazdné vlastnosti na mokrej vozovke až 30-percentný podiel na celkovej známke, 20 percent pripadá na schopnosti na snehu a 15 % na suchej ceste. Na úspornosť pripadá len 10 %, rovnako ako na životnosť. No a komfort (hluku) a jazda na ľade sú so svojimi piatimi percentami okrajovými kritériami.

Víťazom testu je Continental WinterContact TS... Foto: ADAC
Continental Winter Contact TS 870 Víťazom testu je Continental WinterContact TS 870. Síce nedosiahol najlepšie výsledky v jednotlivých disciplínach, ale konkurentov poslal za seba vďaka vyváženosti. Jednoducho nemá žiadne slabé miesto.

Dosiahnuť, aby bola pneumatika dobrá vo všetkých disciplínach, je takmer nemožné. Sú však také, ktoré sa dokážu k ideálu priblížiť viac ako iné. Ako to teda dopadlo? Zo šestnástich plášťov získali len štyri známku dobré. Ďalších sedem bolo uspokojivých a tri boli ohodnotené známkou dostatočné. Máme tu však aj dva totálne prepadáky, ktoré síce lákajú cenou, no ich vlastnosti sú priam tragické. Zvlášť za mokra. Teda na povrchu, ktorí je v zime takmer štandardom. Začnime však víťazmi. Sú nimi Continental WinterContact TS 870, Goodyear Ultragrip 9+, Semperit Speed-Grip 5 a Michelin Alpin 6. Všetky štyri odporúča ADAC bez výhrad.

Tretí  Semperit Speed-Grip 5 je morálnym... Foto: ADAC
Semperit Speed-Grip 5 Tretí Semperit Speed-Grip 5 je morálnym víťazom. Patrí k štyrom najlepším a je z nich najlacnejší. Dokonca lacnejší ako mnohé horšie pneumatiky.

To však neznamená, že medzi nimi nie sú rozdiely. Continental síce nezaujal špičkovými známkami, ale vyváženosťou nedal konkurentom šancu. ADAC ocenil, že v porovnaní s minulosťou, teda v porovnaní so starším modelom TS860, sa Continentalu podarilo odstrániť aj jediné slabé miesto, ktorým bola suchá vozovka. Goodyear zas udával latku na mokrej vozovke, Semperit na snehu a Michelin bodoval v najnižšom opotrebovaní. Rozhodnúť sa tak môžete podľa kritéria, ktoré je pre vás najdôležitejšie. Pri výbere ktorejkoľvek z týchto pneumatík však chybu neurobíte.

Pozor na čínske „gumy“

Stať sa tak ale nemusí ani v skupine siedmich plášťov, ktoré už vykazujú isté nedostatky v jednom z kritérií. Záleží od vášho jazdného profilu. Ak sa zmierite s ich obmedzeniami, môžu byť dobrou voľbou. Pokiaľ oceňujete dobrú trakciu na snehu, potešia vás plášte BFGoodrich G-Force Winter 2, hoci na vode práve neexcelujú. Vredestein Wintrac bude zas zaujímavý pre tých, ktorí toho v zime veľa nenajazdia na snehu. A ak jazdíte len pár kilometrov ročne v rovnakom čase, môžu postačovať aj Bridgestone Blizzak LM005 či Maxxis Premitra Snow WP6. Ale načo robiť kompromisy, keď je cenový rozdiel od najlepších minimálny.

Od čínskych pneumatík Wanli SW611 dajte ruky... Foto: ADAC
WANLI SW611 Od čínskych pneumatík Wanli SW611 dajte ruky preč. Na mokrej vozovke takmer nebrzdia. Platí to aj o druhom čínskom produkte – plášťoch Imperial Snowdragon HP.

Semperit Speed-Grip 5, čo je pneumatika bez slabých miest, je napríklad lacnejšia ako Avon WT 7 Snow, ktorý je v tabuľke až o osem priečok nižšie. Za ním už začína skupina troch pneumatík, ktoré vykazujú slabiny aspoň vo dvoch disciplínach. A prekvapivé je, že medzi nimi nájdeme zvučné mená. Hovoríme o Dunlope Winter Response 2 , Fulde Kristall Montere 3 a Barume Polaris. ADAC im vyčíta nedostatočnú stabilitu pri diaľničných rýchlostiach, čo znamená, že vodič nemá za volantom dobrý pocit. Tiež sa mu ťažko odhaduje uhol natočenia volantu v zákrute a pri prudkých vyhýbacích manévroch je konfrontovaný s pretáčavosťou. Aj keď nejde o kritické správanie, pri dlhších cestách to pôsobí unavujúco.

Pneumatiky - pevné častice Čítajte viac ADAC: Ktoré pneumatiky sú ‘najšpinavšie‘? Zväčša tie najdrahšie

Od týchto pneumatík dajte radšej ruky preč. Najmä ak si taký Dunlop pýta len o päť eur menej ako celkový víťaz testu (Continental). Stále je však lepší ako dva „neznačkové“ plášte na konci tabuľky. Čínske pneumatiky Imperial Snowdragon HP a Wanli SW611 dostali známku nedostatočné! Dôvodom sú tragické výsledky v „mokrých“ disciplínach. Kým taký Bridgestone Blizzak zastaví auto na mokrom asfalte z rýchlosti 80 km/h po 36,2 metra, Imperial potrebuje o deväť metrov viac a Wanli dokonca viac o 11 metrov! Alebo inak – keď najlepšia pneumatika už stojí, ručička rýchlomera auta s plášťami Wanli ukazuje 39 km/h. ADAC preto motoristov pred kúpou dôrazne varuje.

Výsledky testu zimných pneumatík 185/65 R15 T

Model Cena Hodnotenie Sucho Mokro Sneh Ľad Komfort (hluk) Spotreba Opotrebenie Známka
Continental WinterContact TS 870 100 € dobré 2,3 2,1 2,2 2,5 3,0 1,8 2,0 2,2
Goodyear UltraGrip 9+ 96 € dobré 2,3 1,7 2,5 2,3 2,7 2,0 2,5 2,2
Semperit Speed-Grip 5 80 € dobré 2,5 2,3 2,0 2,3 2,6 1,7 2,0 2,2
Michelin Alpin 6 99 € dobré 2,5 2,3 2,4 2,3 2,5 2,1 1,5 2,3
BF Goodrich G-Force Winter 2 87 € uspokojivé 2,6 2,7 2,0 2,5 2,7 2,4 2,0 2,7
Vredestein Wintrac 83 € uspokojivé 2,4 2,1 2,7 2,4 2,8 2,4 2,5 2,7
Bridgestone Blizzak LM005 96 € uspokojivé 2,1 1,7 2,4 2,8 2,9 1,9 3,0 3,0
Maxxis Premitra Snow WP6 76 € uspokojivé 1,9 2,2 2,9 2,7 2,6 2,6 3,0 3,0
Firestone Winterhawk 4 77 € uspokojivé 3,2 2,0 2,2 2,1 2,8 1,7 2,5 3,2
Nexen Winguard Snow G3 73 € uspokojivé 3,3 2,5 3,3 2,1 2,5 2,2 2,5 3,3
AVON WT 7 Snow 85 € uspokojivé 2,9 2,5 3,5 2,4 3,0 2,3 3,5 3,5
Dunlop Winter Response 2 95 € dostatočné 3,6 1,8 1,8 2,5 2,7 1,9 2,5 3,6
Fulda Kristall Montero 3 79 € dostatočné 3,6 3,7 1,8 2,3 2,9 2,0 1,5 3,7
Barum Polaris 5 79 € dostatočné 3,9 3,2 2,4 2,8 3,0 2,0 2,0 3,9
Imperial Snowdragon HP 73 € nedostatočné 2,1 5,3 4,0 2,3 2,9 2,3 1,5 5,3
Wanli SW611 62 € nedostatočné 2,7 5,5 2,7 1,9 2,9 1,8 2,5 5,5

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #Continental #Michelin #GoodYear #test zimných pneumatík #Semperit
Články podľa značiek