Potvrdenie od lekára je už na jednom tlačive

Autoškoly vydávajú žiadateľom o vodičské oprávnenia už nové tlačivá. Priamo na nich si dávajú potvrdiť zdravotnú spôsobilosť.

Vybrať si dobrú autoškolu nemusí byť jednoduché.
Autoškola
Autor: Pravda, Ivan Majerský

„Ešte pred kurzom musia navštíviť svojho lekára. Skôr ich do kurzu zaradiť nemôžeme. Dáme im tlačivo, na ktorom lekár potvrdí, či je dotyčná osoba spôsobilá jazdiť,“ hovorí Ladislav Hlavička, riaditeľ Autoškoly Hílek. Doteraz na tento účel slúžili dve tlačivá – žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia a tlačivo určené pre lekára. „Lekári staré tlačivá nevedeli vypĺňať. V nových je to zjednodušené – uvádza sa len skupina 1 a 2 a ďalej je odvolanie na vyhlášku,“ hovorí Hlavička. Kto robí vodičský na osobné auto, patrí do prvej skupiny a ten, kto na nákladné a vyššie, patrí do druhej skupiny.

Pokiaľ ide o zrak, spôsobilosť na vedenie motorového vozidla posudzuje všeobecný lekár. Ak má pochybnosti, že človek má problémy so zrakom, prípadne má neurologické či iné zdravotné problémy, posiela ho na odborné vyšetrenie. Za potvrdenie zdravotnej spôsobilosti nesie zodpovednosť všeobecný lekár. V určitých prípadoch to môže byť aj pediater, tiež lekár pre deti a dorast. Za správnosť údajov na tlačive zodpovedá autoškola.

Ak niekto chce urobiť skúšky na vodičské oprávnenie druhej skupiny, musí absolvovať psychologické vyšetrenie. „Dostáva potvrdenie o psychickej spôsobilosti a od svojho všeobecného lekára potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti,“ hovorí Táňa Havlíková, certifikovaná klinická a dopravná psychologička. Doklad – kartičku o psychickej spôsobilosti – dostáva od psychológa až po absolvovaní kurzu. Už od januára minulého roku sa ňou preukazujú profesionálni vodiči. Vodiči nad 65 rokov sa periodicky podrobujú lekárskym prehliadkam a pri pochybnostiach ich lekár pošle aj na psychologické vyšetrenie. Psychické choroby, ktoré vylučujú spôsobilosť jazdiť, sú v prílohe vyhlášky. Psychická spôsobilosť u vodičov z povolania sa posudzuje každých päť rokov. Za potvrdenie od lekára sa platí od 7 do 15 eur.

Nové požiadavky na zdravotnú spôsobilosť

Pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti sú žiadatelia o vodičský preukaz zaraďovaní do dvoch skupín:

Skupina 1:

  • žiadatelia o udelenie oprávnenia na motocykel, osobné motorové vozidlo a traktor (skupiny AM, A, B a T a podskupiny A1, B1 a B1 + E) a jeho držitelia

Skupina 2:

  • žiadatelia o udelenie oprávnenia na nákladné autá, kamióny, autobusy (skupiny C, C + E, D, D + E a podskupiny C1, C1 +E, D1, D1 + E) a jeho držitelia

Požiadavky na zrak

V prvej skupine:

1. Zraková ostrosť s hodnotou aspoň 0,5 pri súčasnom používaní obidvoch očí, a to aj pri použití šošoviek.

2. Pri očnej chorobe s progresívnou povahou sa bude musieť vodič podrobiť pravidelne vyšetreniu.

V druhej skupine:

1. Zraková ostrosť aspoň 0,8 na lepšom oku a aspoň 0,1 na horšom oku. Ak sa na dosiahnutie týchto hodnôt používajú korekčné šošovky, minimálna ostrosť sa musí dosiahnuť buď pomocou okuliarov so silou nepresahujúcou plus 8 dioptrií, alebo pomocou šošoviek.

2. Zdravotná spôsobilosť je vylúčená pri diplopii alebo poruche citlivosti na kontrast.

3. Pri výraznom znížení videnia na jednom oku môže byť vodič spôsobilý viesť vozidlo v tejto skupine až po 6 mesiacoch, iba ak to potvrdí vyšetrenie.

U diabetikov

Posudzuje sa stav žiadateľa, ktorý utrpel druhú ťažkú hypoglykémiu v priebehu predchádzajúcich 12 mesiacov.

V prvej skupine:

Vodiči sa musia buď pravidelne podrobovať lekárskej prehliadke zameranej na diabetes mellitus/preukážu sa čestným vyhlásením, že hypoglykémiu dokážu primerane ovládať. Interval medzi prehliadkami nesmie presiahnuť 5 rokov. Spôsobilosť je vylúčená, ak sa hypoglykémia opakuje/objaví sa syndróm neuvedomenia si hypoglykémie.

V druhej skupine:

Do úvahy sa berú: dlhá trasa jazdy, preprava cestujúcich, preprava nebezpečných vecí/nadrozmerného nákladu. Osoba, ktorá sa lieči inzulínom/inými liekmi, môže byť spôsobilá na základe stanoviska z vyšetrenia a iba ak sa u nej v posledných 12 mesiacoch nevyskytla opakovaná hypoglykémia/ne­objavil sa syndróm neuvedomenia si hypoglykémie; preukáže sa čestným vyhlásením, že tento stav primerane ovláda/ že si uvedomuje riziko vyplývajúce z hypoglykémie; podrobuje sa prehliadkam na diabetes mellitus; interval medzi prehliadkami nesmie presiahnuť dobu 2 rokov.

Požiadavky na nervovú sústavu

Choroby a chyby nervovej sústavy vylučujú získanie oprávnenia, ak pri vedení vozidla predstavujú nebezpečenstvo pre premávku.

V prvej skupine ide o:

  • záchvatové neurologické ochorenia spôsobujúce poruchy vedomia; hyperkinézy a spasticity ťažkého stupňa; stavy po chirurg. zákrokoch, úrazoch/ ochoreniach nervového systému s trvalými bolesťami/poruchami pohybu, hlbokej citlivosti alebo ťažkými trofickými zmenami; choroby/stavy po zranení periférnych nervov s trvalými poruchami pohybu, citlivosti alebo trofickými zmenami, ktoré zabraňujú bezpečnému vedeniu vozidla; záchvatové stavy s poruchou vedomia alebo hybnosti (narkolepsia, kataplexia)
  • spôsobilosť je možná len po vyšetrení a pod podmienkou, že sa vodič pravidelne podrobuje prehliadke.

V druhej skupine ide o:

  • choroby, chyby/stavy ako v prvej skupine; epilepsia, epileptické syndrómy počas 10 rokov bez záchvatového obdobia po vysadení antiepileptickej liečby; iné ochorenia/poruchy nervového systému ovplyvňujúce spôsobilosť viesť vozidlo.

Epilepsia

Epilepsia sa posudzuje pri viac ako 2 epileptických záchvatoch počas 5 rokov.

V prvej skupine:

  • pri prvom nevyvolanom epileptickom záchvate možno považovať osobu za spôsobilú, keď počas 12 mesiacov nemala záchvaty a má lekárske posúdenie. To, že počas roka nemala epileptický záchvat, preukáže čestným vyhlásením.
  • pri epilepsii, pooperačných stavoch, záchvatoch výlučne počas spánku možno posudzovanú osobu považovať za spôsobilú, keď uplynie rok bez záchvatov (čestné vyhlásenie); ak sa vyskytujú záchvaty v bdelom stave, vyžaduje sa, aby v období rok pred vykonaním vyšetrenia nedošlo k ďalšej príhode
  • pri záchvatoch bez vplyvu na vedomie/schopnosť konať možno osobu považovať za spôsobilú, keď uplynie rok bez ďalších záchvatov a počas neho nemala žiaden iný typ záchvatu (čestné vyhlásenie); ak ju postihne iný druh záchvatu, vyžaduje sa, aby v období roka pred vykonaním vyšetrenia nedošlo k ďalšej príhode
  • záchvaty v dôsledku zmeny liečby na pokyn lekára; posudzovaná osoba sa môže považovať za nespôsobilú viesť vozidlo od začiatku obdobia ukončovania liečby a následne 6 mesiacov po jej skončení; ak sa vyskytnú záchvaty počas obdobia zmeny alebo po prerušení podávania liekov na pokyn lekára, posudzovaná osoba nesmie viesť vozidlo 3 mesiace po obnovení liečby

V druhej skupine:

  • ide o choroby a stavy, ktoré sa vzťahujú aj na prvú skupinu; posudzovanú osobu možno uznať za spôsobilú len na základe záverov vyšetrenia; podmienkou je, že chodí na pravidelné prehliadky. Do úvahy sa berie: trasa jazdy, preprava cestujúcich, preprava nebezpečných vecí/ nadrozmerného nákladu. Nemôže užívať protiepileptické lieky v požadovanom období, v priebehu ktorého sa nevyskytnú u nej epileptické záchvaty. V prípade akútnej príhody je súčasťou posúdenia stavu vyšetrenie EEG a neurologické vyšetrenie.
  • posudzovanú osobu nemožno uznať za zdravotne spôsobilú, ak bolo vyšetrením preukázané riziko vzniku záchvatu viac ako 2 % za 12 mesiacov

Zdroj: VYHLÁŠKA MINISTERSTVA VNÚTRA (Č. 413/2010)

Súvisiace články:

TUV Report 2015

TÜV Report 2015: Autá s vekom od 6 do 11 rokov. Najlepšie Porsche 911, najhorší Mercedes ML

21.11.2014 16:00

V tretej časti štatistík spoľahlivosti sa venujeme najstarším kategóriám vozidiel s vekom od šiestich až do jedenástich rokov. Dokazujú, že s pribúdajúcimi kilometrami na tachometri sa najmenej porúch vyskytuje pri japonských autách.

TUV Report 2015

TÜV Report 2015: Spoľahlivosť áut s vekom 4 až 5 rokov. Najlepšia je Mazda, najhorší Fiat

20.11.2014 16:00

V druhej časti štatistík spoľahlivosti TÜV Reportu sa venujeme autám s vekom 4 až 5 rokov. V porovnaní s mladšími vozidlami sa na čelo okrem nemeckých značiek dostávajú aj tie japonské. Najlepšia je Mazda 3, najhorší Fiat Dobló.

TUV Report 2015

TÜV Report 2015: Kráľom spoľahlivosti je Mercedes SLK, prepadákom opäť Logan

19.11.2014 16:00

Nemci sa v najnovšom rebríčku spoľahlivosti TÜV Report naozaj vytiahli. Po prvý raz nepustili na čelo tabuľky Japoncov. Kráľom je Mercedes SLK s historicky najnižšou kvótou porúch 2,4 %! No aj Nemci majú svoje „prepadáky“. Taký Passat ani Mondeo sa veru nemajú čím chváliť.

Prístavný most

Úľava pre vodičov: Most medzi Žilinou a Martinom opäť sprejazdnia

23.11.2014 20:06

Opravený most na hlavnom ťahu medzi Žilinou a Martinom sprejazdnia v stredu. Most je pre rekonštrukciu uzavretý od začiatku júna.

vakcína, očkovanie, lekár. dieťa

Zabudnuté nákazy sú späť. Budú sa očkovať aj dospelí?

23.11.2014 20:00

Infekčné ochorenia, ktoré sa u nás roky už nevyskytovali, sa vracajú. Niektoré typy vírusov sa menia, navyše pribúdajú ľudia, ktorí očkovanie odmietajú.

pápež František

Pápež vyhlásil za svätých dvoch Indov a štyroch Talianov za pomoc chudobným

23.11.2014 18:20

Pápež František v nedeľu svätorečil dvoch Indov a štyroch Talianov. Vyzdvihol ich angažovanosť v pomoci chudobným.

peniaze, eurá

Vylúčiť schránkové firmy z tendrov bol vždy problém

23.11.2014 18:00

Zakázať schránkovým firmám, aby sa zúčastnili na štátnych tendroch, nie je jednoduché. Viaceré vlády pri tom narazili na otázku diskriminácie.