Toto je 156 najúspornejších áut. Nájdete medzi nimi aj to svoje?

Nemecký magazín Auto Bild zostavil rebríček najúspornejších áut v ôsmich triedach. Ale pozor! Nejde o papierovú, ale o reálnu spotrebu. Najlepšie si vedú autá s naftovými motormi. Tým nestačia ani hybridy.

10.06.2015 06:00
debata (17)
Automobilky nás v spotrebe paliva zavádzajú.... Foto: ACF
Spotreba Automobilky nás v spotrebe paliva zavádzajú. Zvlášť sa to týka hybridov a plug-in hybridov. Veľké odchýlky však nájdeme aj pri dieselových autách. Na druhej strane však patria k absolútne najúspornejším.

Spotreba udávaná výrobcami je čistou fikciou. To vieme už dávno. Dokázalo to množstvo testov rôznych organizácií. Odchýlky medzi normovanou a skutočnou spotrebou paliva nad 30 % nie sú žiadnou výnimkou. Najviac klamú hybridné autá, kde je rozdiel 25 %, za nimi sú diesely so 14-percentnou odchýlkou a potom autá spaľujúce benzín, kde je priemerná odchýlka 10 %. A situácia sa stále zhoršuje.

Automobilky nás ťahajú za nos

Kým v roku 2001 „žrali“ autá len o sedem percent viac, ako uvádzal výrobca, dnes sa tento údaj vyšplhal v priemere na neuveriteľných 23 %. Spôsobuje to nielen samotná metodika laboratórneho výpočtu spotreby, ktorá nemá nič spoločné s bežnou prevádzkou, ale aj rôzne triky, ku ktorým sa automobilky uchyľujú. To je však dávno známe. Koľko teda autá skutočne „žerú“? To ukazuje najnovšia štatistika Auto Bildu, ktorý zoradil 156 vozidiel v ôsmich triedach práve podľa ich apetítu.

Najhospodárnejším autom zo 156 uvádzaných... Foto: Toyota
Toyota Prius Plug-in Najhospodárnejším autom zo 156 uvádzaných najúspornejších modelov je Toyota Prius plug-in hybrid. Na 100 km vystačí len s 3,7 litra paliva. No do jej spotreby sa nezapočítava energia akumulátorov.

Nemecký magazín používa vlastnú metodiku na meranie spotreby áut. A priznajme, tá má omnoho bližšie k realite. Nemerajú sa totiž len emisie, ale priamo konzumácia paliva, a to v reálnej premávke. Testovací okruh má 155 km, z toho 61 km tvoria okresné cesty, 40 kilometrov mestské komunikácie a 54 pripadá na diaľnice s neobmedzenou rýchlosťou. To umožňuje vyskúšať vozidlá aj pod plným zaťažením, no zároveň pri dodržiavaní dopravných predpisov. Pri meraní je tiež aktivovaná klimatizácia.

Spotrebovaný benzín či nafta sa po teste odmerajú jednoduchým, no najpresnejším spôsobom – dotankovaním do plna. Tým sa vylúčia akékoľvek nepresnosti palubných počítačov, ktoré vypočítavajú apetít vozidiel len nepriamo. Áno, môžete namietať, že vozidlá jazdia v rôznych klimatických podmienkach a za volantmi sedia rôzni šoféri. Iná je predsa spotreba v lete a iná v zime. Navyše má každý inú nohu na plyne. Podstatné však je, že k číslam, ktoré by boli k realite ešte bližšie, sa dopátrame len ťažko. Rebríček Auto Bildu možno teda považovať za jeden z vôbec najobjektívnejších.

Pod štyri litre len plug-in hybrid

A výsledok? So spotrebou pod štyri litre paliva na 100 km, ktorú dnes bežne nájdete v údajoch výrobcov, rozhodne nepočítajte. Zo 156 áut podliezla túto hranicu jedine Toyota Prius. Lenže s plug-in hybridnou technológiou. Do jej spotreby teda neboli započítané kilometre absolvované na elektrinu uloženú v akumulátoroch. Tých zvládne približne 20. Prius tiež vykázal jednu z najväčších odchýlok v normovanej a skutočnej spotreba – až 76 %! To je ďalší dôkaz, že hybridy, zvlášť plug-in hybridy, nás ťahajú poriadne za nos.

Medzi klasickými autami je najúspornejším... Foto: Renault
Renault Clio Grand Tour Medzi klasickými autami je najúspornejším modelom Renault Clio 1,5 dCi so štart-stop systémom.

To, samozrejme, neznamená, že hybridné autá majú vysokú spotrebu. V rebríčku sa ich umiestnilo medzi najlepšími hneď niekoľko. Len deklarujú to, čo nie je možné dosiahnuť. Na efektivitu dieselov rozhodne nemajú. Účinnosť moderných naftových agregátov, zvlášť v kombinácii so štart-stop systémami a rekuperáciou brzdnej energie, je jednoducho nedostižná. A to už od vozidiel nižšej strednej triedy až po luxusné limuzíny či SUV a vany. Auto s vôbec najnižšou spotrebou, ak vynecháme japonský plug-in hybrid, je podľa rebríčka Auto Bildu Renault Clio 1,5 dCi.

V nižšej triede sa však výnimky predsa len nájdu. Taká Škoda Citigo, Seat Mii či dokonca Peugeot 108 s benzínovými 3-valcami spotrebujú menej paliva ako dieselový Fiat 500 1,3 MultiJet. Lenže pravda je aj to, že sú výrazne slabšie. Spotreba medzi štyrmi a piatimi litrami paliva však už začína byť realitou, no opäť s vôňou nafty. Pod hranicu piatich litrov sa dnes dokážu dostať nielen autá nižšej triedy, ale dokonca aj modely strednej triedy. Príkladom je BMW 320d Efficient Dynamic Edition, ktoré vystačí so 4,6 litrami, alebo Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFlex S&S, ktorý spotrebuje v reálnej premávke len o dva decilitre nafty viac.

Pod päť litrov na 100 km sa však zmestí... Foto: BMW
BMW 3 Pod päť litrov na 100 km sa však zmestí napríklad aj také BMW 320d Efficient Dynamic Edition

Automaty porážajú manuálne prevodovky

Oba modely sú však vybavené eko balíčkami, napríklad lepšou aerodynamikou či pneumatikami s ultra nízkym valivým odporom. A takýchto áut s označeniami Ecomotive, ultra, Green tec či Blue Motion nájdete v zozname desiatky. To je aj odpoveď na otázku, či špeciálne verzie zamerané na nízku spotrebu majú reálny efekt. A zaujímavý je aj pohľad na vplyv prevodoviek. Ukazuje sa totiž, že moderné automaty s ôsmimi či deviatimi prevodovými stupňami dokážu v spotrebe poraziť manuálne „skrine“. Vidieť to najmä na modeloch vyššej strednej triedy, kde nenájdete ani jeden model v prvej desiatke s manuálom.

Napokon, pozrite si sami výsledky testov v nasledujúcich tabuľkách.

Trieda Mini

Škoda Citigo Foto: Škoda Auto
Škoda Citigo Škoda Citigo
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec 60 4,1 4,4
2. Seat Mii 1,0 Ecomotive 60 4,1 4,5
3. Peugeot 108 Vti 68 69 3,8 4,6
3. Fiat 500C 1,3 MultiJet 16v 95 3,9 4,6
4. VW Up BlueMotion 75 4,2 4,8
5. Citroën C1 Vti 68 69 4,1 4,9
6. Toyota Aygo x-play touch 69 4,1 5
6. Kia Picanto 1,0 69 4,2 5
7. VW Up 1,0 60 4,5 5,1
8. Smart fortwo prime 90 4,2 5,2
9. Hyundai i10 1,0 Style 67 4,7 5,3
9. Škoda Citigo 1,0 MPI 75 4,7 5,3
10. Suzuki Celerio 1,0 Eco+ 68 3,6 5,4
10. Renault Twingo Se 70 S&S 71 4,2 5,4

Nižšia trieda

Renault Clio Grand Tour Foto: Renault
Renault Clio Grand Tour Renault Clio Grand Tour
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Renault Clio Grandtour 1,5 Dci Energy S&S 90 3,6 4,3
2. Ford Fiesta 1,6 TDCi 95 3,6 4,6
3. Mitsubishi Spacestar 1,0 71 4,2 4,7
4. Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i 100 3,3 4,9
5. VW Polo 1,2 TSI BlueMotion DSG 90 4,7 5,2
5. Mini Cooper D 116 3,5 5,2
5. Mitsubishi Spacetstar 1,2 Cler Tec 80 4,3 5,2
5. Peugeot 208 82 Vti 100 3,3 4,9
6. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost S&S 100 4,3 5,4
7. Mitsubishi Space Star 1,0 Clear Tec Plus 71 4 5,5
7. Mazda 2 Skyactive-9 90 90 4,5 5,5
8. Renault Clio Energy Tce 90 S&S 90 4,5 5,6
8. Ford Fiesta EcoBoost Powerschift 100 4,9 5,6
9. Honda Jazz 1,3 Dsi IMAHybrid 88 4,5 5,7
9. Peugeot 208 68 Vti 68 4,3 5,7
9. Nissan Micra 1,2 DUG.S 98 4,3 5,7
9. Kia Rio 1,2 16v 84 4,7 5,7
10. Ford Fiesta 1,0 S&S 80 4,3 5,8

Nižšia stredná trieda

Toyota Prius Plug-in Foto: Toyota
Toyota Prius Plug-in Toyota Prius Plug-in
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Toyota Prius Plug-in hybrid 136 2,1 3,7
2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency 109 3,6 4,6
2. Kia Ceed 1,6 CRDi 128 128 3,8 4,6
2. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 S&S 99 3,4 4,6
3. Nissan Pulsar 1,5 dCi Tekna 110 3,6 4,8
3. Volvo V40 D2 Summum 115 3,8 4,8
4. Mercedes-Benz A 160 CDI 90 3,8 4,9
4. Renault Mégane Energy dCi 110 S&S 110 3,5 4,9
4. Hyundai i30 CW 1,6 CRDI 110 4,3 4,9
4. VW Golf 1,6 TDI BlueMotion 110 3,2 4,9
4. Mazda 3 Skyactiv-D 150 150 4,1 4,9
5. Seat Leon FR 2,0 TDI S&S 150 4,2 5
5. Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC 120 3,9 5
5. VW Golf Variant 2,0 TDI BlueMotion 150 4,2 5
6. Škoda Rapid 1,6 TDI Green tec 105 4 5,1
6. Citroën C4 BĺueHDi120 S&S 120 3,8 5,1
7. Mercedes-Benz A 220 CDI BlueEfficiecy 7G-DCT 170 4,4 5,2
7. Audi A3 Sportback 1,6 TDI ultra 110 3,3 5,2
7. Kia Ceed SW 1,6 CRDi 128 ISG 128 4,4 5,2
7. Toyota Auris 1,8 VVT-i Hybrid Touring Sports 99 3,7 5,2
7. Seat Leon 2,0 TDI S&S 150 4,1 5,2
7. Hyundai i30 1,6 CRDi blue 128 3,7 5,2
7. Hyundai i30 1,6 CRDi 110 4,1 5,2
7. Honda Civic 1,6 i-DTEC 20 3,7 5,2
8. Opel Astra 1,6 CDTi ecoFlex Soprt Tourer 110 3,7 5,3
8. Seat Leon 2,0 TDI S&S 184 4,2 5,3
9. VW Golf 2,0 TDI BlueMotion 150 4,1 5,4
9. Opel Astra 1,6 CDTi ecoFlex S&S 110 3,7 5,4
9. Peugeot 308 82 Vti 82 5 5,4
9. Ford Focus 1,5 TDCi S&S 120 3,8 5,4
9. Peugeot 308 1,6 BluHDi 120 S&S 120 3,1 5,4
9. Audi TT Coupé 2,0 TDI ultra 184 4,2 5,4
9. VW Sciroco 2,0TDI BlueMotion 184 4,4 5,4
10. Kia Ceed 1,6 CRDi 128 128 4,3 5,5
10. BMW 220d Coupé AT 184 4,2 5,5
10. Volvo V40 D3 Momentum 150 4,3 5,5
10. VW Golf GTD BlueMotion 184 4,2 5,5
10. Mercedes-Benz A200 CDI 7G-DCT 136 4,4 5,5

Stredná trieda

BMW 3 Foto: BMW
BMW 3 BMW 3
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition 163 4,1 4,6
2. Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFlex S&S 140 3,7 4,8
3. BMW 318d 143 4,5 5
3. BMW 316d 116 4,5 5
4. VW Passat 2,0 TDI BlueMotion 150 4,1 5,1
5. Renault Laguna Grandtour 2,0 dCi Energy S&S 150 4,6 5,2
6. Audi A4 Avant 2,0 TDI clen diesel 150 5,1 5,4
6. Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Green tec 4×4 Scout 150 5,1 5,4
6. BMW 325d AT 218 4,6 5,4
6. BMW 320d AT 164 4,5 5,4
6. Mazda 6 Combi Skyactive-D 150 i-Eloop 150 4,2 5,4
7. Mercedes-Benz C250 BlueTec 7G-Tronic 204 4,3 5,5
8. Opel Insignia 2,0 CDTI Sport Tourer ecoFlex 140 3,9 5,6
8. Audi A4 Avant 2,0 TDI clean diesel 190 4,6 5,6
9. Peugeot 508 BlueHDi 150 S&S 150 4,2 5,8
9. Hyundai i40 1,7 CRDi 136 5,1 5,8
10. Infiniti Q50 2,2d AT 170 4,9 5,9
10. Kia Optima 1,7 CRDi EcoDynamics 136 4,9 5,9

Vyššia stredná trieda

Mercedes-Benz E Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. BMW 520d AT 190 4,1 5,5
1. Audi A6 2,0 TDI ultra S tronic 190 4,4 5,5
1. Mercedes-Benz E220 BlueTec 9G-Tronic 170 4,5 5,5
2. Volvo S80 D4 Geartronic 181 4,5 5,6
3. Mercedes-Benz E200 BlueTec 7G-Tronic 136 4,9 5,7
4. Audi A6 Avant 2,0 TDI ultra S tronic 190 4,5 6,1
5. BMW 530d AT 258 5,1 6,3
5. Jaguar XF 2,2 Diesel Sportbrake 200 5,1 6,3
5. BMW 520d Touring AT 190 4,5 6,3
6. Mercedes-Benz E250 T BlueTec 9g-Tronic 204 4,9 6,4
7. Mercedes-Benz E350 BlueTec 9G-Tronic 258 5,1 6,6
8. BMW 535d AT 313 5,4 6,7
9. BMW 530d Gran Turismo AT 258 5,8 6,8
10. Audi A6 3,0 TDI Quattro S tronic 72 5,1 7,2

Vyššia trieda

Audi A7 Sportback Foto: Audi
Audi A7 Sportback Audi A7 Sportback
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Audi A7 3,0 TDI ultra S tronic 218 4,7 6,7
2. BMW 640d Gran Coupé 313 5,7 7
3. Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 350d 9G-Tronic 258 5,7 7,1
4. BMW 730d Blue Performance 258 6,6 7,9
5. BMW 750d xDrive Blue Performance 381 6,4 8,5
6. Mercedes-Benz S500e L 7G-Tronic 442 2,8 8,6
7. BMW 640i Coupé 320 7,7 9,4
8. BMW 750i 450 8,6 10,1
9. Mercedes-Benz S 500 7G-Tronic 455 8,6 11,1
10. Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic 7G-Tronic 455 9,4 11,6

SUV a crossovery

Renault Captur Foto: Renault
Renault Captur Renault Captur
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Renaut Captur dCi 90 Rnergy S&S 90 3,6 5,1
2. Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4×4 120 4,4 5,2
3. Mini Countryman Cooper D All4 112 4,7 5,3
3. Mini Countryman One D 90 4,4 5,2
4. Suzuki Vitara 1,6 DDiS Allgrip 120 4,2 5,4
5. Nissan Juke 1,5 dCi 110 4 5,7
5. Mini Countryman Cooper SD All4 143 4,9 5,7
5. Mercedes-Benz GLA 200 CDI 7G-DCT 136 4,3 5,7
6. VW Tiguan 2,0 TDI BlueMtion 110 5,3 5,8
7. Nissan Qashqai 1,6 dCi All-Mode 4×4i 130 4,9 5,9
7. Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD 120 4,7 5,9
7. Mini Countryman Coopr D 112 4,4 5,9
7. Peugeot 2008 82 Vti 82 4,9 5,9
8. Mini Countryman Cooper SD 143 4,5 6
8. Audi Q3 2,0 TDI 150 4,6 6
8. Jeep Cherokee 2,0 Multijet Longitude 140 5,3 6
9. Toyota RAV4 2,0 D-4D 4×2 S&S 124 4,9 6,1
9. Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4?atic 7G-DCT 170 5,1 6,1
10. Renault Captur Tce 90 Energy S&S 90 5 6,2
10. Nissan X-Trail 1,6 dCi All-Mode 4×4i 130 5,3 6,2

MPV

Mercedes-Benz B Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B Mercedes-Benz B
Poradie Značka/Model Výkon (k) Spotreba výrobcu (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km)
1. Mercedes-Benz B180 CDI 109 4,1 5
2. Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFlex S&S 136 4,4 5,1
3. Renault Grand Scénic 1,6 dCi 130 S&S 130 4,5 5,2
3. Ford B-Max 1,6 TDCi 95 4 5,2
4. Mercedes-Benz B200 CDI BlueEfficiency 170 4,4 5,4
4. Toyota Prius+ 136 4,1 5,4
4. VW Golf Sportsvan 2,0 TDI BlueMotion 150 4,3 5,4
5. Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi ecoFlex 136 4,1 5,5
5. Kia Venga 1,6 CRDi 128 128 4,7 5,5
6. Dacia Lodgy 1,5 dCi 110 107 4,4 5,6
7. Toyota Verso 1,6 D-4D 7 sedadiel S&S 112 4,5 5,7
7. Mercedes-Benz B200 CDI 136 4,3 5,7
7. Citroën Grand C4 Picasso BluHDi 150 EAT6 150 4,3 5,7
7. BMW 218d Active Tourer AT 150 4,1 5,7
7. Seat Altea 2,0 TDI 140 4,9 5,7
7. Hyundai ix20 1,6 CRDi 116 4,7 5,7
7. Opel Meriva 1,6 CDTi ecoFlex S&S 110 4 5,7
8. Kia Carens 1,7 CRDi Vision 136 5 5,9
8. BMW 218d Active Tourer AT 150 4,1 5,9
9. BMW 220d Active Tourer xDrive A 190 4,6 6
9. VW Golf Sportsvab 1,4 TSI BlueMotion 125 5,6 6
9. Ford B-Max 1,0 EcoBoost Titanium 100 4,9 6
10. Citroën Grand Picasso BluHDi 150 AT 150 4,5 6,1

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #Auto Bild #spotreba paliva
Články podľa značiek