Porsche sa pustilo do výroby hybridov

To, čo automobilka nedávno popierala, je dnes skutočnosťou. Porsche postavilo prvý hybridný model – superšport 911 GT3 R Hybrid.

19.02.2010 09:53
Porsche GT3 R Hybrid Foto:
Porsche GT3 R Hybrid
debata

Novinka je pripravená na sériovú výrobu a Porsche to s ňou myslí vážne. Hybridnú technológiu však interpretuje iným spôsobom, ako to predvádza Lexus. V prípade Porsche sa celé divadlo točí okolo systému KERS známeho z F1. Ide o mechanické uchovávanie elektrickej energie, ktorá autu pomáha pri akcelerácii. Hybridné Porsche tak má dva elektromotory s výkonom 60 kW (82 k) poháňajúce predné kolesá, ale nenašli by ste v ňom žiadne akumulátory. Energia sa skladuje v zotrvačníkovom generátore umiestnenom vedľa vodiča.

Hybridné Porsche má pohon 4x4. Foto: Porsche
Porsche GT3 R Hybrid Hybridné Porsche má pohon 4x4.

Systém je inštalovaný v superšportovom Porsche 911 GT3 R Hybrid, ktoré je určené na okruhové preteky. Zadné kolesá poháňa klasický plochý šesťvalec 4.0 H6 s výkonom 353 kW (480 k).

Automobilka však nevylúčila, že podobný systém jedného dňa nenainštaluje aj do civilných verzií svojich modelov. Model 911 GT3 R Hybrid predstaví 4. marca 2010 na ženevskom autosalóne.

Čo je to KERS

Celý systém KERS sa skladá zo zotrvačníkového generátora, ktorý dodáva energiu dvom elektromotorom poháňajúcim predné kolesá. Auto však nemá žiadne akumulátory. Elektrickú energiu získava rozumne z kinetickej energie, ktorá býva za normálnych okolností stratená pri brzdení. A práve pri okruhových závodoch alebo pri rýchlej športovej jazde je toho brzdenia až až.

Na predné kolesá putuje výkon 60 kW (82 k). Foto: Porsche
Porsche GT3 R Hybrid Na predné kolesá putuje výkon 60 kW (82 k).

Zotrvačníkový generátor umiestnený v kabíne vedľa vodiča (v civilných verziách by musel byť inde) je vlastne elektromotor. Pri brzdení vzniká v elektromotoroch pri prednej náprave (vtedy sa menia na generátory) elektrická energia, ktorá roztočí veľký elektromotor vedľa vodiča až na 40 000 min-1. Ten sa v prípade akcelerácie zmení na zotrvačníkový generátor a vďaka svojim vysokým otáčkam dokáže v priebehu 8 sekúnd dodávať 120 kW elektrickej energie pre elektromotory poháňajúce predné kolesá. Je to vlastne princíp mechanického uskladňovania energie.

Dodatočná energia získaná z brzdenia nemusí byť použitá len pre zlepšenie dynamiky. Pri nezmenenej dynamike môže slúžiť aj na znižovanie aktuálnej spotreby pri akcelerácii. Práve tento aspekt by mohol neskôr rozhodnúť pre použitie zariadenia KERS aj v civilných verziách Porsche 911 GT3.

debata chyba
Články podľa značiek