Sedmičkový rad Tatry slúži armáde

Výrobca nákladných vozidiel z českej Kopřivnice ponúka nielen modely pre využitie v civilnom sektore, ale aj rady pre vojenské použitie.

24.02.2011 18:59
Tatra Foto:
Tatra
debata

Posledným prírastkom v Ozbrojených silách SR je nový rad vozidiel Tatra 815–7, ktorý je určený nielen na prevádzku v ťažkých terénnych a klimatických podmienkach na podporu jednotiek v mierových operáciách, ale aj do oblastí priameho bojového nasadenia, ako je napríklad nepokojný Afganistan. Konštrukcia „sedmičkového radu“ zohľadňuje podľa výrobcu v maximálnej miere najmä požiadavky na vyhotovenie vozidiel podľa štandardov NATO (umožňuje napríklad použitie rôznych typov prídavného pancierovania) a je tiež upravená z hľadiska požiadaviek civilnej legislatívy.

Nový rad T815–7 nadväzuje na svojich predchodcov, ale pritom je veľmi variabilný. Vozidlo môže byť vo vyhotovení s viacerými motormi a prevodovkami. Podvozok je založený na modernizovanej koncepcii nezávislého zavesenia výkyvných polonáprav, s uzávierkami diferenciálov a možnosťou hustenia pneumatík počas jazdy. Dodáva sa s dvomi, tromi i štyrmi nápravami. Predné a zadné odpruženie je založené na vzduchových vankúšoch a doplnené hydraulickými tlmičmi.

Nízka stavba kabíny vozidla umožňuje prepravu v lietadle C-130 Hercules. V polovici januára boli do výzbroje slovenskej armády zavedené nosiče z radu Tatra T815–7 Multifift 8×8 s hákovým nakladačom na prepravu kontajnerov a v rôznej fáze vojskových skúšok sú ďalšie modely na „sedmičkových“ podvozkoch.

Tatra Foto: Tatra
Tatra Tatra

T815–790 Multilift má namontovanú nadstavbu Hiab MSH-165-SC. Ide o novú generáciu jednoramenných nakladačov na prepravu kontajnerov typu ISO 1c a 1CC a flatrackov. Pred zavedením do výzbroje OS SR je nové dekontaminačné vozidlo DEKVOZ na podvozku Tatra T815–790R39 s charakteristikou náprav 6×6 a maximálnou celkovou technickou hmotnosťou 29 000 kg. Vozidlo poháňa dieselový motor Tatra s maximálnym výkonom 300 kW (413 k) pri 1800 ot./min a maximálnym krútiacim momentom 2100 Nm pri 1000 ot./min. DEKVOZ môže plniť vojenské úlohy i úlohy pri nevojenskom ohrození. Pri civilnom použití sa môže uplatniť pri likvidácii následkov priemyselných a ekologických havárií, odstraňovaní následkov živelných udalostí či únikov nebezpečných chemických látok zo zariadení priemyselnej infraštruktúry.

Plnič pohonných látok CN 5K-A je určený na prepravu a dopĺňanie benzínu a nafty do bojovej techniky a vozidiel OS SR. Je postavený na podvozku Tatra T815–780R59 s charakteristikou náprav 4×4 a maximálnou celkovou hmotnosťou 16 700 kg. Vozidlo poháňa dieselový motor Tatra s maximálnym výkonom 270 kW (371 k) a krútiacim momentom 1850 Nm. Rýchlosť stanovuje obmedzovač na 85 km/h. Kabína je dvojdverová predĺžená s lôžkom. Svetlá výška vozidla je 370 mm, dĺžka 7790 mm, šírka 2500 mm a výška 2700 mm. Hlavná technologická časť vozidla obsahuje nádrž na pohonné látky s objemom 5,3 m3 kvapaliny a technickú časť určenú na vlastné dopĺňanie pohonných látok.

Tatra Foto: Tatra
Tatra Tatra

Cisterna na pohonné látky CN 18K-A je určená rovnako na prepravu benzínu a nafty. Ako nadstavba je nádrž pohonných látok s kapacitou 18 m3 kvapaliny. Vozidlo je postavené na základe T815–790R99 s charakteristikou náprav 8×8 a maximálnou celkovou hmotnosťou 33 650 kg. Vozidlo poháňa dieselový 12,7-litrový motor Tatra s maximálnym výkonom 300 kW (413 k).

Pripravené v spolupráci s Magazínom Truck & Business//.

. Foto: Auto Business Media
Truck and Business .

//

debata chyba
Články podľa značiek