Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte

Určite sa vám už niekedy nechtiac podarilo motor vášho auta podtočiť. Benzínovému motoru to až tak nevadí, no pri silnom naftovom motore s dvojhmotovým zotrvačníkom si koledujete o drahý problém.

26.11.2009 15:47
Audi A5 Sportback Foto:
Audi A5 Sportback
debata

Výkonné naftové motory vodiči milujú. Sú silné, jednoducho sa s nimi predbieha, nič nežerú a väčšinou sú počas jazdy tak tiché, že ich od benzínového motora pomaly ani nerozoznáte. Všetky tieto lákadlá však zatieňuje jeden citlivý problém. Je ním dvojhmotový zotrvačník – vynález, ktorý sa stará práve o vaše pohodlie. Robí z vášho auta tichšie a menej vibrujúce miesto na svete.

Súčiastka umiestnená medzi motor a spojku je však mimoriadne citlivá na spôsob jazdy. Keď s naftovým motorom jazdíte tak ako máte, vydrží aj dvojhmotový zotrvačník veľké porcie kilometrov. Stačí však niekoľkokrát motor podtočiť a jeho dobrá kondícia bude čoskoro minulosťou.

Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou. Foto: Lucas
Dvojhmotový zotrvačník Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou.

Menej skúseným vodičom sa občas stane, že sa blížia k semaforu, na ktorom svieti červená. V dobrom úmysle pustia nohu z plynu a nechajú brzdiť motor. Ako sa však približujú, zelená nie a nie naskočiť. Vtedy prichádza k slovu brzdový pedál a nenápadné brzdenie na rýchlosť, pri ktorej sa naftový motor dostane pod otáčky voľnobehu. Auto sa rozvibruje a motor pod prednou kapotou dostane chuť vytrhnúť silentbloky, ktoré ho držia na mieste. Väčšina motoristov si až vtedy uvedomí, že sa niečo deje a pre istotu vytlačia spojkový pedál.

Tento nevinný manéver však vážnym spôsobom poškodzuje dvojhmotový zotrvačník. Niekoľkokrát si to zopakujte a jedného dňa vás pri radení prevodových stupňov prekvapia kovové zvuky šíriace sa spod auta (ako keď o seba narážajú dve kovové súčiastky). Môžete to ignorovať, no neskôr tento problém prerastie do štádia, keď bude vaše auto vydávať podozrivé zvuky pri každom dotyku plynového pedála.

Snažte sa preto jazdiť čo najplynulejšie. Pri preraďovaní púšťajte spojkový pedál opatrne, snažte sa na minimum obmedziť aj prudké rozbiehanie na križovatkách. Keď váš už nepresvedčí vysoká spotreba auta, investícia do nového zotrvačníka by už mohla. Za túto súčiastku si v niektorých autorizovaných servisoch pokojne vypýtajú viac ako 1000 €.

Na čo slúži zotrvačník

Zotrvačník je akýmisi akumulátorom mechanickej energie, ktorú môže ukladať a neskôr zase predávať. Táto energia pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora, ktoré je dané samotným princípom spaľovania. Nerovnomerný chod a torzné kmity škodia celému kľukovému mechanizmu, spojke aj prevodovke a pri určitých otáčkach by mohlo dokonca dôjsť k rezonanciám prejavujúcim sa hlukom prevodovky a vibráciami celej karosérie.

Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového... Foto: Lucas
Dvojhmotový zotrvačník Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového hriadeľa.

Na obvode zotrvačníka je za tepla nalisovaný (alebo inak pripevnený) ozubený veniec, do ktorého pri štartovaní zaberá pastorok štartéra.

Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Na jednom konci je pevne spojený s kľukovým hriadeľom, čo znamená, že sa kľukový hriadeľ aj zotrvačník musia spolu dynamicky vyvážiť. Inak by sa pri vysokých otáčkach mohli rozkmitať, čo by malo za následok nepokojný chod motora (sprevádzané zvýšeným namáhaním silentblokov držiacich motor v karosérii) a zvýšené zaťaženie ložísk kľukového hriadeľa.

Čo je to dvojhmotový zotrvačník

Dvojhmotový zotrvačník vyvinuli konštruktéri za účelom účinnejšej ochrany motora, spojky a prevodovky pred torznými kmitmi pochádzajúcim z kľukového mechanizmu silného motora.

Jazdite plynulo a ušetríte za servis. Foto: Lucas
Dvojhmotový zotrvačník Jazdite plynulo a ušetríte za servis.

Skladá sa z primárneho a sekundárneho zotrvačníka, medzi ktorými sú vnútorné a vonkajšie tlmiče kmitov (súčiastky, ktoré pri neodbornom zaobchádzaní so spojkovým pedálom výrazne trpia).

Výhody použitia dvojhmotového zotrvačníka
Ochrana pohonného ústrojenstva.
Menšie opotrebovanie synchronizácie prevodovky.
Možnosť použiť jednoduchší a ľahší spojkový kotúč (bez torzného vypruženia).
Zníženie hluku v prevodovke a eliminácia nepríjemných kovových zvukov sprevádzajúcich každé preradenie.
debata chyba
Články podľa značiek