Nový špeciál InstaForex Loprais Teamu (vznikol po ukončení činnosti továrenského Tatra Marathon Teamu) je poháňaný naftovým, kvapalinou chladeným vidlicovým osemvalcom KHD Deutz BF 8M 1015C s objemom 15,9 l, ktorý vďaka dvojitému prepĺňaniu dosahuje výkon 588 kW/800 k a max. krútiaci moment 3000 Nm dostupný od 1200 ot./min. Spolupracuje s desaťstupňovou prevodovkou Tatra (TS 210) a prídavnou dvojstupňovou redukčnou prevodovkou Tatra (2.30 TRS). Obidve nápravové diferenciály majú samozrejme mechanické uzávierky. Max. rýchlosť súťažnej Tatry 815 Jamal je 180 km/h.
Rozmery a hmotnosti – Tatra 815 Jamal (Dakar 2012) | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 6650 |
Šírka (mm) | 2500 |
Výška (mm) | 3450 |
Rázvor (mm) | 4290 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 8800 |
Objem palivových nádrží (l) | 800 |
Tatra by nebola Tatrou, keby nepoužívala chrbticový rám tvorený centrálnou rúrou s prichytenými výkyvnými polonápravami, teda koncepciu, ktorá Tatre priniesla už šesť celkových víťazstiev na najnáročnejšej vytrvalostnej súťaži sveta (všetky s Karlom Lopraisom za volantom). Dakarský špeciál je odpružený vzduchovými vakmi, používa 8 tlmičov s hydraulickými dorazmi potrebnými na tlmenie doskokov a pre lepšiu stabilitu na pieskových vlnách majú obidve nápravy priečne skrutné stabilizátory.
Krst ohňom prežila Tatra 815 Jamal na nedávnej Silk Way Rally, kde s ňou Aleš Loprais vyhral a porazil všetky konkurenčné Kamazy. Pred „dakarskou“ rely preto mechanici zrepasovali jej hnacie ústrojenstvo, upravili doladenie podvozku a v detailoch vykonali úpravy zamerané na lepšie chladenie všetkých potrebných komponentov v horúcom juhoamerickom prostredí.
Dakarská rely (hoci sa už nekoná na africkom kontinente) je tradičným vyvrcholením sezóny vytrvalostných maratónov. Určitou zaujímavosťou je, že na rozdiel od Afriky panujú počas súťaže v Južnej Amerike vyššie teploty, ktoré dávajú technike viac zabrať.
Najväčšími súpermi českej posádky tvorenej Alešom Lopraisom za volantom, mechanikom Petrom Almášim a navigátorom Michalom Ernstom budú tri Kamazy 4326 –9 ruského tímu Kamaz Master pilotované Mardějevom, Nikolajevom a Karginovom. Legendárny ruský pilot Vladimír Čagin svojoho času zvádzajúci súboje s Karlom Lopraisom svoju kariéru aktívneho pilota oficiálne ukončil a na Dakare 2012 štartovať nebude.
Okrem Tatry 815 Jamal 4×4 sa na štartovnej listine Rallye Dakar 2012 objavia ďalšie Tatry 815 4×4 tímov Bonver Dakar Team (Vrátný/Pustějovský/Měřínský), Petrobras Lubrax (de Azevedo/Martinec, Justo) a Czech Dakar Team (Kolomý/R. Kilián/D. Kilián) a dva špeciály LIAZ 111.154 VK tímu KM Racing (posádky Valtr/Bervic/Pabiška a Cabala/First/Kalina).
34. ročník Rallye Dakar štartuje 1. januára 2012 v argentínskom meste Mar Del Plata a jeho zaujímavosťou sú relatívne krátke rýchlostné skúšky (pre kamióny priemerne 300 km). Na rozdiel od minulých, dlhších ročníkov sa však účastníci Rallye Dakar 2012 musia pripraviť na podstatne náročnejšie skúšky a viac pieskových dún. V kategórii kamiónov sa tak k slovu dostanú aj pomalšie kamióny a schopnosti ich vodičov pri prekonávaní ťažkých terénnych úsekov. V minulosti sa totiž v kategórii kamiónov objavilo niekoľko dvojmotorových špeciálov, ktoré boli na dlhých rovinatých úsekoch rýchlejšie ako továrenské špeciály z kategórie osobných áut.
Zdroj: loprais.cz