Test: Chevrolet Spark 1.0

Juhokórejský drobec patrí vo svojej triede k služobne najstarším. Napriek tomu aj dnes dokáže splniť očakávania, s ktorými zákazníci vstupujú na trh vozidiel segmentu A. Svoju veselú povahu nám Spark predviedol vo verzii 1.0 s najštedrejšou porciou výbavy Elite.

11.03.2008 08:30
Chevrolet Spark 1.0 Foto:
Milý okatý pohľad Chevroletu Spark si vás rýchlo získa.
debata

Roztomilý a priestranný

Základný vajíčkovitý profil zdedil Spark po svojom dobre známom predchodcovi, ktorý pred desiatimi rokmi vstúpil do automobilovej dimenzie s menom Matiz. Malý Chevrolet si dizajn svojho predchodcu prispôsobil podľa seba a sériou jednoduchých trikov ho výrazne osviežil. Obliekol si nové nárazníky, vymenil predné a zadné svetlá a prekreslil spodnú líniu bočných okien.

Úzka, relatívne vysoká karoséria a malé 13“ kolesá vyvolávajú úsmev na tvári a sú to črty, ktoré k Sparku neodmysliteľne patria. Aj vďaka nim je Chevy nezameniteľný. Apropo, práve jeho vysokej postave vďačíme za priestorové pomery vo vnútri auta. Tie sa nesú v duchu hesla „z minima maximum“ a Spark poskytuje dostatok miesta na predných i zadných sedadlách. Jeho jedinou slabinou je malá šírka kabíny, kvôli ktorej si budú vodič so spolujazdcom občas šúchať lakte. Štedro usporiadanému interiéru v pozdĺžnom smere musel ustúpiť batožinový priestor, ktorý si zachoval „nákupný“ objem 170 litrov.

Interiér, i keď jednoducho a ekonomicky navrhnutý, nezrádza celkovú koncepciu auta strohým prístupom. Naopak, nadväzuje na veselý exteriér – poťahy sedadiel a výplne dverí dostali hravý vzor a sú farebne zladené so zlatozelenou metalízou. Symetricky tvarovaná palubná doska disponuje slušným počtom odkladacích miest. Tachometer sa usadil v strede, pred vodičom zostali iba základné kontrolky.

Jazda

…s úsmevom na tvári. Šoférovanie Chevroletu Spark je nenáročné a uvoľnené. Najlepšie sa cíti v meste a s dvojčlennou posádkou. S jednolitrovým štvorvalcom s výkonom necelých 66 koní si Chevy úplne vystačí. V rozsahu mestských rýchlostí je svižný a pružný, zrýchlenie z nuly na sto zvládne za slušných 14 sekúnd. Za hranicou mesta, respektíve nad rýchlosťou 100 km/h už Sparku dochádza dych. Nad 140 km/h sa k svojmu udávanému maximu 156 km/h dostáva s vypätím síl a pri takomto diaľničnom tempe si už zapýta približne 8 litrov na sto kilometrov. Ak k tomu pripočítame akustický hluk, Chevy nám proste dáva jasne najavo, že toto nie je jeho parketa.

Jazdné vlastnosti Sparku sa dajú do veľkej miery vyčítať už pohľadom. Vysoká karoséria si na svoje konto pripísala výraznejšie náklony, ale práve nimi Spark v danej situácii upozorní, že by ste sa za jeho volantom mali krotiť. Malý rozchod a nízka hmotnosť znamenajú, že s bočným vetrom sa Chevy vyrovnáva ťažšie. To sú však negatíva, ktoré sú logickým vyústením jeho koncepcie. V rámci nej je Spark pohodlný, nemá problém s držaním stopy a správa sa čitateľne.

Záver

Spark pochopil svoju úlohu na automobilovom trhu a má ju dobre naštudovanú. Oproti svojim trom konkurentom z Kolína (Peugeot 107, Citroën C1, Toyota Aygo) je podstatne lacnejší, trojčatá mu vracajú úder úspornejším motorom s porovnateľným výkonom. Otváranie batožinového priestoru jedine kľúčom alebo páčkou pri vodičovi Chevroletu Spark radi odpustíme, jeho technologické hodiny však neúprosne tikajú. To potvrdzuje aj hodnotenie EuroNCAP, ktoré mu za ochranu cestujúcich udelilo nelichotivé dve a pol hviezdičky.

Základná cena Chevrolet Spark Elite: 301 300 Sk (akciová cena)
Cena testovaného vozidla: 309 300 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca, ABS, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, el. ovládané predné okná, el. ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, posilňovač riadenia, sklopné zadné operadlo 60/40, ISOFIX, otváranie piatych dverí z miesta vodiča, predné hmlové svetlá, rádio s prehrávačom CD MP3, klimatizácia, sieť na uchytenie nákladu v batožinovom priestore, strešné tyče, úložná schránka pod sedadlom spolujazdca, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
metalíza (8 000 Sk)

Technické údaje

Motor: radový štvorvalcový zážihový motor, dvojventilová technika, zdvihový objem valcov 995 cm3, maximálny výkon 48,5 kW (65,5 k) pri 5400 ot./min, maximálny krútiaci moment 91 Nm pri 4200 ot./min

Spotreba (mesto/mimo/kom­bi): 7,2/4,7/5,7 l na 100 km

Prevodovka: päťstupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu vzpery typu McPherson so stabilizátorom, vzadu torzná priečka

Brzdy: vpredu kotúčové (236 mm), vzadu bubnové (180 mm)

Karoséria: päťdverová, DxŠxV 3495×1495×1500 mm, rázvor osí kolies 2345 mm, pohotovostná hmotnosť 900 kg, celková hmotnosť 1270 kg, objem batožinového priestoru 170/845 litrov, objem palivovej nádrže 35 l

Zrýchlenie  0 – 100 km/h: 14,1 s

Maximálna rýchlosť: 156 km/h

debata chyba
Články podľa značiek