Test: Fiat Croma 2,4 MTJ

Fiat Croma je na našom trhu od roku 2005. "Vlajková loď" tohto talianskeho výrobcu však veľa vody nenamútila. Teraz ale nastal čas na zmenu. Croma dostala nový moderný "kabát" a zo "sivej myšky" tohto segmentu sa tak razom stalo celkom príťažlivé auto.

23.11.2008 20:41 , aktualizované: 24.11.2008 02:29
Fiat Croma Foto:
Hnedá farba inovovanému Fiatu Croma naozaj pristane.
debata

Keď pred niekoľkými rokmi ohlásil Fiat návrat slávneho mena Croma, väčšina z nás si zrejme predstavila nový veľký sedan, po vzore prvého nositeľa tohto mena. Aj keď prvá Croma, vyrábaná od roku 1985 do roku 1996, bola v podstate päťdverový liftback, jej karoséria pripomínala klasický trojpriestorový sedan. Na svoju dobu bola pôvodná Croma veľmi dobré a veľmi obľúbené auto. Keď sa po revolúcii otvoril trh, bolo to jedno z najdovážanejších áut na Slovensku. Viacero motoristov veľmi rado spomína na toto auto, pretože pre mnohých to bolo prvé ozajstné auto, na ktoré presedlali zo Škodovky, prípadne z Lady. Práve títo ľudia možno boli trochu sklamaní, keď po ohlásení návratu Cromy prišiel Fiat s tým, s čím prišiel.

Pôvodná Croma vyzerala ako sedan, no vo svojej zadnej časti skrývala výklopné piate dvere. Svojmu majiteľovi tak poskytovala praktickosť hatchbackov. Podobne aj tá nová Croma prichádza s niečím netradičným. Vďaka svojej karosérii možno pôsobí ako trochu vyššie kombi, no vo vnútri ponúka priestrannosť vozidiel kategórie MPV. Možno práve v tom je odkaz pôvodnej Cromy. Každopádne, nová Croma prešla po troch rokoch faceliftom a so svojou novou tvárou, typickou pre dnešné moderné Fiaty, sa môže ostatnej konkurencii smelo pozrieť do očí.

Luxusný interiér

Nová Croma sa nám do rúk dostala s najluxusnejšou výbavou Emotion. Neboli by to Taliani, keby k peknému drevenému obkladu nedopasovali skvelo hodiacu sa hnedú farbu poťahov. „Naše“ auto malo navyše kožené čalúnenie, ale spomínaný odtieň hnedej zostal zachovaný. V našom prípade figurovala hnedá farba do tretice aj na karosérii. A kto by už odolal takto dokonale zladenému autu? Navyše s príplatkovými 18-palcovými kolesami pôsobí Croma ako veľmi štýlové kombi.

Na veľkosti priestoru pre posádku sa naozaj nešetrilo. Zvlášť vzadu je miesta na rozdávanie. Komfort sedenia v novej Crome by sme označili rovnako za nadštandardný. Ako keby konštruktéri namiesto zadných sedadiel omylom nainštalovali menší gauč a dopredu dvojicu dvoch pohodlných kresiel. V zákrutách vás síce veľmi nepodržia, no aj po dlhej ceste z nich vystúpite celkom svieži.

Batožinový priestor mohol byť aj trošku väčší, no ako eso v rukáve má v zálohe schované ešte druhé dno. Ak by vám bola pôvodná konfigurácia málo, stačí jedným rýchlom ťahom presunúť to pôvodné dno nižšie a takto jednoducho získate približne ďalších 15 cm na výšku. Ak potrebujete rovnú plochu pri sklopených sedadlách, dno batožinového priestoru necháte v hornej polohe.

Harmónia motora a prevodovky

Pod kapotou nami testovaného vozidla pracovala vrcholná motorizácia dodávaná výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Ide o radový päťvalcový turbodiesel objemu 2,4 litra, ktorý dosahuje maximálny výkon až 200 koní (147 kW) a krútiaci moment úctyhodných 400 Nm. Tento agregát si s automatickou prevodovkou veľmi dobre rozumie. A to nie len preto, že vďaka jeho 400 Nm dokáže auto slušne zrýchľovať prakticky v celom spektre otáčok. Nikdy som si nemyslel, že niekedy napíšem takúto vetu, ale je to aj preto, lebo tá automatická prevodovka je jednoducho dobrá. Jasné, nie je to moderný dvojspojkový zázrak, ale ani archaický štvorstupňový automat. Prevodovka dokáže rozpoznať štýl jazdy a radila takmer presne tak, ako by som radil aj ja, v prípade manuálnej prevodovky. Občas jej síce bolo potrebné niečo vysvetliť v manuálnom režime, ale boli aj situácie, kedy mala pravdu ona. Ak by ste omylom chceli v manuálnom móde zaradiť úplne nevhodný stupeň, prevodovka na vás iba pohŕdavo zapíska a nepreradí. Skrátka, tí Taliani to majú premyslené…

O dynamike, ktorú tento motor Crome prepožičiava, snáď ani nemusím písať. Jednoducho na to kedykoľvek dupnete a 400 Nm spôsobí, že auto okamžite vyletí dopredu. Okamžite berte v prípade automatickej prevodovky s rezervou. Akonáhle sa však rozhodne či preradí alebo nie, zrýchlenie je potom naozaj pôsobivé. Stádo dvoch stoviek koní potom zaručí, aby autu nedošiel dych ani vo vyšších otáčkach. K dynamike jazdy teda skutočne nemôžeme mať žiadne výhrady.

Navzdory vysokým výkonom má tento motor aj prijateľnú spotrebu. Napriek výrobcom udávaných 10,3 litra nafty na 100 km v mestskom cykle sme sa s Cromou vošli do deviatich. Naopak mimo mesto s udávanou spotrebou 5,4 litra nerátajte. Od nás si Croma mimo mesto vypýtala rovných 7 litrov. Aj tak to však považujeme za veľmi dobrý výsledok.

Resumé

Fiat Croma je veľmi pohodlné a tak isto priestranné auto. Ideálne na prekonávanie dlhých vzdialeností. Približne raz za mesiac absolvujem tú istú cestu dlhú 500 km. Stále iným autom. Naposledy to bolo s touto Cromou a ešte nikdy som sa necítil na jej konci taký svieži. Ak sa teda rozhodnete pre tento rodinný diaľničný krížnik, nezabudnite na osvedčenú trojkombináciu. Hnedá farba, hnedý interiér a drevený obklad.

Základná cena modelu: Fiat Croma 2,4 MTJ Emotion: 953 910 Sk

Sériové vybavenie verzie Emotion (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné a okenné airbagy, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS, stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém ASR + Hill Holder, tempomat, predné hmlové svetlomety s funkciou Cornering, elektrohydraulický posilňovač riadenia, rádio s CD prehrávačom a ovládaním na volante + systém Blue&Me: Bluetooth handsfree s prehrávačom mp3 cez USB a hlasovým ovládaním, kožený volant, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia s výduchmi na zadné miesta, 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané a vyhrievané asférické spätné zrkadlá, bočné záclonky, stmavené okná zadných a piatych dverí, dvojité dno batožinového priestoru, parkovací senzor

Technické údaje
Radový päťvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 2387 cm3, maximálny výkon 147 kW (200 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7,2 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová automatická prevodovka, hydrodynamický menič krútiaceho momentu, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson s teleskopickými hydraulickými tlmičmi a stabilizátorom, vzadu Multilink s nezávislými ramenami
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy (priemer predných kotúčov: 305 mm, zadných: 292 mm) s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverové kombi, DxŠxV 4783×1775×1623 mm, rázvor osí kolies 2700 mm, pohotovostná hmotnosť 1650 kg, objem batožinového priestoru 500/1610 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 8,5 s
Maximálna rýchlosť: 216 km/h

debata chyba
Články podľa značiek